Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Można budować drugą linię metra

To przełomowy dzień dla drugiej linii metra. Sąd Okręgowy odrzucił odwołanie, jakie w sprawie przetargu na budowę zgłosiło chińskie konsorcjum China Overseas. Ratusz ma zielone światło do podpisania umowy ze zwycięzcą, włosko-tureckim konsorcjum Astaldi Gulermak. Budowa centralnego odcinka ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 roku.

Miasto od kilku miesięcy zwlekało z podpisaniem umowy właśnie z powodu protestów przegranych w przetargu firm. We wrześniu Sąd Okręgowy w Warszawie z powodów formalnych odrzucił protest Mostostalu, ale ciągle nierozstrzygnięta pozostawała sprawa China Overseas. Gdyby ratusz podpisał umowę ze zwycięzcą przetargu, a wyrok sądu okazał się korzystny dla Chińczyków, wówczas miasto musiałoby zapłacić firmie odszkodowanie.

"Mamy powody do protestów"

Konsorcjum China Overseas twierdziło, że protesty w przetargu są składane dla dobra mieszkańców.

- Dla ratusza najważniejsze jest jak najszybsze podpisanie umowy z najtańszym wykonawcą. Gorzej będzie, gdy okaże się, że wybrana firma nie jest w stanie zbudować metra - przekonywał mecenas Andrzej Olszewski, który reprezentuje chińską firmę. - Nie mielibyśmy podstaw do sprzeciwu, gdyby nie było błędów w rozstrzygnięciu przetargu - dodał.

Walka o metro

Sprawa przetargu ciągnęła się od pięciu miesięcy. Został rozstrzygnięty już w kwietniu, ale oprotestowały go dwie firmy China Overseas Engineering Group oraz Mostostal. Złożyły one odpowiednio drugą i trzecią pod względem ceny ofertę. Zarzucały zwycięskiej firmie niedoszacowanie kosztów, brak doświadczenia i braki formalne w zgłoszeniu do przetargu.

Wyniki przetargu:

1. Astaldi-Gulermak - 4,1 mld zł
2. China Overseas Engineering Group Co. Ltd – 4,498 mld zł
3. Mostostal Warszawa S.A. - 4,975 mld zł
4. Alpinie Bau GmbH – 5,618 mld zł
5. Dragados S.A. – 6,110 mld zł

Protesty odrzuciło Metro Warszawskie, jednak firmy postanowiły zgłosić odwołanie do sądu.

Muszą zdążyć do listopada

Ważność ofert w przetargu na II linię metra mija 14 listopada. Jeśli proces potrwałby dłużej, miasto musiałoby ogłosić kolejny przetarg. Przesunięcie budowy w czasie mogło skutkować utratą 2,7 mld dotacji unijnych - całą sumę musimy wykorzystać do końca 2013 roku.

Kolejna próba

To już drugie podejście ratusza do znalezienia wykonawcy metra II linii metra. Pierwszy przetarg na drugą linię podziemnej kolejki został unieważniony pod koniec lipca 2008 roku. Oferty firm budowlanych przewyższały wtedy dwukrotnie budżet przeznaczony przez miasto na tę inwestycję. Zamiast 3 miliardów złotych, inwestorzy zażądali prawie 6. Wszystko przez napięte terminy realizacji spowodowane zbliżającym się nieuchronnie Euro 2012.

Z Woli na Pragę

Miasto ponowiło przetarg, ale tym razem nie próbowało już zdążyć przed Euro. Pierwszy centralny odcinek ma być gotowy dopiero na przełomie 2013 i 2014 roku. Ta część II linia ma mieć długość 6,1 km i 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Jeśli centralny odcinek wybuduje włosko-tureckie konsorcjum, będzie on kosztował 4 mld 100 mln zł. Oferta China Overseas była o 400 mln droższa.

13 października 2009
Komentarzy: 3
bartek @ 19.10.2009 08:32
każda poważna inwestycja w warszawie była zawsze opóżniona....ta jest bardzo poważna i skomplikowana.A jak się spóznia i na mistrzostwa Warszawa rozkopana...kompromitacja...
reaktor @ 28.10.2009 00:13
to nie jest Warszawy wina , że najpierw chcieli nas naciągnąć na 6mld złotych , a później jak już było dobrze to Chińczyki nam przeszkodzili (!) . a to jest pewien paradoks bo sie śmieli , że chińczyki nam przyśpieszą budowe wszystkiego na Euro . HEHE . ale moim zdaniem powinien sie zajac tym dobry polski Mostostal . sprawdzona firma i Polska co najważniejsze. ale widocznie nie raz trzeba dać szanse komuś innemu. ważne ,że to w końcu ruszy , jak zrobią centralny odcinek , to później będą co pół roku kolejną nową stacje otwierać ( którą będzie poza centralnym odcinkiem ,idąca w inną strone Wawy)
Pabliosky @ 22.10.2012 22:07
regulaminy?Chyba żartujesz?Jest taka tablica od srotny ul. Piłsudskiego informująca o odbudowie stadionu z funduszy Totalizatora sportowego. Ta może jest zabytkowa?Ale wątpię by trafiła do muzeum bo jest komunistyczna.Pomnik na stadionie zniknął za sprawą budowlańca i decydenci milczą.
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.