Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Druga linia metra wisi na włosku

Już prawie pół roku w plecy na starcie drugiej linii metra. Wybór jej wykonawcy na dobre utknął w sądzie. Ratusz przekłada niektóre prace na później, żeby budowa nie sparaliżowała Warszawy podczas Euro 2012.

- To będzie dobra albo smutna jesień dla metra - mówi rzecznik urzędu miasta Tomasz Andryszczyk. Panuje tam coraz bardziej nerwowe wyczekiwanie na decyzję sądu. Ma on zdecydować o losie powtórnego przetargu na drugą linię od ronda Daszyńskiego na Woli przez Świętokrzyską i Powiśle do Dworca Wileńskiego. 14 listopada mija ważność ofert złożonych przez firmy. Według Andryszczyka nie da się już ich przedłużyć. Jeśli do tego czasu nie zapadnie rozstrzygnięcie, zapewne trzeba będzie ogłaszać nowy przetarg. Wtedy pod znakiem zapytania stanąłby los trzymiliardowej dotacji na metro z Unii Europejskiej.

Na mecz przez wykopki?

W kwietniu miasto za 4,1 mld zł powierzyło budowę włosko-tureckiemu konsorcjum Astaldi-Gulermak. Ten wybór storpedowali drożsi konkurenci z Chin i Mostostalu Warszawa. Latem bez powodzenia interweniowali w Krajowej Izbie Odwoławczej, potem zwrócili się do sądu. "Gazeta" ustaliła, że wprawdzie zbierze się on w końcu 21 września, ale tylko po to, by ocenić, czy skargi obu firm są kompletne i czy można je rozpatrywać łącznie. Wtedy zostanie też wyznaczony termin rozprawy. Prawnicy firm oceniają, że może do niej dojść dopiero w połowie października. Wątpliwe jest, by wtedy został ogłoszony wyrok. Zapewne trzeba będzie na niego poczekać przynajmniej do listopada.

To przesunięcie bardzo komplikuje plany ratusza związane z przygotowaniami do Euro 2012. Miasto już musiało odłożyć budowę trasy przez Port Praski od mostu Świętokrzyskiego do ul. Kijowskiej. Nie da jej się wytyczyć, dopóki nie zostanie przykryta konstrukcja stacji metra koło Stadionu Narodowego.

Warszawie grozi, że może być totalnie rozkopana podczas piłkarskich mistrzostw. Ratusz zakładał, że przed ich rozpoczęciem budowa metra będzie już zaawansowana. Na tyle, że uda się przywrócić ruch na newralgicznych skrzyżowaniach np. przy Dworcu Wileńskim. Według specjalistów stanie się to jednak niemożliwe, jeśli umowa z wykonawcą drugiej linii nie będzie podpisana w ciągu dwóch-trzech miesięcy. Jeśli spór nie zostanie szybko rozstrzygnięty, metra na Pragę może nie być jeszcze przez wiele lat.

Spiesz się, sądzie

Wiosną miejscy urzędnicy mówili zupełnie co innego. Po fiasku pierwszego przetargu w 2008 r., gdy firmy zgłosiły niemal dwukrotnie wyższe ceny, tym razem wszystko miało pójść sprawnie. - Obecne prawo wymusza szybkie rozpatrywanie protestów, w ciągu najwyżej 95 dni. Umowę ze zwycięzcą podpiszemy więc najpóźniej na przełomie lipca i sierpnia - zapewniali szefowie Metra.

Okazało się jednak, że wielokrotnie poprawiane przepisy o zamówieniach publicznych nie zapobiegły wielomiesięcznemu blokowaniu przetargów. Wymagają np., by sąd rozpatrzył protesty niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca od wpłynięcia skargi. W przypadku drugiej linii metra sędziowie nie mają zamiaru się tego trzymać. Protest Mostostalu Warszawa wpłynął 31 lipca, a konsorcjum chińskiego 17 sierpnia.

- Trzeba wreszcie usprawnić działanie acpinistracji, w tym sądów, które potrafią np. zatrzymać inwestycję z powodu zbyt zamaszystego podpisu ministra - uważa poseł Janusz Piechociński (PSL), zastępca szefa sejmowej komisji infrastruktury, przypominając przypadek wschodniej obwodnicy Warszawy. - Gdy rozmawiano ze mną o posadzie wiceministra infrastruktury, chciałem, żeby powstał zespół rządowy, który dbałby o sprawne tempo przygotowań do inwestycji. W jego skład wchodziłby też wiceminister sprawiedliwości, który pilnowałby, żeby sądy rozpatrujące protesty nie działały opieszale. Nic z tego jednak nie wyszło.

14 września 2009
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.