Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Nie! Dla 24h metra

Od dłuższego czasu trwa gorąca debata na temat przedłużenia kursowania metra w nocy, a nawet wprowadzenia całodobowego kursowania. W dyskusję na temat godzin kursowania metra najpierw zaangażowali się mieszkańcy Warszawy, a ostatnio nawet partie polityczne. Pomimo tego, iż temat był poruszany już kilkakrotnie tym razem akcja została nagłośniona przez media i nabrała medialnego szumu. W całym sporze o przedłużanie lub nie kursowania metra w nocy brakuje jednej ważnej rzeczy - konkretnych argumentów przeciw. Wszyscy mieszkańcy zaangażowani w akcję widzą w dłuższym kursowaniu metra korzyści dla ich samych, nie zwracając uwagi zupełnie na aspekty techniczne związane przede wszystkim z bezpieczeństwem funkcjonowania metra.

Najważniejszym błędem jest porównywanie Warszawskiego Metra do innych systemów komunikacyjnych na świecie. Pamiętajmy, że to co się sprawdza gdzieś indziej, wcale nie musi być dobrym rozwiązaniem u nas. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty i uwarunkowania prawne występujące w Polsce a nie na drugim końcu świata. Bądźmy rozsądni. Przejdźmy jednak do konkretnych argumentów, których zwolennicy metra całodobowego prawdopodobnie nigdy nie brali pod uwagę.

Ostanie pociągi ze stacji Młociny oraz Kabaty wyruszają o godzinie 00:12 i dojeżdżają do celu około godziny 01:00. Pierwszy pociąg poranny wyjeżdża na linie o 04:30. Faktyczna przerwa nocna trwa więc 3,5 godziny. W tym czasie w tunelach pracuje jednocześnie kilkadziesiąt osób. Prace te są kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów. Prace torowe (regulacje, szlifowanie, dokręcanie itp.) maja także wpływ na poziom drgań budynków położonych wzdłuż linii metra.

Prace w tunelach są regulowane decyzją nr TBT-500-229/06 w sprawie zatwierdzenia “Instrukcji utrzymania urządzeń sterowania ruchem pojazdów na I linii metra”. Aby pokazać złożoność nocnych operacji wystarczy wymienić zasadnicze działy zajmujące się kolejno:

  • torami, tunelami;
  • systemami sterowania ruchem i systemami bezpieczeństwa;
  • urządzeniami sygnalizacji;
  • urządzeniami wentylacyjnymi, transportu pionowego (235 wentylatorni, 420 kanałów wentylacyjnych, 59 wind i tyle samo schodów ruchomych), systemami odwadniającymi (122 przepompownie, 44 kilometry systemów odwadniających);
  • zasilaniem energetycznym.
Oprócz tego sprawdzane są w tzw. przerwie nocnej ,urządzenia PPOŻ, prowadzona jest konserwacja i sprzątanie oraz bieżące naprawy w strefie pasażerskiej. Poniżej niektóre przykładowe prace, które mogą być wykonywane w tunelach tylko nocą w raz z podstawową częstotliwością:
  • sprawdzanie urządzeń sygnalizacyjnych co 6 miesięcy;
  • sprawdzanie semaforów, wskaźników świetlnych co 6 miesięcy;
  • mycie soczewek co 3 miesiące;
  • sprawdzanie zamków zwrotnicowych i spon co 3 miesiące;
  • przegląd napędów zwrotnicowych i mocowań co 2 tygodnie;
  • sprawdzanie przekaźników – co 2 miesiące.
Łącznie tylko w zakresie sprawdzania urządzeń sygnalizacyjnych są ujęte 24 pozycje, niektóre mające po kilkanaście zadań szczegółowych. Urządzeń w każdej kategorii jest kilkaset i są rozłożone na całej linii.

