Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Druga linia metra opóźniona. Przez wieżowce na Woli

Nici z optymistycznych terminów rozpoczęcia budowy drugiej linii metra. Przeszkodzili inwestorzy wieżowców planowanych u zbiegu Prostej i Towarowej. Na razie jedyne widoczne prace wzdłuż planowanej trasy między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim to kolejne próbne odwierty geologiczne. W ten sposób sprawdzany jest grunt, w którym będą przebijane tunele. W ostatnich dniach wysoką wiertnicę można zobaczyć przy rondzie ONZ. Poza tym wciąż trwa projektowanie stacji i przygotowania do drążenia linii.

Tarcze jednak nowe

Konsorcjum Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. podpisało właśnie umowę na dostawę trzech zmechanizowanych tarcz. Na początku maja pisaliśmy, że wykonawca rozważa zakup starszych, nawet 12-letnich maszyn. Ostatecznie kupi jednak nowe urządzenia od niemieckiej firmy Herrenknecht, jednego z głównych producentów w tej branży. Tarcze to właściwie ogromne kilkudziesięciometrowe konstrukcje, których sercem jest pomieszczenie sterownicze z komputerami. Dwie z nich będą drążyć równolegle tunele spod ronda Daszyńskiego, a trzecia z Powiśla na Pragę. Mogą się przesuwać do 30 m dziennie. Czyli 15-krotnie więcej od radzieckich tarcz wykorzystywanych przy budowie pierwszej linii metra, gdzie urobek trzeba było zbierać łopatami.

Pierwsza z nowych tarcz ma trafić do Warszawy dopiero pod koniec lutego przyszłego roku, a dwie pozostałe miesiąc później. Będą drążyć dwa tunele o przekroju 5 m i 40 cm. Wykonawca chciał, by ta średnica była nieco większa, ale ratusz nie zgodził się na zmiany.

"Drobne niejasności"

Przesuwa się samo rozpoczęcie robót. Można już zapomnieć o niezwykle ambitnym harmonogramie, który wykonawca prezentował w grudniu zeszłego roku. Wtedy zapowiedział, że chce znacznie przyspieszyć pierwsze prace. Wykopy związane z przekładkami rur i kabli mieliśmy zobaczyć pod koniec kwietnia. Jeszcze w marcu miejski koordynator ds. remontów i inwestycji Wiesław Witek zapowiadał, że przygotowania do budowy ruszą na dobre na początku maja i wtedy trzeba będzie zamknąć szeroki i ruchliwy odcinek Prostej od Karolkowej ronda Daszyńskiego.

- Przygotowania skomplikowały nieco uzgodnienia w sprawie przekładania podziemnych instalacji i uzyskiwanie różnych zgód - mówi Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza. Według naszych informacji były m.in. spory między wykonawcą metra a inwestorem wieżowców przy rondzie Daszyńskiego, który miał wcześniej zarezerwować miejsce na przyłącza podziemne. Według Tomasz Kunerta, rzecznika koordynatora ratusza ds. inwestycji, ten problem został już rozwiązany. Andrzej Chołdzyński, który pracuje zarówno przy projekcie drugiej linii metra, jak i projektach biurowców przy rondzie Daszyńskiego, twierdzi, że "nie ma żadnego sporu, a drobne niejasności są na bieżące rozwiązywane".

- Problemy są tak jak na każdej budowie, ale jesteśmy dobrej myśli. Termin oddania centralnego odcinka drugiej linii metra - czyli październik 2013 roku - nie zmienia się - zarzeka się wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Koniec czerwca?

Według Marcina Ochmańskiego prace przy przekładkach w rejonie ronda Daszyńskiego, które będą połączone z budową szybu startowego dla tarcz, zaczną się pod koniec czerwca. Będzie to zarazem początek ogromnych utrudnień komunikacyjnych związanych z budową drugiej linii metra. Samochody pojadą objazdem Karolkową i Kolejową do pl. Zawiszy a autobusy - Karolkową, Grzybowską i Towarową do ronda Daszyńskiego. Potem utrudnienia mają się stopniowo pojawiać w kolejnych miejscach - przy rondzie ONZ i przy Dworcu Wileńskim. Pełny front robót rozwinie się jednak dopiero późną jesienią.

Przed rozpoczęciem robót przy szybach startowych i stacjach pozwolenie na budowę muszą jeszcze wydać urzędy dzielnic. Wcześniej pojawiały się informacje, że powstał spór , kto ma podpisać zgodę na budowę samych tuneli. Teraz ratusz mówi, że w tym przypadku pozwoleń nie potrzeba i drążenie tarczami to tzw. prace na zgłoszenie.

Wbrew zapowiedziom dotychczas pod Pałacem Kultury nie stanął też punkt informacyjny na temat budowy metra. Według Marcina Ochmańskiego pojawi się w wakacje, ale najprawdopodobniej przy Dworcu Wileńskim.

31 maja 2010
Komentarzy: 2
Mateusz @ 31.05.2010 14:22
Przesunięcie terminu rozpoczęcia będzie wiele razy. Wiedziałem, że tak będzie. Pomysł budowy wieżowców jest tylko projektem. Czy one powstaną zobaczymy. Najważniejsza jest teraz w Warszawie druga linia Metra.
Nissen @ 22.10.2012 11:08
Janson we have had a long fall here and it has been beautiful some of our trees still have their lveaes. I love when the trees are bare and silver color and soon snow and ice will rest on them.I love the imprints of the lveaes in the sidewalk, great picture, wakes me up to be more aware of my surroundings.Lea
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.