Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Wielka bitwa o metro. Będzie opóźnienie

Błahe, populistyczne argumenty Mostostalu Warszawa blokują drugą linię metra. Na szalę firma kładzie wielomiliardowy kontrakt i swoją reputację. Budowa opóźni się o trzy miesiące. Jest dobrym prawem każdej firmy walczyć o własne interesy, ale trzeba mieć za sobą mocne racje.

Zwłaszcza przy tak prestiżowych inwestycjach jak budowa metra, na które czeka cała Warszawa. Mostostal przyzwyczajony do zdobywania w stolicy najbardziej lukratywnych zleceń tym razem przeholował. W PRL zbudował wszystkie warszawskie mosty, a potem po kolei je remontował. Jego szefowie chyba jednak zapomnieli, że to już nie te czasy, gdy od mostów była jedna firma, od autobusów druga, a od tramwajów trzecia. A tak wygrywało się śliskie przetargi w latach 90.

Nasz interes

Przypomnijmy - ratusz zdecydował: tunele i stacje pod centrum i Wisłą na Pragę za 4,1 mld zł wydrąży włosko-tureckie konsorcjum Astaldi-Gulermak. Przegrani mogą się odwoływać do soboty. Słychać, że taki zamiar mają Chińczycy (4,5 mld zł). Mostostal (oferta trzecia z kolei, niecałe 5 mld zł) wytoczył wczoraj działa jako pierwszy.

Firma zrobiła to w niespotykanych dotąd okolicznościach. Swój protest poprzedziła konferencją prasową, dosadnie podważając renomę zwycięskiego konkurenta. Zdaniem Wojciecha Pawelca z Mostostalu, który odpowiadał za bielański odcinek pierwszej linii metra, Włosi i Turcy nie poradzą sobie, bo dotąd niczego w Warszawie ani w Polsce nie zbudowali. I co z tego? Ich firmy nie wzięły się znikąd. Astaldi drąży właśnie linie metra w Rzymie i Mediolanie, Gulermak - pod cieśniną Bosfor w Stambule.

Mostostal, którego udziałowcem jest hiszpańska Acciona, powołuje się nawet na obronę naszego rynku: "Przedsięwzięcie zostałoby powierzone przedsiębiorstwom, które nie stworzyły w Polsce ani jednego miejsca pracy, nie zapłaciły ani jednej złotówki jakiegokolwiek podatku. To niezgodne z dobrze pojętym interesem polskich przedsiębiorców i obywateli". Populizm czystej wody. Mamy uwierzyć, że na budowę warszawskiego metra Włosi i Turcy będą zwozić autokarami wyłącznie swoich rodaków?

Dumping i aneksy

Włosi zaniżyli cenę i potem będą chcieli aneksów? - Nie ma fizycznej, technicznej ani finansowej możliwości, aby poprawnie i zgodnie z wymaganiami technicznymi zrealizować odcinek centralny II linii warszawskiego metra w cenie niższej niż oferowana przez nasze konsorcjum - oświadcza Wojciech Pawelec. Ale to przecież Mostostal, grożąc przerwaniem robót, żądał aneksu na kilkanaście milionów złotych podczas budowy bielańskiego odcinka pierwszej linii metra i remontu Krakowskiego Przedmieścia. Cena Włochów nie jest zresztą aż tak niska - przewyższa kosztorys miasta o 450 mln zł. Wychodzi ok. 150 mln euro za kilometr tuneli. Dla porównania w Barcelonie metro powstaje teraz za 80 mln euro za kilometr, a w Rzymie za 108 mln euro.

Nie zawsze opłaca się wybrać najtańszą ofertę - przekonują w Mostostalu. Wiedzą, co mówią. W 1999 r. zdobyli kontrakt na budowę mostu Siekierkowskiego z czwartą z kolei ceną. Teraz Metro Warszawskie powinno się po prostu zabezpieczyć przed aneksami na wartość i termin robót.

Wadium i pełnomocnictwa

Formalnie w proteście Mostostal będzie jednak podważać tylko to, że Włosi nieprawidłowo wpłacili wadium (Metro Warszawskie już dawno obaliło ten argument), nie udokumentowali swojego potencjału finansowego i mieli wadliwe pełnomocnictwa. Kiedy fortuna bardziej sprzyjała w naszym mieście Mostostalowi, przechodziły nie takie numery. W pierwszym przetargu na budowę mostu Siekierkowskiego jego doradca oceniał oferty konkurentów.

Zanim ratusz podpisze umowę na drugą linię metra, firmy jeszcze się ze sobą poboksują. Pewnie będą się ciągać z miastem po sądach (Mostostal: "Wykorzystamy wszelkie dostępne środki ochrony prawnej"). Stracimy tylko kilka miesięcy, a niektórzy szanse w następnych kontraktach, które mogliby zdobyć. Warto?

06 maja 2009
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.