Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Metro - próba druga

Nowy przetarg na metro pod Świętokrzyską i Targową ogłoszony. Na oferty władze stolicy czekają do połowy lutego. Koszty mają nie przekroczyć 3 mld zł. Na budowę dano tylko trzy miesiące więcej czasu niż poprzednio. Tylko w Życiu Warszawy Online możesz już przejechać się II linią metra!

Jako pierwsi zaprezentowaliśmy naszym Czytelnikom jak będą wyglądały wnętrza siedmiu stacji centralnego odcinka podziemnej kolejki, zaprojektowane przez Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński. Teraz - po raz pierwszy - prezentujemy projekt wnętrz na grafice komputerowej.

Wsiadaj do metra. Zobacz to, co zobaczysz najwcześniej w 2013 r. pod ziemią jadąc od stacji Rondo Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Wczoraj ratusz ogłosił drugi przetarg na tę inwestycję. Poprzedni został unieważniony, bo wykonawcy zażyczyli sobie za budowę 6 km tunelu prawie 6 mld zł. Tym razem miasto liczy, że padną ceny zbliżone do 3 mld zł. Zmieniło też formułę przetargu i wydłużyło nieco czas budowy.

Drugi przetarg ma być pozbawiony błędów pierwszego, który został unieważniony 30 lipca. Metro Warszawskie dało wtedy wykonawcy na projekt i budowę 45 miesięcy – żeby zdążyć na Euro 2012. W efekcie hiszpańskie i niemieckie koncerny zażądały od miasta 6 mld zł, zamiast 2,8 mld zł (na tyle wycenili inwestycję na zlecenie miasta niezależni eksperci). Tym razem ratusz ma uaktualniony kosztorys i nieco dłuższy czas budowy.

– Wyliczeń ekspertów ujawniać tym razem nie chcemy. Liczymy, że dzięki rynkowej konkurencji powinniśmy się zmieścić w 3 mld zł – przewiduje wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz.

Czym drugi przetarg różni się od nieudanego pierwszego?

∑ Formuła. Nie będzie to już dialog konkurencyjny – z wielomiesięcznymi negocjacjami między Metrem i potencjalnymi oferentami – tylko przetarg nieograniczony. To ma zmniejszyć prawdopodobieństwo zmowy firm i dyktowania wygórowanych cen.
– Do końca nikt nie powinien wiedzieć, kto jaką ofertę złoży. A głównym kryterium będzie cena – twierdzi Wojciechowicz.
∑ Czas. Zwycięzca przetargu dostanie na projekt i budowę 48 miesięcy od podpisania umowy – czyli o trzy miesiące więcej niż poprzednio. W tym przypadku 6 km od ronda Daszyńskiego do Dw. Wileńskiego miałoby być gotowe w połowie 2013 roku.
∑ Kary. Jeśli wykonawca spóźni się z terminami w trakcie budowy, ale dotrzyma ostatecznej daty otwarcia linii, ratusz anuluje naliczone wcześniej kary. To ma zniechęcić firmy do wliczania w cenę inwestycji ryzyka nieterminowej budowy.
Czy to wystarczy, by tym razem przetarg się udał?

Eksperci zwracają uwagę na niewielkie wydłużenie terminu. Dlaczego to tylko trzy miesiące? Aby zdążyć z budową do 2013 roku. Wtedy inwestycja „załapie się” na dotację z UE (nawet do 80 proc.) w ramach budżetu na lata 2007 – 2013.

– Ratusz chyba wiesza sobie nad głową kolejny bat, który pozwoli koncernom budowlanym na windowanie cen – obawia się Wojciech Tumasz ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – W pierwszym przetargu było to Euro 2012, teraz groźba utraty unijnej dotacji.

16 października 2008
Komentarzy: 4
marcin_bielany @ 18.10.2008 10:38
Elegancko, juz lada dzien bedzie mozna podrozowac po juz wybudowanych ale jeszcze dzisiaj nie oddanych (18.10.2008) dla mieszkancow trzech stacjach: jedna na wysokosci awf, kolejna wolumen i perelka czyli wezel przesiadkowy, huta. Swoja droga huta wieczorem wyglada kapitalnie, mnustwo swiatel, ladnie posadzone drzewa, posiana trawka w stylu trawnikow mc donalds, albo murawy pilkarskiej, eleganckie laweczki dookola (chyba mogloby byc ich troche wiecej). W koncu slodowiec zostanie rozladowalny troche. Czekamy na kolejne nitki metra. Pozdrawiam
replee @ 18.10.2008 11:10
"Czekamy na kolejne nitki metra"

Nooo, poczekamy sobie ;-) Tymbardziej, że prawdopodobnie znów będą kłopoty natury finansowej...
Mateusz @ 12.07.2010 07:19
Poczekamy:/
Elvia @ 12.04.2013 11:59
Janson we have had a long fall here and it has been beautiful some of our trees still have their lveaes. I love when the trees are bare and silver color and soon snow and ice will rest on them.I love the imprints of the lveaes in the sidewalk, great picture, wakes me up to be more aware of my surroundings.Lea
Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.