Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

"Metro wciąż się spóźnia" Lepiej nie będzie?

Sprawa porannych opóźnień w metrze nie cichnie. Pasażerowie wciąż piszą na skrzynkę Miejskiego Reportera, nawet o kilkunastominutowych opóźnieniach. - Metro spóźnia się maksymalnie o 5 minut - odpiera po raz kolejny rzecznik. I dla pasażerów nie ma dobrych wiadomości: -Lepiej już nie będzie. Chyba, że pasażerowie... zaczną się inaczej zachowywać.

- Ze stacji pl. Wilsona do Centrum jechałam 17 minut - pisze w mailu do Miejskiego Reportera internautka, która podpisuje się jako Pasażerka Metra. Podobnych maili dostajemy na adres warszawa@tvn.pl kilka każdego poranka. - Dziś pobiłam kolejny rekord: 35 minut z Młocin na Świętokrzyską - opowiada inna internautka. - Metro stoi w tunelach, stoi dłużej na stacjach. - Z Marymontu do Ratusza jechałam 20 minut! Metro stoi na stacji ponad normę - dodaje Gosia.

Opóźnienia są i... co dalej?

Poranne opóźnienia w metrze są, nawet rzecznik podziemnej kolejki nie stara się ukryć, że przejazd z Młocin na Kabaty rzadko da się zrealizować w zakładanym czasie 38,5 minut. Choć przekonuje, że relacje pasażerów są przesadzone: -Metro może się spóźniać najwyżej 5 minut.

Malawko od dawna zna dobrze sprawę spóźnień. Alarmowaliśmy go o niej już w ubiegłym tygodniu. Wtedy stwierdził, że to... wina pasażerów. Jego wypowiedź oburzyła warszawiaków i wywołała lawinę maili.

Choć udzielił rad co robić, żeby spóźnienia znikły, warszawiacy najwyraźniej z nich nie skorzystali, bo nic się nie zmieniło. Czy w takim razie metro będzie interweniować w jakikolwiek inny sposób. Nic z tego - nie będzie żadnych japońskich upychaczy, żadnych dodatkowych autobusów. Metro może jeździć punktualnie i bez tego: -To wina na samych pasażerów, którzy blokują wejścia do pociągów i nie dają wysiąść innym. Robi się zator - powtarza Malawko już z pełną świadomością tego, jak jest odbierana jego wypowiedź.

Co robić?

Co według rzecznika metra powinni robić warszawiacy, żeby szybciej podróżować metrem?

1. Nie powinni stać zbyt blisko drzwi. Wiele osób zamiast przejść do środka wagonika stara się stanąć blisko wejścia. Maszynista nie może przez to zamknąć drzwi. Zanim pasażerowie się przesuną metro łapie kilka dodatkowych sekund opóźnienia.

2. Nie powinni stać blisko krawędzi peronu. Jeśli ktoś stoi maszynista może ocenić, że to niebezpieczne. Rusza dopiero, gdy pasażer się przesunie. Wystarczy jedna osoba. I znów kilka sekund.

3. Nie wpychać się na siłę, Następny skład będzie za dwie minuty! A dopychanie tłumu do wagonika to znów kolejne sekundy. Tym bardziej, że maszynista znów pewnie będzie musiał kilka razy podejmować próbę zamknięcia drzwi.

Reakcja łańcuchowa

Te stracone sekundy mogą się złożyć np. na minutę opóźnienia, a ta już wywołuje reakcję łańcuchową - dowodzi Malawko: - Jeśli pociąg ma planowany 30 sekundowy postój na stacji Centrum, a stoi dwie-trzy minuty, to jasne, że będzie miał opóźnienie, które później łapią inne pociągi, bo nie mogą wjechać na stację i muszą czekać w tunelach - tłumaczy.

Pociągi co 90 sekund?

Może po prostu metrem jeździ zbyt dużo ludzi, by to było w stanie je obsłużyć? Nic z tych rzeczy. Choć prawda, że jest obłożone.

