Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Historii u nas od metra

Gdyby nie wojna, mielibyśmy siedem linii metra. Budowa ostatniej skończyłaby się 36 lat temu. O tym opowiada powstający właśnie serial. Zobaczymy go w TVP. Akcja produkcji „... ten ratuje cały świat“, reżyserowanej przez Waldemara Krzystka, koncentruje się na latach okupacji. Główną bohaterką jest młoda pielęgniarka Basia, wspólnie z innymi ludźmi decydująca się nieść pomoc Żydom. Ale w serialu pojawią się też wątki przedwojenne, nawiązujące do autentycznych zdarzeń, postaci i projektów.

Kolejowy skok
Jednym z fikcyjnych bohaterów serialu jest Stefan Kowalski, młody architekt współpracujący z głównym projektantem warszawskiego metra Janem Kubalskim (postacią autentyczną). Opowiadanie zaczyna się w momencie, gdy po kłopotach związanych z wielkim kryzysem, metro – między innymi za sprawą prezydenta Warszawy Stefana Starzyńskiego – jako projekt wraca do realizacji.

Serialowy Kowalski właśnie dostał odpowiedzialne zadanie: zaprojektowanie stacji przy placu Napoleona (obecnie plac Powstańców). Trzecią z autentycznych postaci, która pojawi się na ekranie, jest przedwojenny wiceminister komunikacji Julian Piasecki.

Cała trójka mocno angażuje się w realizację wizji nowoczesnej warszawskiej komunikacji.
Jak wyobrażali sobie metro przedwojenni architekci? Nie wiadomo. Ich projekty uległy zniszczeniu w czasie Powstania Warszawskiego. Jednak w listopadzie 1938 roku, kiedy Starzyński powołał do życia Biuro Studiów Kolei Podziemnej, a jego szefem uczynił wspomnianego inż. Kubalskiego, przyszłość metro miało wielką. Wstępne prace pozwalały zakładać, że pierwsza linia, łącząca place Wilsona i Unii Lubelskiej, zostanie zakończona w 1946 roku.

Cała sieć, wraz z linią obwodową, miała być oddana do użytku w 1973 roku.– Planowanie budowy metra to wstęp do serialu, który jednak będzie miał odbicie w późniejszych wydarzeniach. Zdecydowaliśmy się na ten wątek, by pokazać to, czego wciąż nie ma w polskim kinie: że II Rzeczpospolita przeżyła wielki skok cywilizacyjny – tłumaczy scenarzysta Wojciech Tomczyk. – Zwróćmy uwagę, że metro, które mamy obecnie, zaczęło powstawać dziesięć lat po planowanym przed wojną terminie otwarcia ostatniej linii kolei podziemnej. To pokazuje ogrom cywilizacyjnych strat, jakie Polska poniosła skutkiem historii od 1939 roku do końca istnienia PRL-u – dodaje.

Synteza z biografii
Prace nad scenariuszem trwały dwa lata. Przedstawione w nim wydarzenia i postaci powstały w wyniku lektury licznych dokumentów oraz relacji uczestników wojennych wydarzeń. – Sceny i postaci są syntezą losów wielu autentycznych ludzi – zapewnia Tomczyk.

„... ten ratuje cały świat” wpisuje się w filmowy nurt pokazujący polską historię nie tylko z perspektywy zbrojnych zrywów. W podobnym klimacie utrzymany jest film o narodzinach Gdyni, realizowany właśnie przez Andrzeja Kotkowskiego, twórcę m.in. „Obywatela Piszczyka”.

Serial, który dla TVP reżyseruje Waldemar Krzystek, autor uhonorowanej Złotymi Lwami „Małej Moskwy”, to także nasz głos na temat relacji polsko-żydowskich w okupowanej Warszawie. Obraz zapewne pełniejszy niż ten, który przedstawią Amerykanie w nakręconej na Łotwie biografii Ireny Sendlerowej.

Sprawiedliwy zza muru
Zdjęcia części współczesnej serialu „... ten ratuje cały świat“, w której główna bohaterka dowiaduje się o przyznaniu jej medalu Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata i jedzie go odebrać do Izraela, rozpoczęły się 6 marca. Sekwencja historyczna powstanie od lipca do września. Autorem zdjęć jest Piotr Wojtowicz.

W roli głównej bohaterki Basi wystąpią dwie aktorki: Marta Chodorowska w „wojennej” części filmu, a Zofia Tomaszewska-Charewicz we współczesnej. W obsadzie są też: Wojciech Solarz, Paweł Małaszyński, Krzysztof Stroiński, Wojciech Pszoniak, Małgorzata Buczkowska, Andrzej Zieliński oraz Mateusz Damięcki.

17 marca 2009
Komentarzy: 1
Dwi @ 14.01.2013 13:29
omg zaczełam oglądać ten serial 4 dni temu i oejzrbełam wszystki 3 sezony w 4 dni tak mnie wciągną , niemoge sie doczekać 4 sezonu tylko gorzej ze jak sie skończy ;<. ale to nic uwielbiam <3
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.