Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Warszawa oglądana z metra - w centrum dziura

Lubię zwiedzać duże miasta metrem. Wysiadam na kolejnych stacjach, potem zagłębiam się w kłębowisko ulic. Gdy wychodzimy z peronu, nigdy nie wiadomo, co ujrzymy na powierzchni. Duży plac? Fontannę? Blokowisko? Wąską ulicę handlową? Tak jest w Pradze, w Rzymie, w Madrycie i Atenach.

W Warszawie na pozór trudno o niespodzianki. Znam tu każdy kąt. A jednak kiedy wczoraj postanowiłem zwiedzić swoje rodzinne miasto, wysiadając na każdej kolejnej stacji, byłem zaskoczony. Miejsca, do których nie zaglądałem od kilku czy kilkunastu miesięcy, zmieniają się w oczach. Przy Politechnice zaczęto budowę biurowca, który zasłoni brzydkie ściany szczytowe kamienic przy Mokotowskiej widoczne od czasu rozbiórek pod Trasę £azienkowską przed 1974 r. Już niedługo zmieni się tu pejzaż utrwalony 30 lat temu.

Wychodząc na powierzchnię ze stacji Stokłosy u zbiegu al. KEN, ul. Herbsta i Jastrzębowskiego, ujrzymy już trzy narożniki ulic zabudowane wielkomiejskimi budynkami. Zmienia się otoczenie końcowej stacji na Kabatach, a rozległe pole wokół stacji Wilanowska zdaje się kurczyć pod napierającą zabudową. Wprawdzie akurat tutaj wyrastają porażające swoją skalą mrówkowce, to jednak z każdym miesiącem jest jakoś inaczej. Równie szybko zmienia się otoczenie stacji Dworzec Gdański. Koło stacji Marymont zaskoczył mnie ład urbanistyczny u wylotu ul. Słowackiego, kontrastujący jeszcze z bazarowiskiem wokół Hali Marymonckiej. Ale i na to pewnie przyjdzie czas - obok hali wyrasta właśnie biurowiec.

Wędrówka metrem wzbudziła we mnie optymizm. Warszawa się zmienia w nieprawdopodobnym tempie. Niestety, zmienia się jak obwarzanek. Przemiany omijają ścisłe centrum wokół Pałacu Kultury. Na niechlujnym placyku przed stacją metra Centrum można odnieść wrażenie, że znaleźliśmy się w prowizorycznej dziurze kretowiska. Tu tracę optymizm. Prowizorka staje się tu wiecznością. Kolejne ekipy w ratuszu, dochodząc do władzy, obiecują zabudowę otoczenia Pałacu Kultury i... nie dzieje się nic! Pod koniec drugiego już roku rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz o centrum cały czas głucho.

22 października 2008
Komentarzy: 5
Matik @ 24.02.2010 12:31
Ja nie zwracam uwagi na to jak wygląda centrum Warszawy, albo jak wygląda cała Warszawa. Jest stolicą Polski więc nie miejmy do niej samych pretensji, są przecież Łazienki, Stare Miasto, Pałac na Wilanowie, Las Kabacki, komunikacja miejska, Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta i wiele innych zabytków jak i ośrodków wypoczynkowych, hoteli.... . Jestem warszawiakiem od urodzenia i w Warszawie nie widzę samych porażek.
Matik @ 24.02.2010 12:36
W Warszawie są porażki np.Dworzec Centralny, PKP Śródmieście, godziny szczytu w metrze i na ulicach... . Ale co by było gdyby nie było Warszawy?
Matik @ 24.02.2010 17:17
Nie zniechęcajcie ludzi z innych miast.Są tacy, którzy nie widzieli Warszawy, ale chcą ją zobaczyć,a wy im w tym przeszkadzacie pisząc takie głupoty...:/
Maciuś @ 27.02.2010 22:47
Matiku,
Przecież nikt nie zniechęca potencjonalnych "turystów" do odwiedzenia Warszawy. Nie mogę znaleźć adresata twych postów!?
Pozdrawiam, i dziękuję za mądre słowa

Maciuś, Warszawiak
Leonel @ 22.10.2012 05:22
I used this with a Clarion DXZ385USB receiver to fill the 1.1/2 DIN space in a 2000 Dodge Neon. Fit was exllneect and the color match was very good. Some of the dash kits have side extensions that attach to to the receiver bracket for a more secure mounting but this one does not. The bend up tabs seem to be holding well at this point but I would be happier if the side extensions were there.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.