Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Druga linia metra tanieje o jedną trzecią

Druga linia metra nie musi być horrendalnie droga. Czy za 4,1 mld zł zbuduje ją jednak konsorcjum utworzone przez Włochów, Turków i firmę z Mińska Maz.? A może Chińczycy?

To już drugie podejście do budowy centralnego odcinka metra od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Firmy do południa mogły wczoraj składać oferty. Wszystkie wpłynęły w ostatniej chwili - między godz. 10.50 a 11.50.

Po chwili salę konferencyjną w siedzibie Metra Warszawskiego w bazie na Kabatach wypełnił międzynarodowy tłum złożony głównie przedstawicieli startujących firm. Wśród nich było wielu Chińczyków. To jednak nie oni triumfowali tego dnia. Najtańszą ofertę złożyło włosko-turecko-polskie konsorcjum firm Astaldi, Gulermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. Za budowę sześciokilometrowego odcinka z siedmioma stacjami chce otrzymać 4 mld 117 mln zł.

To jednak i tak o ponad 450 mln zł więcej od najnowszego kosztorysu opracowanego przez Metro. Rozbieżności nie są jednak tak duże jak przy pierwszym, unieważnionym latem przetargu. Wtedy ratusz szacował koszty budowy na niecałe 3 mld zł, a firmy zażądały dwa razy więcej. Wtedy niektórzy eksperci mówili, że jest tak drogo, bo do przetargu nie dopuszczono chińskich firm. Teraz konsorcjum China Overseas Engineering Group złożyło ofertę, ale okazało się, że jest droższa od propozycji Włochów o niecałe 400 mln zł. Jeszcze wyższe ceny zaproponowały konsorcja Mostostalu Warszawa (4 mld 974 mln zł), austriackiego Alpine Bau (5 mld 618 mln zł) i hiszpańskiego Dragados (6 mld 109 mln zł).

Wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz nie krył zadowolenia. - Mamy znacznie tańsze oferty w stosunku do poprzedniego przetargu. Komisja musi je jednak przeanalizować pod względem poprawności - stwierdził.

Nie wiadomo jeszcze, czy ratusz znajdzie dodatkowe pieniądze. Władze miasta pocieszają się, że tak jak w przypadku budowy pierwszej linii metra, będzie można odzyskać podatek VAT. Jeśli umowę podpisano by z Włochami, realnie za budowę trzeba będzie zapłacić 3 mld 375 mln zł. - Przewozy metrem to jest usługa. Pasażerowie zapłacą podatek VAT w biletach. Nie można go pobierać dwukrotnie - przekonuje Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza.

Druga linia metra to już druga po moście Północnym inwestycja, która w drugim podejściu staje się znacznie tańsza. - Gigantyczne ceny, które padły podczas pierwszego przetargu na metro, były po pierwsze podyktowane presją, by zbudować je na Euro 2012. Dodatkowo teraz, w dobie kryzysu, spadają ceny materiałów budowlanych. Komisja przetargowa będzie jednak musiała dokładnie prześwietlić ofertę, żeby później nie było żadnych niespodzianek - zastrzega Janusz Piechociński, wiceszef sejmowej komisji infrastruktury.

Przedstawiciele ratusza szybko ustalili, że Astaldi nie jest firmą znikąd. Od wielu lat buduje drogi, tunele metra, linie kolejowe we Włoszech i na całym świecie. Sprawdziliśmy, że m.in. drążyła metro w Neapolu i Mediolanie. Teraz m.in. jest współwykonawcą linii C w Rzymie. Ta budowa mocno się opóźnia, ponoć głównie z powodu wykopalisk archeologicznych.

Komisja przetargowa przeanalizuje oferty w ciągu kilku tygodni. Potem nie można wykluczyć protestów przegranych firm. Zwycięskie konsorcjum będzie mieć cztery lata na zaprojektowanie i budowę centralnego odcinka metra.

A co z peryferyjnymi odcinkami na Jelonki i na Bródno, na które stolica w latach 2007-2013 miała dostać dotację unijną. - Zobaczymy. Nie wybiegajmy tak daleko w przyszłość - powiedział "Gazecie" wiceprezydent Wojciechowicz.

17 lutego 2009
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.