Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Miliardy z Brukseli na tureckie metro?

W środę poznamy zwycięzcę przetargu na centralny odcinek drugiej linii metra. Następnego dnia dowiemy się, o ile więcej dołoży do niej UE. To największy przetarg tej kadencji: oferty na budowę linii między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim wahają się od 4,1 do 6,1 mld zł. W piątek pięciu oferentów złożyło dodatkowe dokumenty, których zażądało miasto. Od tamtej pory komisja przetargowa spotkała się już trzykrotnie. Według nieoficjalnych informacji, wczoraj zakończyła prace. Ratusz dopilnował jednak, żeby zza szczelnie zamkniętych drzwi nie wydostały się żadne przecieki.

Bez Bemowa i Bródna

Dzisiaj stanie się już jasne, które oferty spełniły wymogi przetargu. Wtedy będzie się liczyła już tylko cena, która stanowi 100 proc. kryteriów. Największe szanse na kontrakt ma więc najtańsze konsorcjum, w skład którego wchodzi włoski koncern Astaldi, turecki Gulermak i polskie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Jednocześnie z Warszawy ruszy wielka machina lobbingowa. Na całą drugą linię metra – z Bemowa na Bródno – stolica miała bowiem zagwarantowane 3,2 mld zł unijnego dofinansowania. Z tego na odcinek centralny między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim miało przypaść tylko 1,2 mld zł. Dotacja może być jednak wykorzystana w ramach obecnego budżetu UE, czyli do końca 2013 roku. Z powodu marazmu inwestycyjnego nie ma szans, żeby przed 2013 rokiem budowa odnóg drugiej linii na Bemowo i Bródno w ogóle ruszyła. Dlatego ratusz ubiega się w Ministerstwie Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o przesunięcie większości zagwarantowanej przez Brukselę kwoty na odcinek centralny.

– Ministerstwo Infrastruktury czeka z decyzją w tej sprawie na rozstrzygnięcie miejskiego przetargu. Spotkanie przedstawicieli resortu i władz miasta zostało wyznaczone na czwartek – ujawnia „ŻW“ dyrektor Biura Funduszy Europejskich Michał Olszewski. Wynika z tego prosty wniosek: w dzisiejszą środę przetarg powinien zostać wreszcie rozstrzygnięty.

Unijna aleja Zieleniecka

Metro Warszawskie to nie jedyny miejski inwestor, który czeka na unijne pieniądze na transport publiczny. Tramwaje Warszawskie zgłosiły na tzw. listę projektów indywidualnych na potrzeby Euro 2012 modernizację Trasy W-Z za 125 mln zł, która trwa od półtora tygodnia. Jest tam też remont torowiska w al. Jana Pawła II i na Broniewskiego. Według naszych informacji, te inwestycje znajdują się jednak w tzw. poczekalni: szanse na dofinansowanie mają na razie niewielkie.

Z tej puli zanosi się za to na 152 mln zł dotacji na przebudowę torów wzdłuż ul. Targowej i al. Zielenieckiej wraz z zakupem 30 niskopodłogowych tramwajów oraz 151 mln zł na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej dla linii do lotniska Okęcie (jeśli spóźnione Polskie Linie Kolejowe ją wreszcie zbudują).

Z funduszy UE dofinansowana zostanie również budowa drugiego etapu parkingów Parkuj i Jedź dla przesiadających się do komunikacji miejskiej – zapowiada ratusz. W tym przypadku chodzi o pulę pieniędzy z UE, znajdujących się w gestii Urzędu Marszałkowskiego Adama Struzika. Umowa powinna zostać zawarta w czerwcu.

– W planach mamy też ubieganie się o dotację budowy linii tramwajowej na Tarchomin wraz z zakupem 31 tramwajów – zapowiada rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow.

Dlaczego tak słabo?

Jak wyliczył ZTM, Warszawa otrzymała dotychczas z UE na transport miejski zaledwie 390 mln zł dotacji. Ta kwota dofinansowania za lata unijnego budżetu 2004 – 2006 nie oszałamia. Dla porównania: planowane dochody Warszawy tylko na 2009 rok to ponad 9 mld zł.

Co dostaliśmy za te 390 mln zł? 320 mln zł poszło na bielański odcinek metra, 55 mln zł na remont torowiska w Al. Jerozolimskich (po zakończeniu inwestycji tramwaje hałasują tam bardziej niż przed remontem) i 15 mln zł na nową trasę wzdłuż ul. Powstańców Śląskich.

– To był krótszy okres niż obecnie, a do wzięcia była mniejsza kwota. Z budżetem na lata 2007 – 2013 będzie lepiej – twierdzi dyr. Olszewski.

26 marca 2009
Komentarzy: 2
Emberlynn @ 22.08.2012 08:12
Walking in the presence of giants here. Cool thinking all arunod!
Chand @ 24.09.2012 03:16
experts are now busy with fast-profit TV commercials, TV seeirs or corporate advertising projects. Moscow-built Bazelevs, founded by Timur Bekmambetov (Wanted), is equipped with 50 Macs for editing and computer graphics,
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.