Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Odcięta zajezdnia metra

Kabaty to za mało. Metro Warszawskie proponuje budowę drugiej stacji technicznej Mory razem z linią między Dworcem Wileńskim a rondem Daszyńskiego. Metro miałoby tam docierać po torach PKP.

Przed Krajową Izbą Odwoławczą trwa wojna prawników koncernów Acciona, Astaldi i China Overseas o to, kto zbuduje drugą linię metra między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Koszt inwestycji: minimum 4,1 mld zł. W zaciszach gabinetów ratusza toczą się zaś dyskusje, gdzie pociągi będą miały swoją bazę. Dzisiaj składy „nocują” pod Lasem Kabackim.

Kabaty za ciasne

– Obsługa pociągów metra dla linii pierwszej i centralnego odcinka drugiej nie pomieści się na stacji techniczno-postojowej Kabaty. Jednocześnie z drugą linią powinniśmy budować drugą stację techniczną w Morach – mówi „ŻW” prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

To zaskakujący zwrot. W styczniu Metro Warszawskie podpisało bowiem wartą 59,7 mln zł umowę na budowę tzw. południowej głowicy na stacji technicznej Kabaty. To drugi wjazd do „zajezdni” metra, który miał zwiększyć jej przepustowość i umożliwić eksploatację stąd dwóch krzyżujących się linii.

Teraz okazuje się, że przepustowość może i będzie większa, ale i tak za mała.Policzmy. Między Kabatami a Młocinami kursuje dziś w godzinach szczytu 30 pociągów, czyli 180 wagonów. Łącznie Metro Warszawskie dysponuje 40 pociągami (zwykle dziesięć jest w naprawach, przeglądach itp.).
Do obsługi drugiej linii ratusz musi kupić nowy tabor. Jak napisaliśmy w „ŻW” w ubiegłym tygodniu, Metro Warszawskie przygotowuje megaprzetarg na 35 nowych pociągów, czyli 210 wagonów. Mają obsłużyć, centralny odcinek drugiej linii, a także zasilić pierwszą. Ratusz szacuje, że po otwarciu drugiej linii lawinowo wzrośnie ruch na pierwszej. Łącznie daje to 450 wagonów.

Mory: oaza nowego taboru

Przyszła stacja techniczno-postojowa w Morach to dziś pola na południe od ul. Połczyńskiej – na granicy Warszawy i Ożarowa Mazowieckiego. Obok powstaje właśnie wiadukt trasy ekspresowej S8. Oficjele przyznają: rychła budowa stacji technicznej Mory ma sens, jeśli w krótkim przewidywalnym czasie po otwarciu odcinka centralnego metro zostanie wydłużone na zachód: z ronda Daszyńskiego przez Wolę i Bemowo – pod ul. Górczewską – właśnie do stacji Mory. Do niej dojadą wówczas puste pociągi (ostatni pasażerowie mają wysiadać na stacji Chrzanów, tuż za ul. Lazurową).

Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz zapowiada, że druga linia między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim będzie gotowa przed końcem 2013 roku (to bardzo optymistyczny i mało realny scenariusz). Dla odcinka zachodniego do Bemowa i stacji Mory nie ma nawet harmonogramu. Kiedy ruszy budowa – nie wiadomo.

Jak pociągi dojadą do zajezdni w Morach, zanim powstanie zachodni „wąs” drugiej linii? Czy nie szykuje się kolejna inwestycja rodem ze Stanisława Barei – jak np. podziemna stacja kolejowa na lotnisku Okęcie, do której nie dociągnięto torów?

– W pierwszej fazie funkcjonowania drugiej linii do stacji Mory mielibyśmy dostęp dzięki infrastrukturze kolejowej. Pociągi metra nie jeździłyby w ten sposób codziennie, ale np. tylko na ważniejsze przeglądy – mówi prezes Lejk.

O jaką infrastrukturę chodzi? Stacja Mory będzie sąsiadowała z odnogą kolejową do Łowicza i stacją PKP Gołąbki. Stąd można dojechać przez plątaninę torów na Odolanach do linii pruszkowskiej i specjalnej odnogi dla metra. Ta prowadzi pokrytym graffiti wiaduktem nad ul. Puławską do stacji Kabaty.

22 czerwca 2009
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.