Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Tarcze do drążenia drugiej linii metra: stare czy nowe?

Przed nami ważna decyzja: czym drążyć tunele drugiej linii metra pod Śródmieściem i Wisłą. We włosko-tureckim konsorcjum są na ten temat różnice zdań. Czy sprowadzi przestarzały sprzęt?

Do Warszawy przyjeżdża Paolo Scaglione, szef włoskiej firmy Astaldi w Europie Środkowej. Jutro spotka się z kierownikiem warszawskiej budowy Mustafą Tuncerem z tureckiego Gülermaka. W tym międzynarodowym konsorcjum wciąż zmienia się podział zadań - kto ma zbudować siedem stacji (od ronda Daszyńskiego po Dworzec Wileński), a kto wydrążyć tunele. Do tych ostatnich prac potrzebne są trzy szybkie tarcze. Jedna ruszy z Powiśla na Pragę, dwie kolejne pod Prostą i Świętokrzyską.

Z informacji "Gazety" wynika, że Turcy naciskają, by zaoszczędzić i ściągnąć starszy sprzęt. Jedna z tarcz produkcji kanadyjskiej miałaby nawet 12 lat. - To tak jakby wsiąść do auta sprzed pół wieku, bo w dziedzinie drążenia tuneli postęp jest błyskawiczny i dziś stosowane są zupełnie inne rozwiązania niż w latach 90. - mówi nasz informator.

Im starszy sprzęt, tym większe ryzyko opóźnień, a harmonogram budowy jest napięty. Przed czerwcem 2012 r. i piłkarskimi mistrzostwami Europy trzeba przywrócić ruch na Pradze, wszystkie prace mają być gotowe do jesieni 2013 r. Tymczasem drążenie tuneli mogłoby się zacząć dopiero wiosną za rok. Tak długo potrwa sprowadzanie tarcz i ich montaż. Potem będą się przesuwać pod ziemią w tempie 18-20 m dziennie.

W przypadku budowy metra w Warszawie ryzyko rośnie jeszcze bardziej z powodu warunków geologicznych - mamy zwięzły grunt na przemian z luźnym piaskiem, czyli tzw. kurzawkę. - Oby konsorcjum, które wygrało przetarg, nie zwalało na nią potem winy, żeby ukryć kłopoty po oszczędzaniu na przestarzałym sprzęcie - przekonuje proszący o anonimowość rozmówca z branży budowlanej.

Podaje przykłady innych miast. Np. władze Sofii rozwiązały kontrakt z japońską firmą Taisei, której tarcza zepsuła się w czasie drążenia linii metra. Spowodowało to ogromne opóźnienia. Teraz w stolicy Bułgarii pracuje nowy sprzęt. Podobnie przy budowie czwartej linii metra w Budapeszcie.

- Nas interesuje, by wszystko było w terminie - mówi rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.

- Są rozważane różne warianty - przyznaje Aleksandra Kralkowska z firmy Astaldi. Zastrzega, że chodzi nie tyle o wiek i pochodzenie tarcz, ile o ich rozmiar. Różnica ich średnic wynosiłaby wprawdzie tylko 20 cm, ale koszt robót (4,1 mld zł), wzrósłby znacząco (trzeba budować większe ściany tuneli i wywieźć więcej ziemi). Inny rozmówca z konsorcjum Astaldi-Gülermak zapewnia, że nie obciążyłoby to miasta, "jeśli wybroni się wstępna koncepcja węższego tunelu".

Kralkowska zaprzecza, by pojawiały się znaczące różnice zdań między firmami tworzącymi konsorcjum. - Decyzje zapadną wspólnie. Chodzi o najlepszy wybór tarczy, który będzie uzasadniony ekonomicznie i technologicznie - zapewnia. W Astaldi słyszymy, że "nikt nie zamierza sprowadzać do Warszawy staroci, a urządzenia najwyżej kilkuletnie".

Teraz wykonawca chce jak zacząć przekładanie rur i kabli, które kolidują ze stacjami i tunelami metra. Ma się to stać na przełomie maja i czerwca - najpierw pod Prostą między Karolkową a Towarową. Jest jednak poślizg z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Urzędnicy dopiero sprawdzają dokumentację, a wojewoda czeka, aż Ministerstwo Infrastruktury przyzna mu uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie metra.

06 maja 2010
Komentarzy: 2
Mateusz @ 02.07.2010 19:14
Nowe;)
Sabeeha @ 27.02.2013 02:38
I have visited Winter Wonderfest for the past 4 years. This year my flmaiy and I had a blast, however, what brought concerns to my attention were sanitation precautions such as ice skating I feel the workers or the creator of such a beautiful attraction should provide santiation shoe spray like those provided when one is to go bowling( red flag) foot fungus could occur Also I think hand sanitizer should be posted near the entrance and exist of each attraction to eliminate germs being spreaded by the numerous of spectators.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.