Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Departament propozycji: planujemy IV linię metra

Choć na hasło "IV linia metra" wszyscy reagują uśmiechem, myśląc że to żart, w ramach zaczynającego się właśnie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej festiwalu "Warszawa w budowie" zgłosić chcę właśnie taką propozycję: zrezygnujmy z niefortunnie zaplanowanej III linii metra i zajmijmy się planowaniem IV.

Pierwsza skończona z trudem po 25 latach budowy. Druga z pewnością nie powstanie na Euro 2012. Trzecia w tak odległej perspektywie, że nikt nie wie, którędy dokładnie miałaby biec. A ja pytam o czwartą linię metra. Ale cofnijmy się o kilka tygodni.

Kłopoty z planowaniem

Na początku września "Gazeta Stołeczna" zaalarmowała, że ratusz, planując budowę parkingu podziemnego pod placem Trzech Krzyży, zapomniał że ma tam być także stacja III linii metra. Od słowa do słowa zaczęliśmy w redakcji zastanawiać się nad perspektywami rozwoju sieci metra w Warszawie i wróciliśmy do pomysłu, o którym od dawna, głównie w internecie dyskutują miłośnicy komunikacji - zamiast III linii lepiej już teraz zacząć planować IV, która uzupełniałaby pierwszą.

To projekt, który warto rozważyć podczas pierwszej z debat Departamentu Propozycji. Czytaj więcej o tym projekcie

TRZECIA LINIA JEST NIEPOTRZEBNA

Zacznijmy więc od linii numer III. Ma się składać z dwóch części. Najpierw zbudowany miałby być odcinek od wspólnej z II linią stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia. Czy powstanie? Nie wiadomo - klika miesięcy temu pojawił się pomysł, by zamiast metrem, Gocław połączyć ze Śródmieściem szybkim tramwajem. Pewne jest jednak, że to wielkie osiedle, na obrzeżach którego wciąż powstają nowe bloki już dziś potrzebuje szybkiego połączenia z lewobrzeżną Warszawą.

Co innego odcinek od Stadionu Narodowego do dworca Zachodniego. Linia ma najpierw odbijać na południe, ku stacji pod rondem Waszyngtona. Dalej przez Saską Kępę, pod Wisłą, Solcem, ku wspomnianej stacji pod pl. Trzech Krzyży. Dalej pociągi miałby jechać w kierunku stacji przesiadkowej z I linią metra w okolicy ul. Wilczej i pl. Konstytucji. Potem stacja pod al. Niepodległości w rejonie skrzyżowania z Koszykową, szybki przejazd na plac Narutowicza i mniej więcej pod ul. Barską na dworzec Zachodni.

Dublujemy kolej

Projekt funkcjonuje w kilkunastu wariantach różniących się lokalizacją stacji i szczegółami przebiegu tunelu. Tak czy inaczej byłaby to jednak linia, która łączyłaby dwie stacje kolejowe, które już dziś łączy - w dużej części podziemna - linia średnicowa. W dodatku w kilku miejscach dwa tunele biegłyby w odległości kilkuset metrów od siebie - od stacji Powiśle do pl. Trzech Krzyży czy od dworca Centralnego do Koszykowej jest przecież nie więcej, niż jeden przystanek. Czy Warszawę stać na to, by budować linię metra dublującą kolej?

Rzecznik Metra Warszawskiego, Krzysztof Malawko odpowiada: - Na metro, kolej i tramwaje nie można patrzeć jak na alternatywne środki transportu. One powinny się uzupełniać, odciążać tam, gdzie to potrzebne.

Oficjalnego stanowiska w sprawie trzeciej linii spółka jednak nie ma, bo nie do niej należy planowanie sieci. - To zadanie ratusza. My wykonujemy przewozy i jesteśmy inwestorem zastępczym linii już zaplanowanych. Trzecia, ani tym bardziej czwarta do nich nie należą - dodaje.

