Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Za półtora roku koleją na Okęcie

Szefowie Szybkiej Kolei Miejskiej podpisali na Okęciu umowę z Pesą na 13 pociągów, które mają jeździć na lotnisko.



Umowę na nowe pociągi podpisano wczoraj na lotnisku Okęcie. Oprócz prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, producenta i władz lotniska licznie stawili się tam niemal wszyscy najważniejsi urzędnicy odpowiedzialni za komunikację - z szefami Metra i Tramwajów Warszawskich włącznie.

- To będą pociągi na miarę XXI wieku - zachwalał szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.



Według producenta będą to najdłuższe składy elektryczne w Polsce - 107 m długości. Nieco dłuższe jest tylko metro. Dla porównania najpopularniejsze pociągi EN 57, które jeżdżą w barwach Kolei Mazowieckich, mają ok. 65 metrów długości.

W każdym pociągu zmieści się 900 osób. Część siedzeń będzie ustawiona tak jak w metrze - tyłem do okien. Wewnątrz znajdzie się też sporo miejsca na bagaże.



Pierwsze składy mają dotrzeć do Warszawy w połowie maja 2011 r., a ostatnie - cztery miesiące później. Miejscy urzędnicy obawiają się jednak, czy równocześnie kolejarze zdążą z budową niemal dwukilometrowej odnogi torów na lotnisko, która miałaby zaczynać się koło przystanku PKP Służewiec na linii do Radomia.

To jednak pechowa inwestycja, która ma już kilka lat opóźnienia - w tym aż dwuletni poślizg na samym etapie projektowania.

Łącznik w większości ma prowadzić w tunelu. Powinien być gotowy pod koniec czerwca 2011 r. Paweł Dziwisz z zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przyznał wczoraj, że łącznik raczej zostanie otwarty we wrześniu lub w październiku.

Nowe pociągi miały wstępnie kursować co 15 minut z lotniska przez Dworzec Śródmieście do Dworca Wschodniego, skąd połowa składów miała jechać do Sulejówka, a połowa do Legionowa. Ratusz chce bowiem, żeby ta linia służyła nie tylko dojeżdżającym na lotnisko, ale także podróżującym codziennie do pracy. Przyda się m.in. pracownikom ogromnego zagłębia biurowego na Służewcu.

Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego wczoraj mówili jednak, że na razie pewna jest tylko linia z lotniska do Sulejówka, która ma być oznakowana jako S-3. Pociągi pojadą tu podmiejską linią średnicową, czyli między Dworcem Zachodnim i Wschodnim zatrzymają się na przystankach: Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.

Nie wiadomo jeszcze, co będzie z odnogą linii do Legionowa. Z powodu tłoku na torach podmiejskich niewykluczone, że składy jeżdżące do tego miasta z lotniska pojadą przez Dworzec Centralny.

Uruchomienie linii lotniskowej wymusi jeszcze inne zmiany. Skoro z Okęcia pociągi pojadą do Sulejówka, to docierające tam teraz pociągi linii S-2 z Pruszkowa zostaną skierowane od Dworca Wschodniego w stronę Otwocka. To będzie spore udogodnienie dla mieszkańców tego miasta.

ZTM ma też wstępny plan, że pierwsze składy z Pesy, które dotrą wiosną i latem przyszłego roku, pojadą tymczasowo krótszą trasą - ze stacji Służewiec do Dworca Wschodniego. W czarnym scenariuszu, w którym budowa tunelu na Okęcie przeciągałaby się, na tym odcinku mogą zostać znacznie dłużej.

17 marca 2010
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.