Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Metro nie poszerzy Prostej

Podczas drążenia tunelu drugiej linii ratusz zamknie ul. Prostą, ale jej nie poszerzy. Budowę wstrzymuje Dowództwo Sił Powietrznych. Nie wiadomo też, kto zapłaci za łącznik z przystankiem PKP Stadion.

Na przełomie czerwca i lipca mają ruszyć prace przy przekładaniu podziemnych instalacji pod ul. Prostą. Wtedy ulica zostanie zamknięta między rondem Daszyńskiego a Karolkową. Wykonawca zamówił w Niemczech trzy tarcze automatyczne TBM do drążenia tuneli, które w 2011 r. wystartują z okolic ronda Daszyńskiego. Inżynierowie i urzędnicy mają jednak problemy z przygotowaniem inwestycji.

Prostej nie wyprostują

Przy okazji budowy 6 km drugiej linii metra (za 4,1 mld zł) miała zostać przebudowana ulica Prosta między rondami Daszyńskiego i ONZ. Dzisiaj zakorkowana – wbrew nazwie – wygina się w łuk, żeby ominąć część zabudowań zabytkowej Fabryki Norblina. W dodatku jezdnię przecinają tory tramwajowe. Dzięki zmianom miały powstać dwie szerokie jezdnie z torowiskiem pośrodku. Ale nic z tego.
– Przebudowa ul. Prostej została przełożona – przyznał podczas obrad miejskiej komisji infrastruktury koordynator remontów Wiesław Witek. Jednocześnie prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapowiedział, że po zakończeniu budowy metra ulica zostanie odtworzona w starym układzie. Radni są oburzeni.

– Prosta zostanie na trzy lata zamknięta i rozkopana. Dlaczego mamy nie wykorzystać tej okazji, żeby ją przebudować?
– dziwi się przewodniczący komisji infrastruktury Dariusz Klimaszewski. – Wszystko zależy od bilansu budżetowego. Miasto musi oszczędzać. Myślimy jednak o tym, żeby zgrać obie inwestycje – uspokaja dyrektor Biura Rozwoju Warszawy Jerzy Kulik.
Czy nie są to jednak obietnice na wyrost? Zadzwoniliśmy do Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, w którego gestii jest budowa drugiej jezdni Prostej.

– Mamy decyzję środowiskową i projekt budowlany, ale brakuje pieniędzy na kontynuację inwestycji – mówi rzeczniczka ZMID Agata Choińska. – Dlatego nawet nie występujemy o zgodę na jej realizację – przyznaje. Władze miasta przewidywały, że poszerzenie Prostej będzie kosztować ok. 55 mln zł. Projekt ma wrócić do planów inwestycyjnych „po 2013 roku”. Wtedy ma być już otwarty centralny odcinek drugiej linii.

Wojskowi kontra metro

To nie koniec problemów, jakie wyszły na jaw podczas obrad komisji infrastruktury. Okazało się, że zastrzeżenia do projektu drugiej linii ma Dowództwo Sił Powietrznych. Prezes Lejk z Metra Warszawskiego oznajmił tajemniczo, że miasto otrzymało od wojskowych opinię, z którą się nie zgadza.

Według naszych ustaleń, chodzi o konieczność przełożenia kabli telekomunikacyjnych. Instalacje kolidują z drugą linią, a przy tym są tajne i nie ma ich na żadnych podkładach geodezyjnych. Wojskowi ujawnili się dopiero podczas uzgodnień poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę.

Na razie sprawy komentować nie chcą. Ppłk Robert Kurpacz z Dowództwa Sił Powietrznych nie odpowiedział nam wczoraj na pytania. Według nieoficjalnych informacji,wojskowi zażądali od miasta przebudowy 26 kilometrów światłowodu. To może opóźnić budowę inwestycji o kilka miesięcy.

Metro Warszawskie ma złe wspomnienia dotyczące odkopywania wojskowych instalacji podczas budowy pierwszej linii.

– W latach 80. inżynierowie natknęli się na przewód, którego nie było na żadnych planach. Kiedy go przecięli, nagle znikąd pojawili się tajemniczy panowie, którzy robili ogromne problemy – opowiada jeden z urzędników. Trwają też nerwowe rozmowy z Ministerstwem Finansów. Budowa stacji Nowy Świat wymusi rozkopanie ul. Świętokrzyskiej. Resort naciska na ekipę Hanny Gronkiewicz-Waltz, żeby podczas prezydencji Polski w UE w 2011 roku Świętokrzyska nie była placem budowy.

Rozmowy z kolejarzami

Już dziś widać, że problemy sprawi skoordynowanie budowy stacji metra Stadion z modernizacją przystanku PKP Stadion. Grupa PKP ogłosiła przetarg na remont budynku „dworczyka”. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe mają w 2011 roku wyremontować tory, perony i tunel dla pieszych. Tutaj nie ma nawet przetargu.

Obie spółki kolejowe twierdzą, że są w ścisłym kontakcie z Metrem Warszawskim w sprawie lokalizacji wyjść, budowy łączników między stacjami itd. Nie wiadomo jednak, kto za to zapłaci. Druga linia ma być gotowa w październiku 2013 roku.

15 czerwca 2010
Komentarzy: 6
Mateusz @ 15.06.2010 15:44
Zamknięcie ul.Prostej to duże nerwy dla kierowców i pieszych, ja tamtędy nie jeżdżę, ale naprawdę myślę, że nie jest to dobry pomysł, ale jak musi tak być...
RobertD @ 17.06.2010 11:13
A ja się zastanawiam po co ten tramwaj, skoro tam metro będzie. Jeśli jeździ tam jedna linia nr.10 i to dosyć rzadko, to znaczy, że tramwaj tam już dziś nie jest za bardzo potrzebny. A co dopiero jak metro będzie.
Mateusz @ 18.06.2010 15:21
Właśnie:)
HM @ 04.07.2010 22:32
Tramwaje powinno sie zlikwidowac, bo to relikt przeszlosci. Zabieraja miesce, utrudniaja ruch samochodowych. Tam, gdzie sa tory zmiescilby sie jeden a czasem dwa nowe pasy jezdni. Tramwaje powinny byc puszczone nad miastem na estakadach, jak w kazdym normalnym kraju (nawet w takim Bangkoku czy Kuala Lumpur) - w formie kolek 'Sky train'. Albo pod ziemia - czyli w formie metra.
Mateusz @ 06.07.2010 13:48
Dobry pomysł;)
Mayte @ 27.02.2013 00:09
I have visited Winter Wonderfest for the past 4 years. This year my falmiy and I had a blast, however, what brought concerns to my attention were sanitation precautions such as ice skating I feel the workers or the creator of such a beautiful attraction should provide santiation shoe spray like those provided when one is to go bowling( red flag) foot fungus could occur Also I think hand sanitizer should be posted near the entrance and exist of each attraction to eliminate germs being spreaded by the numerous of spectators.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.