Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Koniec umowy z Metrem. Może zmienić operatora?

Kiedy kończy się umowa na telefon komórkowy, sprawdzamy, czy inny operator takiego samego abonamentu nie zapewni nam taniej. W czerwcu kończy się umowa ze spółką Metro Warszawskie. Czy powinniśmy poszukać innego operatora metra?

30 czerwca 2010 r. wygasa umowa ratusza ze spółką Metro Warszawskie na korzystanie z tuneli, stacji pierwszej linii metra oraz stacji techniczno-postojowej na Kabatach. Przedłużenie umowy jest konieczne, by Metro Warszawskie mogło dalej organizować przejazdy podziemnej kolejki. Miejscy radni na ubiegłotygodniowej sesji przedłużyli umowę na kolejne 17 lat.

- Może to był dobry moment, żeby zastanowić się nad zmianą operatora metra? Może inny mógłby być lepszy lub tańszy niż Metro Warszawskie? - podpuszczam Dariusza Figurę (PiS), wiceprzewodniczącego miejskiej komisji infrastruktury. Śmiejemy się. Ale radny po chwili poważnieje: - Jest problem z oceną efektywności spółek monopolistycznych, a taką jest Metro Warszawskie. To mógłby być moment, żeby zastanowić się, czy musimy ponosić takie koszta jak teraz, zlecić jakiś audyt. Taki ferment myślowy czasami może być korzystny - przyznaje.

Precedens jest - niektóre miejskie linie autobusowe obsługiwane są przez prywatnych przewoźników. Zazwyczaj są tańsi od Miejskich Zakładów Autobusowych. Czy prywatne firmy mogłyby sobie poradzić z pełnieniem funkcji operatora metra?

- To prosta robota. Jedna linia metra, dwa tory, pasażerów przybywa, finansowanie na mocy długoterminowych kontraktów z bogatym samorządem. Metro ma warunki niebiańskie w porównaniu z innymi kolejarzami. Ba, gdyby zapewniono mnie, że nie będę musiał zajmować się przygotowaniem budowy drugiej linii metra, sam chętnie bym się wziął do zarządzania pierwszą linią - mówi półżartem Adrian Furgalski, ekspert komunikacji.

- Śniegu nie ma. Żyć, nie umierać - z rozmarzeniem mówi Paweł Ney, rzecznik PKP Intercity. Na poważnie zwraca uwagę na jeden szkopuł: żeby organizować kursy metra, trzeba mieć czym wozić pasażerów. A pociągi metra są własnością spółki Metro Warszawskie. - Musielibyśmy zainwestować w tabor. To oznacza, że nie moglibyśmy być tańsi. Nie, nie zmieniałbym operatora metra, obecny dobrze sobie radzi. Mówię to jako jego codzienny pasażer - dodaje. I radzi, żeby zastanowić się, dzięki czemu inny operator mógłby ewentualnie być tańszy. Jego zdaniem w grę wchodzą tylko co najwyżej oszczędności na wynagrodzeniach dla maszynistów czy kontraktach z firmami sprzątającymi stacje oraz presja na ograniczanie kursów poza godzinami szczytu.

Radny Dariusz Klimaszewski (SLD), przewodniczący komisji infrastruktury, też zmieniać operatora metra nie chce. - To dobrze działający monopol naturalny. To inna sytuacja niż z autobusami - ulice nie są własnością Miejskich Zakładów Autobusowych, a tory w tunelach metra są własnością Metra Warszawskiego - zwraca uwagę. Inni radni też nie chcą na ten temat dyskutować. W marcu ubiegłego roku podjęli już uchwałę aprobującą powierzenie Metru Warszawskiemu pełnienie funkcji przewoźnika do 31 grudnia 2027 r. Temat zmiany operatora metra nie powróci zatem jeszcze przez 17 lat.

01 marca 2010
Komentarzy: 5
Czarek @ 01.03.2010 14:36
Myślę, że 17 lat to za długo. Chociaż z drugiej strony, ten operator działa dobrze. Pomyślałbym tylko o innym dla drugiej linii. Konkurencja jest pożądana. Wtedy można porównać chociażby koszty i jakość.
Jacek @ 01.03.2010 15:00
Tak jak to w treści jest napisane, potrzeba by było bardzo dużego inwestora, który byłby w stanie zakupić składy. Dodatkowo potrzebny byłby serwis, ciekawe czy ktokolwiek widzi w tym interes. Nie wydaje mi się. Zobaczymy :)
Czarek @ 01.03.2010 16:33
Wystarczy powołać inną spółkę Metro Warszawskie II. Miasto i tak musi wydać środki na nowe składy. Wtedy sam właściciel ZTM/Warszawa miałby porównanie. Ale się nie upieram :)
maszynista @ 02.03.2010 01:28
ludzie nie bądźcie głupcami kupią to , kto da największą łapówę .
Jak nowe pociągi ruskie składy nr 34-40 to są jakieś odpady z rosyjskich fabryk nic nie działa jak powinno szpary w kabinach na 2 palce wentylacja na wagonie nie działa w lato ludzie mdleją . w środku głośno przyciski na pulpicie maszynisty wyglądają jak z ubiegłej epoki .
wciskają kit że to nowe składy ich konstrukcja , budowa ,i zasada działania to śmiałe rozwiązania z lat 20 ubiegłego wieku (to jeździło w 1930 po berlinie)ruskie wywieźli po wojnie i teraz nam sprzedają w nowym opakowaniu . wiem bo na codzień tym jeżdrze i
też maszynista @ 03.03.2010 11:05
Zgadzam się w 100% z przedmówcą!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.