Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Metro chce zrzucić winę na mieszkańców Warszawy?

List czytelnika w sprawie akcji Metra "Trzymaj się prawej strony".

Witam, muszę przyznać, że bardzo zirytowała mnie akcja warszawskiego metra pn. "Trzymaj się prawej strony", która sugeruje, że zatory na schodach ruchomych są efektem braku kultury większości pasażerów. Moim zdaniem Metro próbuje w ten sposób zatuszować niewydolność komunikacji i zrzucić winę na "głupich mieszkańców Warszawy", którzy przez 60 lat nie potrafili nauczyć się korzystania z nowoczesnego wynalazku, jakim są schody ruchome.

Mnie również zdarza się wchodzić lub schodzić ruchomymi schodami, ale nie dlatego, że się spieszę i chcę zaoszczędzić "całe 20 sekund". Powodem moich spacerów jest po prostu ślimacze tempo schodów, które każdego pasażera może pozbawić resztek cierpliwości. Wjazd schodami ruchomymi na każdej stacji metra zajmuje mi dokładnie tyle samo czasu, co wejście (nie wbieganie) schodami tradycyjnymi. W kierunku przeciwnym, schody ruchome zdecydowanie przegrywają. Oznacza to że dla większości w pełni sprawnych ruchowo pasażerów, schody ruchome nie stanowią jakiejkolwiek wartości dodanej i mogą być traktowane wyłącznie jako urządzenie pomocnicze, na równi z windami dla niepełnosprawnych.

Zupełnie inaczej jest np. w Budapeszcie, gdzie na nawet najmniej uczęszczanych stacjach metra schody ruchome przewożą pasażerów z 2- lub 3-krotnie większą prędkością niż warszawskie. Dzięki temu zatory w godzinach szczytu nie są tak uciążliwe jak u nas i nie ma tak wielu chętnych do wbiegania lewą stroną. Ponadto często można spotkać nawet poczwórne ciągi schodów, które uruchamiane są w najbardziej obciążonych kierunkach w zależności od pory dnia. W Warszawie najbardziej obciążona stacja Centrum posiada jedynie trzy ciągi "ślimaczych" schodów...

Dodam tylko, że stacje metra w węgierskiej stolicy znajdują się znacznie głębiej pod ziemią niż warszawskie. Gdyby schody działały w "warszawskim tempie", dojazd na stację trwałby dłużej niż trwa przejazd metrem do następnej stacji.

Proponuję zatem, aby władze Metra skoncentrowały się na innowacjach, które rzeczywiście poprawią organizację i komfort korzystania z ich usług. W załączeniu przesyłam kilka zdjęć piktogramów stosowanych w Budapeszcie, które na pewno znalazłyby większe poparcie wśród pasażerów warszawskiego metra niż aktualnie prowadzona akcja.

Załączam również zdjęcie prostego rozwiązania, które na pewno byłoby skuteczniejsze w walce z blokowaniem drzwi niż naklejki z poprzedniej wspaniałomyślnej kampanii Metra. Tutaj również problemem nie był i nie jest brak kultury pasażerów, a ergonomia wagonów, w których pasażerowie stojący pośrodku wagonu między drzwiami nie mają się czego trzymać. Z tego powodu większość ludzi gromadzi się przy drzwiach, bo tylko tam zamontowane są poręcze. W miastach na zachodzie Europy stosuje się dodatkowe rurki pośrodku wagonu na wprost drzwi, dzięki czemu pasażerowie nie muszą "lewitować" gdy stoją w tym miejscu. Przypuszczam, że najtańsze wagony ze wschodu mogłyby takiej rewolucji nie wytrzymać, jednak rozwiązanie węgierskie jest już w tego typu maszynach sprawdzone i można je niewielkim kosztem wprowadzić.

Na koniec innowatorom z warszawskiego metra polecam wizyty w innych krajach, gdzie przejażdżka metrem może być znacznie bardziej inspirująca niż zachwyty nad własnymi cudownymi pomysłami. Korzystanie ze sprawdzonych pomysłów może się okazać znacznie lepszym rozwiązaniem niż wymyślanie prochu od nowa... Warto je rozważyć szczególnie teraz, przed rozpoczęciem prac nad II linią metra, by znów nie okazało się, że jakiś drobny szczegół będzie paraliżował komunikację przez wiele pokoleń...

Pozdrawiam, Maksymilian Dzwonek

31 marca 2010
Komentarzy: 1
Jędrek @ 05.04.2010 20:53
To gdzie te załączone zdjęcia?
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.