Nie będzie pasażerów

Bardziej kategoryczny w ocenie jest Jan Jakiel ze stowarzyszenia integracji stołecznej komunikacji SISKOM. - Trzecia linia w takiej postaci jest zupełnie niepotrzebna. Wystarczy policzyć, co można zbudować za jej równowartość - mówi i przedstawia szacunki stowarzyszenia. Przy założeniu, że budowa III linii pochłonęłaby 15 miliardów złotych, SISKOM proponuje wydać te pieniądze na budowę 45 kilometrów linii tramwajowych wraz z taborem, dwóch mostów przez Wisłę i modernizację trasy Łazienkowskiej z budową tramwaju włącznie.

- Biuro Planowania Rozwoju Warszawy przeprowadziło kilka lat temu analizę potencjalnego ruchu na trzeciej linii metra. Tramwaj wystarczyłby z powodzeniem, a jego budowa jest 20 do 30 razy tańsza, niż metra na takim samym odcinku. Owszem, przewozi 3 do 4 razy mniej ludzi, ale na tym odcinku to wystarczy - przekonuje Jakiel.

POTRZEBNA JEST "CZWARTA"

Pytany o czwartą linię metra przyznaje, że stowarzyszenie analizowało różne koncepcje. - Linia mogłaby łączyć rozbudowujący się Wilanów z rejonem stacji Politechnika, dalej iść przez bliską Wolę na Żoliborz, znów przecinać pierwszą linię np. w rejonie pl. Wilsona, na przedłużeniu Gwiaździstej mostem przez Wisłę na Białołękę - relacjonuje jedną z rozważanych koncepcji Jakiel.

Z Siekierek na Bemowo czy z Wilanowa na Białołękę?

W innych planach IV linia miałaby łączyć zabudowane w odległej przyszłości Siekierki z jednej strony z Bemowem z drugiej. Był też pomysł, by metrem połączyć ze Śródmieściem Służewiec a nawet Piaseczno. Wszystkie analizowane koncepcje - poza pomysłami budowania linii, która w całości znalazłaby się na prawym brzegu Wisły - mają dwa punkty wspólne: przecinają się z kolejową linią średnicową na zachód od dworca Centralnego i dalej idą na północ.

Zdaniem Jakiela, warto rozważyć każdą propozycję, lecz tam gdzie to możliwe, czyli poza Śródmieściem, stawiać należy na szybkie tramwaje. Rzecznik metra odpowiada z kolei, że metro mimo wszystko ma pewne przewagi nad tramwajami: - Jest szybsze, co dla mieszkańców osiedli położonych z dala od Centrum ma znaczenie. Jest też niezależne od warunków pogodowych - śnieżyca nie zasypie mu torów. No i nie rozbija miasta tak, jak torowiska, szczególnie te szybkich linii tramwajowych. Nad metrem da się budować, nie traci się cennych gruntów, które pod tramwaj miasto musi od kogoś odkupić - przekonuje.

Planowanie, głupcze!

Rzecznik metra przyznaje, że kolejna linia biegnąca z północy na południe Warszawy będzie niezbędna. - Rzeczywiście, pierwsza linia jest już bliska granicy swojej przepustowości. Składów mogłoby być trochę więcej, jeździć mogłyby trochę częściej, ale to już niewielki margines, a pasażerów przybywa - tłumaczy Malawko. Jakiel jest ostrożniejszy: -IV linia metra może być potrzebna w perspektywie 30 - 40 lat, jednak tak daleko nie sięgają żadne wiarygodne prognozy.

Każdy, kto próbował wsiąść do wagonów metra w porannym szczycie, wie jednak o czym mówi Krzysztof Malawko. Wyobraźmy sobie teraz, że z powodu awarii czy remontu linię trzeba na jakiś czas wyłączyć. Nie ma nawet teoretycznej możliwości, by zorganizować komunikację zastępczą - trzeba by było zamknąć dla samochodów ulice na linią metra i puścić nią chyba większość miejskich autobusów. A przecież w dzielnicach takich jak Ursynów czy Bielany komunikacja miejska nastawiona jest głównie na dowożenie do metra.

