Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Nie! Dla 24h metra

Od dłuższego czasu trwa gorąca debata na temat przedłużenia kursowania metra w nocy, a nawet wprowadzenia całodobowego kursowania. W dyskusję na temat godzin kursowania metra najpierw zaangażowali się mieszkańcy Warszawy, a ostatnio nawet partie polityczne. Pomimo tego, iż temat był poruszany już kilkakrotnie tym razem akcja została nagłośniona przez media i nabrała medialnego szumu. W całym sporze o przedłużanie lub nie kursowania metra w nocy brakuje jednej ważnej rzeczy - konkretnych argumentów przeciw. Wszyscy mieszkańcy zaangażowani w akcję widzą w dłuższym kursowaniu metra korzyści dla ich samych, nie zwracając uwagi zupełnie na aspekty techniczne związane przede wszystkim z bezpieczeństwem funkcjonowania metra.

Najważniejszym błędem jest porównywanie Warszawskiego Metra do innych systemów komunikacyjnych na świecie. Pamiętajmy, że to co się sprawdza gdzieś indziej, wcale nie musi być dobrym rozwiązaniem u nas. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty i uwarunkowania prawne występujące w Polsce a nie na drugim końcu świata. Bądźmy rozsądni. Przejdźmy jednak do konkretnych argumentów, których zwolennicy metra całodobowego prawdopodobnie nigdy nie brali pod uwagę.

Ostanie pociągi ze stacji Młociny oraz Kabaty wyruszają o godzinie 00:12 i dojeżdżają do celu około godziny 01:00. Pierwszy pociąg poranny wyjeżdża na linie o 04:30. Faktyczna przerwa nocna trwa więc 3,5 godziny. W tym czasie w tunelach pracuje jednocześnie kilkadziesiąt osób. Prace te są kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów. Prace torowe (regulacje, szlifowanie, dokręcanie itp.) maja także wpływ na poziom drgań budynków położonych wzdłuż linii metra.

Prace w tunelach są regulowane decyzją nr TBT-500-229/06 w sprawie zatwierdzenia “Instrukcji utrzymania urządzeń sterowania ruchem pojazdów na I linii metra”. Aby pokazać złożoność nocnych operacji wystarczy wymienić zasadnicze działy zajmujące się kolejno:

  • torami, tunelami;
  • systemami sterowania ruchem i systemami bezpieczeństwa;
  • urządzeniami sygnalizacji;
  • urządzeniami wentylacyjnymi, transportu pionowego (235 wentylatorni, 420 kanałów wentylacyjnych, 59 wind i tyle samo schodów ruchomych), systemami odwadniającymi (122 przepompownie, 44 kilometry systemów odwadniających);
  • zasilaniem energetycznym.
Oprócz tego sprawdzane są w tzw. przerwie nocnej ,urządzenia PPOŻ, prowadzona jest konserwacja i sprzątanie oraz bieżące naprawy w strefie pasażerskiej. Poniżej niektóre przykładowe prace, które mogą być wykonywane w tunelach tylko nocą w raz z podstawową częstotliwością:
  • sprawdzanie urządzeń sygnalizacyjnych co 6 miesięcy;
  • sprawdzanie semaforów, wskaźników świetlnych co 6 miesięcy;
  • mycie soczewek co 3 miesiące;
  • sprawdzanie zamków zwrotnicowych i spon co 3 miesiące;
  • przegląd napędów zwrotnicowych i mocowań co 2 tygodnie;
  • sprawdzanie przekaźników – co 2 miesiące.
Łącznie tylko w zakresie sprawdzania urządzeń sygnalizacyjnych są ujęte 24 pozycje, niektóre mające po kilkanaście zadań szczegółowych. Urządzeń w każdej kategorii jest kilkaset i są rozłożone na całej linii.

Przykładowe prace związane z wykonywaniem prac remontowych nawierzchni torowej:
  • szlifowanie szyn – raz w roku każdy tor, razem minimum 62 “dni robocze”;
  • oględziny torowiska i rozjazdów;
  • regulacja torowiska i rozjazdów;
  • badania defektoskopowe i diagnostyczne (w tym spawów, mocowań).
Prace przy urządzeniach elektrycznych:
  • prace w podstacjach energetycznych – konserwacja, przeglądy;
  • sprawdzenie i ładowanie akumulatorów zasilania awaryjnego;
  • przegląd, konserwacja, naprawy i wymiana oświetlenia (łącznie 65000 źródeł światła).
Prace w tunelach i na torowiskach nie mogą być prowadzone przy włączonej “trzeciej szynie” ze względu na bezpieczeństwo osób (napięcie wynosi 750V prądu stałego). Oprócz tego wykonywane są prace przy sprzątaniu tuneli, stacji, usuwaniu zniszczeń i dewastacji. Słowa sprawdzenie, kontrola itp. kryją wykonywanie pomiarów, przełączanie systemów, regulacje bieżące i konserwację bieżącą.

Przykłady

A. Służba torowa tylko na odcinku od stacji Stokłosy do stacji Wilanowska w listopadzie ub.roku dokonała obchodów wszystkich tuneli, dokręcenia śrub mocujących szyny, pomiaru symetrii rozjazdów, regulacji izolatorów, konserwacji rozjazdów na stacji Wilanowska, dokręcenia i regulacji “trzeciej szyny”, przeglądu tubingów (obudów tunelu). Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

B. Dział automatyki i sterowania: przeglądy obwodów przewodowych SOP (Systemu Ograniczenia Prędkości) i obwodów torowych na stacji Centrum. Są to obwody, które należą do systemu sterowania i są odpowiedzialne za sygnalizowanie położenia pociągu. Sprawdzenie nadajników SOP, pomiary okresowe na stacjach Centrum, Politechnika, sprawdzanie nadajników SOP od stacji Politechnika do Ratusz Arsenał, przeglądy napędów zwrotnicowych. Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

Powyższe przykłady ilustrują w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego, to że przedłużenie kursowania metra (nie mówiąc już o całodobowym kursowaniu) jest w chwili obecnej nie możliwe.

