Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Dlaczego metro nie może pomóc z dnia na dzień?

Nie rozumiem władz Metra Warszawskiego. Niepełnosprawny podróżny na tacy podał im rozwiązanie, jak ułatwić wjazd na wózku inwalidzkim do wagonu. Co zrobiło Metro? O rozwiązanie tego samego problemu zwróciło się do Rosjan. To zajmie miesiące, jeśli nie lata.

Teraz jest tak: w rosyjskim wagonie (tych jest u nas większość) różnica między jego podłogą a peronem to nawet kilkanaście centymetrów. To duża dziura. Dla wózkowicza przeszkoda nie do pokonania. Udowodnił to poruszający się na elektrycznym wózku inwalidzkim Marek Sołtys. Kilka dni temu umieścił w serwisie YouTube film z nieudanych prób dostania się do wagonu. Kończy się jego upadkiem.

Po co to zrobił? Jak powiedział "Gazecie", z desperacji. Chciał nagłośnić sprawę, bo od prawie roku słał pisma do Metra. Nie tylko wytykał niedociągnięcia, ale też proponował rozwiązanie - przenośne rampy. Lekkie, niewymagające montażu, tanie. Na stacjach jednak nic się nie zmieniło. Kiedy historię podchwyciły media, przedstawiciele Metra tłumaczyli, że nie mogą zastosować ramp, bo ich montaż naruszałby konstrukcję wagonu. W takich przypadkach - jak przekonuje rzecznik Metra Krzysztof Malawko - trzeba wycofać tabor z użytkowania i wystąpić o nowe świadectwo dopuszczenia do ruchu. Władze przewoźnika zwróciły się więc o rozwiązanie problemu do producenta składów, czyli Rosjan.

Po co? Takie rampy stosuje się w wielu krajach (co zresztą widać na filmach Marka Sołtysa). Nie trzeba ich do niczego przytwierdzać, nie trzeba przerabiać wagonów, nie naruszają żadnej konstrukcji. Widać to na kolejnym filmie wózkowicza. Wypożyczył pochylnię ze sklepu ortopedycznego (waży 3,5 kg, kosztuje 350 zł.). Bez problemu wjechał na niej, a później wyjechał z rosyjskiego wagonu. Cała operacja trwała kilka sekund.

Rzecznik Malawko odpowiada, że co innego, jak ktoś sam sobie położy rampę, a co innego, gdyby miało ją stosować na masową skalę Metro. Potrzebne są atesty, zgody itp. Mówi: - Problemy są po to, by je rozwiązywać. Ale nie da się tego zrobić z dnia na dzień.

Z dnia na dzień? "Gazeta Stołeczna" pisała o nich już w 2003 r., kiedy w dziurę między peronem a wagonem wpadła na stacji Politechnika pełnosprawna kobieta.

Dziwi mnie jeszcze coś. Niektórzy uznali, że Marek Sołtys robi z igły widły. W komentarzach pod tekstem w internecie ktoś napisał, że może przecież poczekać na skład z francuskimi wagonami Alstom, w których progu nie ma. To samo powiedział mi rzecznik Metra, dodając, że wózkowicz musiałby czekać najwyżej sześć minut. A niby dlaczego ma czekać? Dlaczego wszyscy mamy czekać na nie wiadomo jaki patent z Rosji, skoro Marek Sołtys podsunął rozwiązanie na wyciągnięcie ręki.

Link:

Szalony wózkowicz zamieszcza kolejny film. Tym razem pokazuje decydentom z Metra Warszawskiego

13 lutego 2010
Skomentuj jako pierwszy!
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.