Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Przeciąganie linii metra

– Niech metro dojedzie do naszych osiedli – apelują Targówek i Białołęka. – Budujmy w dwie strony naraz – odpowiada Bemowo. Ratusz próbuje przesuwać na mapie stację techniczno-postojową. Radni Targówka i Białołęki wspólnie przyjęli w piątek stanowisko w sprawie drugiej linii metra. Wezwali w nim ekipę Hanny Gronkiewicz-Waltz, by „niezwłocznie” po skończeniu budowy odcinka centralnego – między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim – wzięła się za przedłużenie jej na Targówek i Białołękę.

Białołęka kontra Bemowo

– Chcielibyśmy, żeby metro rozrastało się we wszystkich kierunkach, ale środki na pewno będą ograniczone – mówi wiceprzewodniczący rady Targówka Maciej Jankiewicz (PiS). – Jeśli będziemy musieli wybierać, budujmy w kierunku Targówka. Tu jeździ więcej pasażerów – twierdzi.

Radny Białołęki Waldemar Roszak (PO) przypomniał o dramacie komunikacyjnym mieszkańców Zielonej Białołęki, gdzie deweloperzy pobudowali „w polu” osiedla bez infrastruktury komunikacyjnej. – Mieszkańcy prawej strony Wisły mają wrażenie, że żyją w mieście drugiej kategorii. Ci z Zielonej Białołęki natomiast czują się warszawiakami trzeciej kategorii. To im należy się metro, a nie mieszkańcom Bemowa – uważa Roszak.

– Też moglibyśmy zorganizować sesję wspólnie z Wolą, ale taka awantura jest nikomu niepotrzebna – mówi burmistrz Bemowa Jarosław Dąbrowski. – Proponuję kompromis. Drugą linię można skończyć w pierwszym etapie pod ratuszem Bemowa, czyli bez trzech stacji.

W zamian w tym czasie można zbudować też fragment po prawej stronie Wisły, ale też bez trzech stacji – proponuje.

– To jest absolutne nieporozumienie – odpowiada burmistrz Targówka Jacek Zawistowski. – Nie można skracać trasy o połowę i budować tylko trzech z sześciu stacji.
– Jeśli zamiast linii metra zbudujemy kadłubki, to pociągi nie dojadą na Białołękę i nadal dzielnica będzie się dusić – irytuje się burmistrz Białołęki Jacek Kaznowski.
Skąd ta wymiana zdań? Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta rzucił tydzień temu pomysł „wariantu ateńskiego”. Przed olimpiadą w 2004 r. władze Aten zbudowały dwa odcinki centralne – w układzie X – a potem rozszerzały linię metra na obrzeża miasta.

W Warszawie miałoby być podobnie: po zakończeniu budowy odcinka między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim ruszyłaby budowa „wąsów” naraz w obie strony, ale na krótszych odcinkach. Na Bemowie odpadłyby stacje: Połczyńska, Chrzanów i Lazurowa. Mieszkańcy Babic, Włoch i Ursusa musieliby dojeżdżać do stacji u zbiegu Górczewskiej z Powstańców Śląskich. Po prawej stronie Wisły zabrakłoby stacji Bródno, Kondratowicza i Zacisze. Metro dojeżdżałoby w okolice skrzyżowania Trockiej z Pratulińską. Tym samym nie dotarłoby do Trasy Toruńskiej – to zła wiadomość dla Zielonej Białołęki.

Po nerwowej reakcji Targówka, Białołęki i Bemowa dyrektor ZTM się z tego częściowo wycofuje. – Musimy przeanalizować koszty oraz możliwości techniczne. Na kolanie tego się nie da zrobić – mówi Leszek Ruta. – Żeby dostać dofinansowanie z UE, trzeba podeprzeć się analizami. Uchwały rad dzielnic to zaklęcia, które dla Brukseli nie stanowią argumentu.

Czarodziejskie pociągi?

Do niedawna Bemowo było pewniakiem w rywalizacji o kolejność przedłużania drugiej linii. To właśnie po zachodniej stronie miasta – w Morach – ma się znaleźć stacja techniczno-postojowa do obsługi linii (podobna do tej na Kabatach).

Metro Warszawskie kupiło dla drugiej linii 210 wagonów Inspiro. Te wymagają przeglądów co trzy miesiące (rosyjskie co 20 godzin). To dało pole do spekulacji, że można budować drugą linię bez stacji postojowej. Pociągi miałyby „nocować” i przechodzić mniejsze przeglądy na torach odstawczych – np. za stacjami Rondo Daszyńskiego, Dw. Wileński i Młociny. – Technologia idzie do przodu i przeglądy wymagane są coraz rzadziej. Nie ma jednak takiego taboru na świecie, który nie potrzebowałby zaplecza do obsługi technicznej – mówi analityk rynku kolejowego Jakub Majewski. – Kabaty są w stanie obsłużyć tylko centralny odcinek drugiej linii. Stacja techniczna jest niezbędna, ale otwarte pozostaje pytanie, czy w grę wchodzą tylko Mory i Kozia Wólka.

W odpowiedzi dyr. Leszek Ruta po raz kolejny wkłada kij w mrowisko: – Można zastanowić się nad lokalizacją stacji technicznej na Bródnie albo Zielonej Białołęce.

Czy plany metra można swobodnie zmieniać? Problemem są procedury. – Mamy studium wykonalności i decyzje środowiskowe dla obu odcinków: od ronda Daszyńskiego do Chrzanowa i od Dw. Wileńskiego na Bródno – mówi Krzysztof Malawko z Metra Warszawskiego.

Czy jeśli ratusz zdecyduje się budować fragmenty obu odcinków, dokumentację trzeba będzie robić od początku? Jak usłyszeliśmy w Metrze Warszawskim, będzie ona wymagała „istotnych modyfikacji”.

– Tempo budowy metra zależy od budżetu UE na lata 2014 – 2020. Walczymy o pieniądze w Brukseli – podsumowuje prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy

16 lutego 2011
Komentarzy: 1
Rosario @ 09.04.2013 21:58
I have visited Winter Wonderfest for the past 4 years. This year my failmy and I had a blast, however, what brought concerns to my attention were sanitation precautions such as ice skating I feel the workers or the creator of such a beautiful attraction should provide santiation shoe spray like those provided when one is to go bowling( red flag) foot fungus could occur Also I think hand sanitizer should be posted near the entrance and exist of each attraction to eliminate germs being spreaded by the numerous of spectators.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.