Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

„Krety” gotowe, ale metro nie

Dziesięć metrów na dobę: w takim tempie ma powstawać druga linia. Na razie jest jeden zarzut na dwa tygodnie przy rozpatrywaniu protestów. Barierą dla drugiej linii wcale nie jest technologia, ale są nią procedury. Dzisiaj odbędzie się kolejny etap starcia prawników o to, kto zbuduje drugą linię metra za minimum 4,1 mld zł. Przetarg wygrał włoski Astaldi, ale chiński.

COVEC i należący do Hiszpanów Mostostal Warszawa się odwołały. Urząd Zamówień Publicznych przekroczył przewidziane prawem terminy, a rozstrzygnięcia wciąż nie ma. W cieniu prawnej wojny trwają przygotowania zagranicznych inżynierów do użycia tarcz automatycznych – tzw. TBM – w Warszawie.

Takie urządzenia działają z powodzeniem na peryferiach Rzymu. Giardinetti to szyb startowy dla dwóch tarcz drążących równoległe tunele w kierunku San Giovanni. To kluczowy etap 22-kilometrowego odcinka linii C za 1,6 mld euro, który ma zostać otwarty w 2011 roku (cała linia cztery lata później).



Żeby zobaczyć tarczę, trzeba pokonać 3,5 km tunelu. TBM to podziemny potwór: 85 metrów długości, 6,7 metra średnicy. 13 osób obsługi chodzi po wąskich pomostach – jak na okręcie podwodnym. Na mapie satelitarnej widać, że jesteśmy 20 m pod wielkim parkingiem. Lada dzień tarcza przejdzie pod pobliskim osiedlem mieszkalnym. Z brzucha „kreta” wyjeżdża pociąg z urobkiem. Wróci już z elementami betonowego pierścienia, który zepnie ściany tunelu.

– Trzech takich tarcz chcemy użyć w Warszawie – mówi „ŻW” Demetrio Morabito z Astaldi. – Będą w stanie wykonać średnio ok. 10 m tunelu na dobę, podobnie jak w Rzymie. Przetransportujemy je z Włoch koleją i ciężarówkami.

Nie próżnuje drugi w przetargu chiński COVEC, który uczestniczył w budowie 70 proc. linii kolei i metra w Państwie Środka w ciągu ostatnich lat.



– W Warszawie planujemy użyć do drążenia tuneli czterech tarcz TBM. Dysponujemy ponad 40 takimi urządzeniami w Chinach, ale ich transport stamtąd będzie raczej nieopłacalny. Do Polski sprowadzimy je zapewne z Niemiec – przewiduje w rozmowie „ŻW” wiceprezes COVEC Zhao Xiang, który przyleciał na dzisiejszą rozprawę prosto z Pekinu.

Trzeci w przetargu Mostostal Warszawa ma plan użycia tarcz TBM już od 2008 roku. Wygrał wtedy poprzedni przetarg, który został unieważniony z powodu astronomicznych cen. Budowa ma ruszyć w 2009 r. i potrwać cztery lata.

26 czerwca 2009
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.