04 marca 2011
Komentarzy: 33
Waldek @ 04.03.2011 17:48
W końcu ktoś miał odwagę napisać prawdę! Ciekawe czy ci pyskacze w ogóle zrozumieją o co chodzi? Brawo!
ToM @ 04.03.2011 18:15
Czarno na białym :) Niech koledzy z SLD się teraz wypowiedzą hahaha!
Czarek @ 04.03.2011 19:43
Wreszcie jakiś konkret :)
maszynista metra @ 04.03.2011 22:06
To tylko nie wiele z wielu argumentów przeciwko wydłużeniu kursowania metra,świetny artykuł napisany przez człowieka który zna temat doskonale.Krotko mówiąc chcecie jezdzić szybko ,czysto i przede wszystkim bezpiecznie to dajcie sobie spokój z wydłuzaniem kursowania.Jeśli ktos podejmie decyzje o wydłuzeniu kursowania to metro stanie sie drugim dworcem centralnym i niebezpiecznym technicznie-zacznie dochodzić do powaznych awarii i byc moze wypadków.
Kazik @ 04.03.2011 22:26
Super tekst, niech się teraz mądrale wypowiedza, te ktore chca metro 24h na dobe!
Tomek @ 04.03.2011 22:28
Niestety podejrzewam że do zaślepionych zwolenników nocnych kursów nie dotrą żadne argumenty
Przykład mieliśmy niedawno kiedy to napisałem o koniecnych nocnych przeglącdach a dostałem odpowiedż o jakiś robotach wykonujących naprawy w tunelu
I że ludzie wykonujący przeglądy są niepotrzbni
Cieszę się jednak że tak klarownie opisano wymagane przeglądy, może niektórym otworzą się oczy
grego @ 04.03.2011 23:05
Szkoda, ze to byla inicjatywa partyjna. Ale skoro tutaj mamy partyjniakow w osobie Tomeczka i ludzi kasujacy posty widocznie metro jest takim magnesem. Jesli ktos uwaza, ze "nie da sie' by metro kursowalo dluzej niz obecnie, niech zastanowi sie dlaczego. 1) Uzywanie prymitywnych narzedzi i ludzi - dlaczego nikt nie prosi o zaprojektowanie szybszych i wydajnieszych narzedzi? Bo ktos straci prace? 2) Metro ma mimo wszystko duzo zwiazkow z koleja. Choc w Polsce kolej synonimem nowoczesnosci i jakosci to nie jest, to jednak w takim UK, gdzie jedna z glownych linii nie jest zelektryfikowana (!) potrafi pedzic ponad 100 km/h regularnie. To niech teraz Ci wszyscy panowie specjalisci odpowiedza dlaczego kolej moze jezdzic w nocy? Przeciez tam tez sa tory, ktore 'opukuja' technicy jak w XIX wieku...
ergf @ 04.03.2011 23:11
'Prace w tunelach i na torowiskach nie mogą być prowadzone przy włączonej “trzeciej szynie” ze względu na bezpieczeństwo osób (napięcie wynosi 750V prądu stałego).' Czyli juz wiadomo co mozna latwo i bezbolesnie poprawic. Wystarczy przystosowac obecnie uzywane roboty (chocby w pracach takich jak saperskie, wojskowe czy zaprojektowac nowego) i w celu uratowania miejsc pracy naszych drogich konserwatorow zrobic je li wylacznie zdalnie sterowane. Dzieki temu mozna byloby skrocic przeglady gora do godziny dziennie w przypadku zwyklego uzytkowania. Zas raz na jakis czas zamykac na kilka godzin w celu dokonania przegladow wymaganych raz na dluzszy czas czy tez awarii...
maszynista metra @ 04.03.2011 23:18
Hania i tak wyliczyła że to za dużo kasy na wydłużenie o godzinę w piątek sobota, a co dopiero mówić o całodobowym. Dobry tekst, jesteś dobrze poinformowany. Tak poza tym patrząc na ostatnie przejazdy piątek sobota to powinno się je skrócić , bo poza kilkoma niedopitymi na cały pociąg wozi się tylko powietrze, średnio osoba na stację. Pozdrawiam.
Tomek @ 05.03.2011 00:09
No czy nie mówiłem że Wasz wysiłek i tak pójdzie na marne. Miałem opisać przeglądy wykonywane w tunelu ale stwierdziłem że to i tak nic nie da
Jeżeli ktoś ma klapki na oczach to będzie z uporem PSYCHOPATY wypisywał bzdury o robotach wykonujących przeglądy w tunelu
CHOCIAŻ SAMEGO TUNELU NIE WIDZIAŁ NA OCZY bo nie wypisywałby takich bzdur
Jeżeli ktoś porównuje prace w tunelu metra, z szyną prądową w zasięgu ręki do prac na kolejowym torowisku z możliwością zejścia z torów i trakcją na 5 metrach no coż dowodzi to że pisze to KOMPLETNY IDIOTA który pisze aby pisać
Nieważne że wypiuje tak KOMPROMITUJĄCE BZDURY on i tak wie lepiej

Nowsze ( 1 2 3 4 ) Starsze

Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.