Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Wyczucie peronów

Tuż po świętach na dwóch stacjach metra i Dworcu Centralnym ruszą testy pasów dla niewidomych – dowiedziało się „ŻW”. W drugiej połowie roku metro ma zostać oznakowane. Czy jednak wszystkie stacje?

Próby mają zacząć się ok. 15 kwietnia. Metro Warszawskie i PKP już mają wypukłe pasy, które będą montowane w przejściach podziemnych, obok ruchomych schodów itp. – w pilotażowym etapie jeszcze z dala od peronów.

Grzybki, rowki i linie

Jak usłyszeliśmy, testowane będą dwa rodzaje oznaczeń: wypukłe „grzybki” i „bąble”, które docelowo mają się znaleźć 70 cm od krawędzi peronów oraz linie w posadzce „prowadzące” niewidomego z pociągu do wyjścia na powierzchnię.

Próby na stacjach metra i PKP będzie nadzorowało Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Badacze chcą sprawdzić reakcje pasażerów. Zbiorą opinie niewidomych. Sprawdzą też, czy zaproponowane wypukłości nie są przeszkodą dla kobiet na szpilkach, dziecięcych wózków itp. Operacja potrwa do końca czerwca.

– W drugiej połowie roku powinny ruszyć prace przy oznakowaniu całej linii albo jej kluczowych stacji. Wszystko zależy od tego, ile pieniędzy znajdzie się na ten cel w budżecie – mówi rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.

– Po zakończeniu testów oznaczenia będą pojawiały się na wszystkich nowych i remontowanych peronach kolejowych. Przed Euro 2012 zostaną zainstalowane np. na Dworcu Centralnym – obiecuje rzecznik PKP Michał Wrzosek.

Ułatwienia dla niewidomych wprowadzane są według „szybkiej ścieżki” – dość rzadko spotykanej w zbiurokratyzowanej Polsce. Obiecał ją w lutym wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt. Jednocześnie w resorcie toczą się prace nad pakietem zmian prawnych potrzebnych dla wyznaczenia wspólnych standardów oznakowania stacji metra i PKP dla niepełnosprawnych (dzisiaj w tej dziedzinie panuje dowolność).

Zmiana w podejściu do niewidomych to efekt tragicznego wypadku studenta dziennikarstwa UW Filipa Zagończyka, który we wrześniu ubiegłego wpadł pod pociąg metra. Na zarejestrowanym przez kamery monitoringu filmie z wypadku widać, jak chwilę wcześniej bez skutku próbował wyczuć krawędź peronu.

Filip ze zmiażdżonymi nogami trafił do szpitala. Leczył się w specjalistycznej klinice w Zurychu. Szwajcarskim chirurgom udało się uratować jedną jego nogę, drugą amputowali. Filip spędzi Wielkanoc w Warszawie. Czeka go długa rehabilitacja. Będzie też musiał uczyć się chodzenia z protezą.

Odkrywanie Ameryki

W dużych miastach zachodnich perony metra i kolei zostały oznakowane pod kątem potrzeb niewidomych w latach 80. ubiegłego wieku. W Wielkiej Brytanii i Belgii są to zatopione w chodniku wypukłe „kulki”, a w Niemczech linie wskazu-jące drogę między peronami a wyjściem ze stacji.

15 kwietnia 2009
Komentarzy: 2
MaRcin @ 17.04.2009 14:36
Żadne wklęsłości i wypukłości, linie zabezpieczające itp. nie zastąpią kontaktu osób niewidomych z osobami widzącymi. Wystarczy uczulić i zapoznać tych ostatnich ze sposobami właściwego udzielania pomocy niewidomym przy korzystaniu ze środków komunikacji zbiorowej, a będzie dobrze. W metrze lizbońskim miałem okazję zetknąć się z metalowymi grzybkami zamocowanymi na skrajni peronu i widziałem, że nie są one dobrym rozwiązaniem, szczególnie dla wózków dziecięcych oraz inwalidzkich. Sam poślizgnąłem się na takiej wypukłości podczas wysiadania z pociągu... Zobaczymy, co powstanie u nas. Ciekaw jestem, jak zostanie rozwiązana sprawa bramek biletowych, które stanowią przeszkodę także dla osób ponad wymiarowo tęgich. Z uwagą będę śledził prace ekspertów!
zyggi @ 29.04.2009 17:26
Bardzo sie ciesze ze metro wspolnie z PKP podjelo w koncu decyzje o zastosowaniu plytek ostrzegawczych na peronach metra, dworcach kolejowych oraz na wszystkich przejsciach dla pieszych.
Widzialem takie samo rozwiazanie w USA / zolte plytki z wypustkami /w podobnych miejscach i musze stwierdzic ze
ludzie niepelnosprawni i slabo widzacy byli
bardzo zadowoleni z tych rozwiazan i czesto
widzialem na przejsciach dla pieszych czy na
innych niebezpiecznych rejonach gdzie potrzebna byla orientacja w terenie , ze ludzie ci korzystali z tej dodatkowej pomocy
Trzymam kciuki za ta innowacyjna metode na rynku polskim i mysle ze setki osob niepelnosprawnych beda za to bardzo wdzieczni
zyggi
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.