Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Radni kłócą się z miastem o metro na Woli

Radni Woli znów nie zgodzili się na zmiany trasy II linii metra i lokalizacji stacji na terenie ich dzielnicy. Chodzi o odcinek między rondem Daszyńskiego, a parkiem Moczydło.

We wtorek na sesji wolskiej rady dzielnicy pojawił się szef miejskiego biura drogownictwa Mieczysła Reksnis. Zaprezentował główne założenia projektu zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.

Największe emocje na Woli wzbudzają zmiany dotyczące przebiegu drugiej linii metra. Miasto chce zmienić dokument tak, by przesunąć dwie planowane na Woli stacje. Radni od ponad dwóch lat twardo się temu sprzeciwiają. Nic więc dziwnego, że także we wtorek negatywnie zaopiniowali propozycje ratusza.

– Od dwóch lat miasto nie chce się przyznać, że planiści popełnili błąd. Od tego czasu odbijamy się od urzędniczej głupoty jak od ściany – nie szczędzi opartych słów Michał Kubiak, jeden z wolskich radnych. W ten sposób opisuje spór o przebieg trasy II linii metra przez Wolę.

Zmiany, zmiany, zmiany

Pierwotnie plan budowy wolskiego odcinka metra zakładał powstanie stacji WOLSKA na skrzyżowaniu ulicy Wolskiej z Młynarską (obok Pedetu) oraz stacji PŁOCKA u zbiegu Górczewskiej z Płocką.

Miasto zaproponowało jednak zmiany. I tak stacja WOLSKA miałaby zostać przesunięta na skrzyżowanie Wolskiej z Płocką, a zamiast PŁOCKIEJ powstałaby stacja MOCZYDŁO u zbiegu ulicy Górczewskiej z al. Prymasa Tysiąclecia.

To z kolei oznaczałoby zmianę trasy II linii metra. Taką decyzję w grudniu 2007 roku podjął Zespół Koordynujący. Pół roku później zaakceptował ją Komitet Sterujący Budową Drugiej Linii Metra.

- Przed tymi decyzjami metro wykonało analizę czterech różnych wariantów poprowadzenia metra w taki sposób, żeby stacja WOLSKA mogła być zlokalizowana przy Młynarskiej. Wszystkie zostały odrzucone – tłumaczy Mieczysław Reksnis, szef miejskiego biura drogownictwa i komunikacji.

Głębokie fundamenty i tramwaje

- Zmiany wprowadzono m.in. w związku z głęboko osadzonymi fundamentami niektórych wolskich budynków. To wymagałoby od nas wiercenia na dużej głębokości, nawet 25-30 metrów, a więc znaczny wzrost kosztów inwestycji – przekonuje Reksnis.

Twierdzi też, że budowa stacji przy Młynarskiej wiązałaby się z koniecznością skierowania na objazdy tramwajów korzystających z wolskiej zajezdni. A na to nie chcą się zgodzić Tramwaje Warszawskie.

Radni: To bzdury

Te argumenty radnych nie przekonują. Od ponad dwóch lat walczą o przywrócenie pierwotnego przebiegu.

– Podczas przebudowy torów w ul. Wolskiej i Młynarskiej tramwaje mogły jeździć Skierniewicką. Więc ich argumenty są śmieszne – odpowiada Marek Bojanowicz, radny PO. – Ich postawa jest skandaliczna. W ogóle nie budujmy metra, bo zawsze będą jakieś utrudnienia – drwi.

Radnych nie przekonuje również argument o głębokości budowy tunelu. – 40 lat temu ludzie na księżycu wylądowali a my nie możemy sobie poradzić z fundamentami? Od tego są inżynierowie. Jak ktoś nie umie wybudować dziury w ziemi, to niech się za to nie bierze – denerwuje się Michał Kubiak.

Według niego planiści nie mają pojęcia, co projektują. – Nie było żadnych analiz, żadnych badań. Piszą o głębokich fundamentach, a nigdy nie widzieli projektów budynków – przekonuje. I dodaje, że dla mieszkańców Woli najważniejsza jest stacja na skrzyżowaniu Wolskiej i Młynarskiej, bo tam jest naturalny punkt przesiadkowy.

Za równie nie udaną uważa zmianę stacji PŁOCKA na MOCZYDŁO. – Tam nikt nie mieszka, bo to jest teren między wiaduktem drogowym a kolejowym. Dla kogo to zrobili? – pyta.

Radni obawiają się, że zmiana to początek przygotowań do zabudowy parku Moczydło blokami. – Na to się nie zgodzimy - pokreśla Kubiak.

Przypominają też, że w pobliżu planowanej stacji MOCZYDŁO znajduje się miejsce pamięci 12 tysięcy mieszkańców dzielnicy zamordowanych w czasie drugiej wojny światowej. – Pozwólmy im spać spokojnie - apeluje Bojanowicz.

Ruszyły przygotowania do budowy II linii

Na rondzie Daszyńskiego trwają tymczasem przygotowania do budowy centralnego odcinka II linii metra. Będzie liczył 6 km i połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Powstanie siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Ma być gotowy do końca 2013 roku.

Wtedy trzeba będzie podjąć kolejną ważną decyzję. Gdzie rozbudowywać II linię w pierwszej kolejności - na Bemowo czy na Targówek? Jeszcze rok temu wydawało się, że bardziej prawdopodobna jest budowa po prawej stronie Wisły. Dziś jednak władze unikają poważnych deklaracji.

02 września 2010
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.