Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Szczęśliwa "trzynastka" dla SKM

Ratusz dopina ostatnie formalności przed podpisaniem umowy na dostawę 13 pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej do obsługi lotniska Okęcie.

Nowy tabor warty 299 mln zł ma dotrzeć do Warszawy w drugiej połowie przyszłego roku. W Dzień Kobiet przedstawiciele producenta – bydgoskiej PESY – mają dostarczyć ratuszowi ostatnie dokumenty. Podpisanie kontraktu powinno nastąpić 10 marca.

– Producent będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy na dostawę pierwszego pociągu. Całą partię mamy dostać po upływie 18 miesięcy – mówi prezes SKM Leszek Walczak.

Pociągi SKM mają powstać na bazie prototypu Elf (20 takich składów za 460 mln zł zamówiły w ub. roku Koleje Mazowieckie). Ale tabor SKM będzie się od nich różnił – zamiast z czterech, ma się składać z sześciu członów. W sumie da to 100 metrów długości.

Układ siedzeń będzie identyczny jak w metrze. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację, kamery monitoringu i czujniki do liczenia pasażerów. Pociągi mają kursować z lotniska Okęcie do Dworca Wschodniego. Stąd połowa z nich pojedzie do Legionowa, a druga część do Sulejówka. Zakup nie został zgrany z budową infrastruktury. Składy dotrą szybciej, niż Polskie Linie Kolejowe zbudują 1,5 km łącznika – między linią PKP a lotniskiem – za 234 mln zł. Otwarcie – koniec 2011 r.

Ekspresowe tramwaje?

Producent proponuje przyspieszenie dostaw 186 tramwajów. Co na to ratusz? – Trwają rozmowy z bankami. Niegotowe są zajezdnie.

Współpracownicy prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz są w ciągu ostatnich dni w stałym kontakcie z prezesem koncernu PESA Bydgoszcz Tomaszem Zaboklickim. Przygotowywana umowa na 13 pociągów dla SKM to nie wszystko. Jak ustaliliśmy, w kwietniu ma dotrzeć do Warszawy na testy pierwszy ze 186 niskopodłogowych tramwajów zamówionych w maju ubiegłego roku kosztem ponad 1,5 mld zł.

Zagadka: co produkować

Umowa zakłada, że pierwszy seryjny pojazd zostanie dostarczony najpóźniej w sierpniu tego roku. Do Euro 2012 po stolicy ma jeździć już 100 pojazdów. Reszta dostaw powinna potrwać do grudnia 2013 r. Według naszych informacji, producent zaproponował zmianę harmonogramu: przyspieszenie dostaw, żeby z kontraktem uwinąć się przed czasem i zająć produkcją dla innych klientów.

Według naszego informatora z branży, PESA nie radzi sobie z planowaniem produkcji. Wygrane przetargi z Mazowsza – SKM, Tramwajów Warszawskich i Kolei Mazowieckich – to łącznie prawie 2,3 mld zł.

– To bardzo wysoki udział w portfelu zamówień. Warszawa z Mazowszem to dla nas wyjątkowy klient – mówi rzecznik PESY Michał Żurowski.

Jednocześnie polski koncern zdobył kontrakty m.in. na 30 pociągów spalinowych dla włoskich miast: Bari, Bolonii i Mediolanu, 35 tramwajów dla Gdańska oraz pociągi Elf i Acatus dla Śląska i Małopolski. Szczyt zamówień ma nastąpić w latach 2011 i 2012. PESA planuje zwiększenie zatrudnienia.

Czy Warszawa zgodzi się na przyspieszenie dostaw?

– Na pierwszy rzut oka propozycja jest kusząca. Szybsze dostawy oznaczają też jednak szybsze płatności. A to już nie takie proste – mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.

Jak usłyszeliśmy, na finalnym etapie są rozmowy w sprawie kredytowania zakupu przez instytucje finansowe, np. Europejski Bank Inwestycyjny.

– Musimy też zdążyć z inwestycjami w infrastrukturę, czyli remontami torów i przebudową zajezdni – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos. – Trzeba przebudować kanały i mosty. Np. w zajezdni Żoliborz trzeba wybudować hangary od podstaw.

Czujnik liczący pasażerów

Pojazdy będą niskopodłogowe i klimatyzowane. W każdym znajdzie się osiem kamer, a także płaskie monitory LCD. Dodatkowo 40 z nich ma być wyposażonych w elektroniczny system do liczenia pasażerów.

Negocjacje ratusza z producentem trwają. Konkurencja sugeruje, że nacpiar zleceń dla PESY odbije się na terminach dostaw i jakości produktu. Szwajcarski Stadler wprost zarzuca promowanie przez zamawiających z Mazowsza tego polskiego producenta. Złożył w tej sprawie wniosek do Krajowej Izby Odwoławczej.

Autor: Konrad Majszyk
Źródło: Życie Warszawy

15 lutego 2010
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.