Pasażerów przybywa z dnia na dzień. Dwa dni temu padł rekord. Metro przewiozło 506 tysięcy osób. To około 20 tys. więcej niż zwykle. Obciążenie na 1 kilometr jest o 1/3 większe niż w Paryżu czy Belinie, bo mamy tylko jedną linię. Ale według urzędników metra to nie powoduje opóźnień.

- Jesteśmy w stanie przyjąć jeszcze więcej pasażerów, w pociągach jest jeszcze wolne miejsce - tłumaczy Malawko. Problemy zaczną się, gdy powstanie druga linia, którą będzie jeździć ok. 300 tys. osób. Będą się przesiadać i powiększą tłok na pierwszej. - Wtedy będziemy mieć dodatkowe pociągi - mówi Malawko. I dodaje, że w razie potrzeby będzie można puścić składy nawet co 90 sek. (tak jest obecnie w Moskwie). - Ale to nie zlikwiduje opóźnień... - twierdzi rzecznik. - jeśli ludzie nie przestaną blokować drzwi.

Milena Zawiślińska

30 października 2009
Komentarzy: 4
MKP @ 01.11.2009 00:25
Oto odpowiedź, którą dostałem od metra:

Szanowny Panie

Opisany przez Pana przypadek jest nam znany. Monitorujemy sytuację
ruchową
szczególnie od początku października, kiedy to nastąpił znaczny wzrost
pasażerów korzystających z metra. Poruszona przez Pana kwestia
dłuższych
przejazdów jest związana z długim czasem wymiany pasażerów głównie
na
stacjach Dworzec Gdański, Ratusz-Arsenał i Centrum. W związku z tym
mogą
tworzyć się spiętrzenia pociągów a co za tym idzie dłuższe postoje i
wydłużone przejazdy. Aby zminimalizować problem niezabierania się
pasażerów
na stacji Dworzec Gdański i Ratusz a tym samym usprawnić ruch pociągów,
od
12 października na linii kursuje dodatkowy pociąg, który podstawiany
jest
dla pasażerów na stację Plac Wilsona po godzinie 7:30. Wymaga to
wstrzymania
kolejnych pociągów w celu utworzenia luki czasowej na jego wjazd.
Agent L @ 16.11.2009 19:32
Prawda, ludzie to bezmyślne bydło i nie są w stanie dojść do wniosku że im szybciej wypuszczą tych ze środka, tym szybciej sami wsiądą. To widać nie tylko w metrze, ale na każdym przystanku.

Jedyne co można zrobić to wyznaczyć drzwi do wsiadania i wysiadania + wysokie kary dla nieprzestrzegających.
Czarek @ 16.11.2009 21:46
Z tym bydłem to bym nie przesadzał. Ale też mnie wkurza, kiedy nie mogę wyjść, bo wszyscy wsiadający zastawili drzwi. Mam nieraz ochotę stanąć i czekać aż ustąpią.
Annys @ 12.01.2013 21:52
Podejście holistyczne pięknie wygląda na pariepze, ale jest po prostu mało realistyczne. Nie ma czegoś takiego jak światowa opinia publiczna ani wspf3lny interes świata (czy wszystkich narodf3w świata). Są to pojęcia abstrakcyjne. Podobną abstrakcją jest liczenie na dogadanie się wszystkich, jak jeden mąż, krajf3w na świecie w tak poważnej kwestii. Wydaje się więc, że podejście proponowane przez Leviego jest jedynym rozsądnym, realistycznym i możliwym do realizacji scenariuszem. Nie będzie czegoś na kształt "rządu światowego". Nastąpi natomiast intensyfikacja wspf3łpracy zainteresowanych państw/organizacji regionalnych (międzynarodowych) a wspf3łpraca dwustronna będzie przeżywać renesans. Skala problemf3w, z ktf3rymi się mierzymy przerasta często możliwości pojedynczego państwa.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.