Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Tunel na Żoliborz ze stacji metra już przebity

Wielki hałas na stacji metra Dworzec Gdański. To zdalnie sterowany dziobak kruszy ostatnią ścianę w podziemnym korytarzu, którym dojdziemy do peronów kolejowych i południowego Żoliborza

170-metrowe przejście pod torami PKP jest już przebite. We wtorek oglądaliśmy burzenie muru, który oddziela je od antresoli na stacji metra. Dziś nie będzie już po nim śladu. Firma Skanska posłała na niego niewielką maszynę poruszającą się na gąsienicach i wyposażoną w młot do kruszenia betonu. Robotnicy nazywają ją dziobakiem.

Jest przejście, a dojścia?

Przebijane właśnie przejście znajduje się za tymczasową ścianą z białych pustaków. Pasażerowie znajdą ją koło świetlika naprzeciwko północnych schodów prowadzących na stację metra z przystanku autobusowego przed Dworcem Gdańskim. Gdy pod koniec 2003 r. otwierał ją ówczesny prezydent Warszawy Lech Kaczyński, obiecał, że podziemny korytarz w stronę Żoliborza powstanie "najpóźniej w 2005 r.". Potem padały kolejne daty, aż południowa część tej dzielnicy została całkowicie odcięta od centrum. Przejścia pod torami PKP jeszcze nie ma, a już nie istnieje wiadukt łączący ul. Mickiewicza z ul. Andersa. Nowy przejazd nad torami ma być oddany pod koniec października, a podziemny łącznik dla pieszych - na początku miesiąca.

Nieoficjalnie wykonawcy z firmy Skanska przyznają, że możliwe byłoby warunkowe otwarcie we wrześniu. - Powinien być gotowy pod koniec sierpnia, ale potem czekają nas jeszcze odbiory i próby techniczne - zastrzega kierownik kontraktu Grzegorz Kossowski.

Nawet jeśli uda się przyspieszyć otwarcie korytarza, może być problem z wytyczeniem na Żoliborzu dojść do niego. Jedno Skanska zamierza doprowadzić od strony swojego osiedla przy ul. gen. Zajączka. Na przedłużeniu niewielkiej ul. Kokarda (na tyłach technikum elektronicznego) powstałaby droga przeciwpożarowa z chodnikiem. Pierwotnie Zarząd Transportu Miejskiego zamierzał puścić tędy linię mikrobusową, ale jest problem z jej pętlą - przepisy zakazują jej budowy pod linią wysokiego napięcia, a innego miejsca brak. Żoliborscy urzędnicy nie wiedzą zaś, czy jednocześnie powstanie drugie dojście do nowego korytarza od strony ul. Dymińskiej i okolic Cytadeli. Tam do 2011 r. będzie trwać budowa drugiego i trzeciego wiaduktu między ul. Andersa a ul. Mickiewicza.

Granit i windy

Wytyczanie przejścia pod torami to część większej inwestycji - przebudowy Dworca Gdańskiego. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyła na nią 129 mln zł (stołeczny ratusz dokłada 14 mln zł). Z powodu oszczędności powstaną jednak tylko dwa z czterech planowanych wcześniej peronów. Wszystko ma być gotowe 9 października.

Teraz pośrodku podziemnego korytarza trwają przygotowania do wylania ostatniego fragmentu posadzki. Podobnie jak wszystkie schody ma być wyłożona granitem ze Strzegomia. Wkrótce Skanska zacznie montaż wentylacji, schodów ruchomych, wind i zadaszeń (mają przypominać te z ul. Słomińskiego nad stacją metra Dworzec Gdański). Przejście jest szerokie na 6-9,5 m. Zaplanowano trzy wnęki na punkty handlowe. Strop i ściany są już pokryte izolacją, wczoraj koparka zaczęła je zasypywać ziemią.



28 kwietnia 2010
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.