System zasilania elektroener ...

Specyficzny system prowadzenia ruchu pociągów w metrze, charakteryzujący się dużą ilością pojazdów na linii - w większości w tunelach, wymag ...

Stacja Techniczno-Postojowa ...

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty położona jest na skraju Lasu Kabackiego, na południowym końcu linii metra. Zajmuje powierzchnię ponad 33 ...

Budowa metra głębokiego w Wa ...

W dniu 14 grudnia 1950 roku Rząd podjął Uchwałę o projektowaniu i budowie metra w Warszawie. Uchwała powołała do życia Biuro Projektów „Metr ...

Warszawskie metro - od konce ...

Pierwsze rozmowy na temat konieczności budowy metra w Warszawie sięgają lat dwudziestych obecnego wieku. Warszawa liczyła już wówczas ponad ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews

essays online

Artykuły

System zasilania elektroenergetycznego w metrze

Specyficzny system prowadzenia ruchu pociągów w metrze, charakteryzujący się dużą ilością pojazdów na linii - w większości w tunelach, wymaga silnego i jednocześnie niezawodnego układu zasilania.

czytaj całość

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty położona jest na skraju Lasu Kabackiego, na południowym końcu linii metra. Zajmuje powierzchnię ponad 33 hektarów. Ze względu na sąsiedztwo rezerwatu przyrody, jakim jest Las Kabacki, pomiędzy lasem a stacją zbudowany został mur wysokości 6 m, który wraz z wałem ziemnym stanowi ochronę rezerwatu przed hałasem. Ochrona środowiska stanowiła jeden z podstawowych warunków przy projektowaniu i budowie stacji. Właśnie w celu spełnienia warunków ochrony środowiska zrezygnowano przy opracowywaniu technologii pracy stacji z procesów powodujących emisję szkodliwych czynników (prace lakiernicze, zrzut ścieków przemysłowych).

czytaj całość

Budowa metra głębokiego w Warszawie w latach 1951-1958

W dniu 14 grudnia 1950 roku Rząd podjął Uchwałę o projektowaniu i budowie metra w Warszawie. Uchwała powołała do życia Biuro Projektów „Metro-projekt" oraz Zarząd Budowy Metra. „Metroprojekt" był kontynuatorem istniejącego Biura Projektów Szybkiej Kolei Miejskiej, zaś Zarząd Budowy Metra podjął działania organizacyjne mające zapewnić realizację.

czytaj całość

Warszawskie metro - od koncepcji do realizacji

Pierwsze rozmowy na temat konieczności budowy metra w Warszawie sięgają lat dwudziestych obecnego wieku. Warszawa liczyła już wówczas ponad milion mieszkańców. Na ulicach pojawiać się zaczęły narastające trudności ruchowe, których jeszcze wówczas nie nazywano zatorami.

czytaj całość

Metro w świecie

Gdy w roku 1925 podejmowano w Warszawie decyzję o planowaniu i projektowaniu metra, komunikację tę posiadało 19 miast, a w r.1950, kiedy już zadecydowano niefortunnej budowie głębokiego metra w Warszawie - 24. W 1983 r., gdy rozpoczynała się budowa początkowego odcinka pierwszej linii z Kabat do Politechniki, metro jeździło już w 90 miastach. W roku 1990 metro funkcjonowało w 113 miastach i obecnie, prawdopodobnie (jeśli przyjąć podaną wyżej średnią 4 miesięcy), Warszawa otrzymuje tę komunikację jako 130. miasto w świecie.

czytaj całość

Kalendarium warszawskiego metra ('25-'94)

1925 Władze Warszawy podjęły 22 września decyzję o opracowaniu projektu kolei podziemnej.

1927 7 marca działająca przy Zarządzie Miejskim Komisja do Budowy Kolei Podziemnych zatwierdziła szkicowy plan tras metra. Pracami wówczas i potem prowadzonymi kierował Referat Kolei Podziemnej przy Biurze Budowy Dyrekcji Tramwajów - pod nadzorem profesora Politechniki Warszawskiej Józefa Lenartowicza.

czytaj całość

Technologia budowy warszawskiego metra

Budowa metra w Warszawie była wielkim wyzwaniem dla naszych biur projektów i przedsiębiorstw budowlanych. Przedsięwzięcie to wymagało opracowania i wdrożenia nowych, nie znanych jeszcze w kraju technologii wykonywania wykopów i drążenia tuneli. Warto więc dokonać krótkiego przeglądu problemów związanych z wykonawstwem zarówno tuneli jak i stacji.

czytaj całość

Człowiek o którego upomniało się metro

Tak bez wątpienia można powiedzieć o profesorze Janie Podoskim, światowej sławy specjaliście od trakcji elektrycznej, przewodniczącym rady naukowo konsultacyjnej przy generalnej dyrekcji budowy metra.

czytaj całość

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.