Nie chodzi o to, by straszyć apokaliptycznymi wizjami. Wystarczy jednak, że ktoś w końcu wcieli w życie pomysł budowy stacji, z których zrezygnowano - przy placu Konstytucji czy na Muranowie - by wizja czasowego zamknięcia fragmentów I linii metra stała się całkiem realna.

DLACZEGO JUŻ TERAZ?

Do tych argumentów dochodzi jeszcze rozwój zachodniego centrum Warszawy, czyli właśnie pogranicza Woli i Śródmieścia.

Ten nie jest jednak przesądzony, bo miasto wciąż nie uchwaliło kontrowersyjnego planu miejscowego dla tego terenu, z którego nagle zniknęła część planowanych od lat wieżowców. Sytuacje takie jak ta (lub problemy z placu Trzech Krzyży) zachęcają jednak, by IV linie zacząć planować już teraz - by np. jej ewentualne stacje można było uwzględniać przy kolejnych zmianach w projektach. Inaczej za kilka lat może się okazać, że na metro brakuje już miejsca.

- I tu dochodzimy do sedna sprawy, czyli do planowania. Nie ma wizji, nie ma planów miejscowych, więc wszelkie rozważania o komunikacji są zawieszone w próżni - załamuje ręce Jakiel. Wtóruje mu rzecznik Malawko: - Na problemy z budową metra możemy się natknąć właśnie na Woli, nawet tam, gdzie na razie są puste pola. Deweloperzy już sprzedają tam mieszkania "obok stacji metra". I pewnie zbudują je wcześniej, niż dojdzie tam tunel. A gdy przyjdzie do kopania pod oknami ludzi, to zaczną się protesty, okaże się, że zamiast płytko i odkrywkowo trzeba drążyć głębsze tunele - ostrzega.

22 kwietnia 2010
Komentarzy: 5
Kolej @ 21.08.2010 13:15
Z Ursusa (tam jest planowane nowe osiedle które pomieści ok. 30 tysięcy osób) przez Włochy, Janki, Raszyn, lotnisko, Okęcie, Kabaty i do wisły
Tomasz @ 28.01.2014 15:24
W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, dalej wzdłuż ul.Towarowej, Obozowej, do Ronda Daszyńskiego przy CH Arkadia, dalej do Dworca Kolejowego Warszawa Gdańska, dalej przez Wisłę, dalej wzdłuż ul.Jagiellońskiej do Trasy Mostu Krasińskiego, dalej do Osiedla Bródno przy ul.Budowlanej/ul.Odrowąża, dalej ul.Rembielińską na Annopol - a dalej albo w okolice Centrum Handlowego "Marywilska" Warszawa Żerań albo wzdłuż ul.Płochocińskiej w stronę rejonu Brzeziny/Kobiałka.
Tomasz @ 28.01.2014 15:42
Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczna - a dalej może wzdłuż ulicy Grochowskiej do węzła Marsa i do Rembertowa/Marysin, albo ulicami Wiatraczną, Szaserów, okolice Olszynki Grochowskiej do Rembertowa.

Dziękuję za uwagę.
Tomasz @ 28.01.2014 16:16
Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Lepsze rozwiązanie: w Centrum Warszawy więcej linii metra przecinających się pod kontem prostym i budowane pod większymi ulicami, gdzie ruch (potok) ludzi jest większy.
mateusz @ 21.02.2015 21:37
Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, przez stację metra Plac Wilsona i Dalej na Tarchomin ma chyba największy sens. Prowadzi przez gęsto zaludnione osiedla, przecina obie istniejące linie, zintegruje Dworzec Centralny z siecią metra. Ponadto istnieją dobre opcje ewentualnego "rozwidlenia" linii i zbudowania odnóg np. przez Czerniaków na Gocław lub Siekierki, czy z okolic Arkadii na zachodni Żoliborz lub północne Bemowo.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.