Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Metro coraz później

Kolejne 300 mln zł na budowę II linii metra „spada” z tegorocznego budżetu. Sztandarowa inwestycja coraz mocniej się opóźnia i ma być skończona dopiero w 2014 r. W czwartek Rada Warszawy ma dyskutować nad zmianami w tegorocznym budżecie i wieloletnim planie finansowym. Jedna pozycja w tych dokumentach szczególnie wzburzyła rajców.

Po raz pierwszy w tym planie czarno na białym urzędnicy wpisali, że ostatnie płatności za budowę II linii metra – z ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego – mają być realizowane dopiero w 2014 r.

Jeszcze w tym roku ratusz wykreśla aż 300 mln zł z planowanych do wydania 1,3 mld zł i przesuwa płatności na trzy kolejne lata. Dlaczego?

„Korekta wynika z bieżącej analizy działań wykonawcy inwestycji i pozwala na zbilansowanie w 2011 r. środków na sfinansowanie odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod budowę ul. Nowolazurowej" – tylko tyle czytamy w uzasadnieniu zmian w wieloletniej prognozie finansowej miasta.
W 2012 r. ratusz zamierza zatem wydać 1,4 mln zł (o 20 mln zł więcej, niż było planowane), a w latach 2013 i 2014 – po ok. 140 mln zł więcej, czyli odpowiednio 1,58 mld zł i 264 mln zł.
– Tak wygląda „weryfikacja harmonogramu", czyli jednym słowem obsuwa – komentuje bloger portalu hgw-watch.pl, który „dokopał" się do najnowszych budżetowych zmian.

Do tej pory oficjalnie ratusz wciąż utrzymywał, że strategiczną miejską inwestycję uda się zakończyć w 2013 r., a opóźnienia da się nadrobić. Urzędnicy stronili od podania nowego harmonogramu robót. Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz przyznaje jednak, że jest on właśnie opracowywany.
Od kilku tygodni piszemy o możliwych opóźnieniach związanych m.in. z brakiem pozwoleń na budowę trzech stacji.

Wojewoda wytknął bowiem braki w dokumentach, m.in. brak uzgodnień konserwatorskich, związanych z zagrożeniem budowy metra dla zabytków. Przez to nie można było rozpocząć prac przy budowie stacji Rondo ONZ, Świętokrzyska i Dworzec Wileński. Niedopatrzenie w ostatniej chwili udało się nadrobić i wojewoda ma wydać pozwolenia w ciągu dwóch miesięcy.

Okazuje się jednak, że rok 2014 również może nie być ostatecznym terminem, w którym warszawiacy zaczęliby jeździć centralnym odcinkiem drugiej linii metra. – Moim zdaniem, inwestycja już ma blisko rok opóźnienia i zostanie oddana do użytku najwcześniej w 2015 r. – szacuje szef opozycyjnego klubu PiS w Radzie Warszawy Maciej Wąsik. – To źle zaplanowana budowa i przykład na to, że rzekome szybkie tempo inwestycji, którym ciągle chwali się Platforma, to mit. Ten mit na przykładzie metra pryska.

– Metro miało być zbudowane najpierw w 2012 r., potem w październiku 2013 r. Jeśli teraz jest mowa o 2014 r., to jest to skandal i przejaw nieudolności – dodaje szef warszawskiego SLD Sebastian Wierzbicki. I zwraca uwagę, że w 2015 r. ostatecznie powinna być rozliczona unijna dotacja. – Jeśli już dziś, tak naprawdę na starcie, mówimy o końcu w 2014 r., to co będzie, gdy na dobre zacznie się budowa? – zastanawia się.
– Rzeczywiście, metro ma problemy z terminami, ale nie traktowałbym tego w kategoriach politycznych, tylko obiektywnych trudności przy tak gigantycznym przedsięwzięciu – ocenia Michał Bitner (PO), szef komisji infrastruktury i inwestycji w Radzie Warszawy.

I zwraca uwagę, że jeśli nie uda się zakończyć niektórych prac przed Euro 2012, być może trzeba będzie wstrzymać je tak, by rozkopane ulice (głównie na Pradze), które za rok miały być już przejezdne, nie utrudniały ruchu podczas mistrzostw w piłce nożnej.

Radny zamierza zwołać wkrótce specjalną komisję, poświęconą wyłącznie budowie metra. A radni opozycji, nie czekając na nią, zamierzają trudne pytania zadawać władzom Warszawy na czwartkowej sesji.

– Chcielibyśmy się dowiedzieć, jakie są prawdziwe powody opóźnień? Kto zawinił? I oczywiście jaki jest najnowszy harmonogram? – wylicza radny Wąsik.

Źródło: Izabela Kraj, Życie Warszawy

15 maja 2011
Komentarzy: 2
Samadhan @ 24.09.2012 02:11
That kind of tihkning shows you're an expert
Buckie @ 22.10.2012 22:39
It's posts like this that make sruifng so much pleasure
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.