Przykładowe prace związane z wykonywaniem prac remontowych nawierzchni torowej:
  • szlifowanie szyn – raz w roku każdy tor, razem minimum 62 “dni robocze”;
  • oględziny torowiska i rozjazdów;
  • regulacja torowiska i rozjazdów;
  • badania defektoskopowe i diagnostyczne (w tym spawów, mocowań).
Prace przy urządzeniach elektrycznych:
  • prace w podstacjach energetycznych – konserwacja, przeglądy;
  • sprawdzenie i ładowanie akumulatorów zasilania awaryjnego;
  • przegląd, konserwacja, naprawy i wymiana oświetlenia (łącznie 65000 źródeł światła).
Prace w tunelach i na torowiskach nie mogą być prowadzone przy włączonej “trzeciej szynie” ze względu na bezpieczeństwo osób (napięcie wynosi 750V prądu stałego). Oprócz tego wykonywane są prace przy sprzątaniu tuneli, stacji, usuwaniu zniszczeń i dewastacji. Słowa sprawdzenie, kontrola itp. kryją wykonywanie pomiarów, przełączanie systemów, regulacje bieżące i konserwację bieżącą.

Przykłady

A. Służba torowa tylko na odcinku od stacji Stokłosy do stacji Wilanowska w listopadzie ub.roku dokonała obchodów wszystkich tuneli, dokręcenia śrub mocujących szyny, pomiaru symetrii rozjazdów, regulacji izolatorów, konserwacji rozjazdów na stacji Wilanowska, dokręcenia i regulacji “trzeciej szyny”, przeglądu tubingów (obudów tunelu). Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

B. Dział automatyki i sterowania: przeglądy obwodów przewodowych SOP (Systemu Ograniczenia Prędkości) i obwodów torowych na stacji Centrum. Są to obwody, które należą do systemu sterowania i są odpowiedzialne za sygnalizowanie położenia pociągu. Sprawdzenie nadajników SOP, pomiary okresowe na stacjach Centrum, Politechnika, sprawdzanie nadajników SOP od stacji Politechnika do Ratusz Arsenał, przeglądy napędów zwrotnicowych. Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

Powyższe przykłady ilustrują w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego, to że przedłużenie kursowania metra (nie mówiąc już o całodobowym kursowaniu) jest w chwili obecnej nie możliwe.

04 marca 2011
Komentarzy: 33
Bala @ 27.11.2012 10:59
To co Pan pisze jest moim zdaniem na gricnay nawoływania do popełnienia przestępstwa. Choć nie jestem prawnikiem więc się arbitralnie nie mam zamiaru wypowiadać. Bardziej niż prawnikiem Pan nie jest fizykiem, nie można nawoływać do popełnienia czegoś w przeszłości ani do przestępstwa, ani do nie przestępstwa, ani do czegokolwiek, bo przeszłości nie ma. To, co było, minęło i już nigdy nie wrf3ci. Zrobienie wszystkiego, co w mocy wszystkich obywateli razem i każdego z osobna, aby historia nie zatoczyła koła, a polska państwowość nie zaniknęła po raz kolejny miało sens tak długo dopf3ki Lech Kaczyński nie oddał Polski prusactwu.Oddanie Polski prusactwu jest zbrodnią stanu.
Pepeng @ 12.04.2013 12:43
It took me awhile bfroee I started to think about racing instead of just trying to stick to a training plan and get through race day. Probably a year and a half. It also took a lot of reading up on running, and training plans, and speedwork, etc. But the first time I really focused on a training plan, and doing different type of training runs and not just covering the distances, and really started improving race day was just so much fun. I've often heard that the training is the hard part, race day is just the icing on the cake. That was true for my goal half marathon in early June. (And hopefully the marathon next month??? Right now I'm not really thinking about that as a race, just want to compete the distance!)
Ecem @ 12.09.2013 13:52
Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich trasy przez wiele lat odpowiadały pasażerom korzystającym z nich. Przypomnieć trzeba że autobusy jeździły zawsze pełne. Dziś pozostały tylko linie 160 i 162. Dodatkowo wprowadzono 212 ponieważ Targf3wek został odcięty od ul. Wincentego w kierunku Ronda Żaba. Wprowadzono linie 140 prowadzącą do centrum handlowego Targf3wek, ktf3ra została skrf3cona do centrum handlowego Głębocka. Pasażerowie jadący w kierunku centralnych dzielnic Warszawy tłoczą się niemiłosiernie w 517 i 160, a i 162 jest przepełniona. Dojazd z Centrum Warszawy, z Ronda Dmowskiego zajmuje w godzinach popołudniowych ok. 1 (jednej) godziny. Brak jest bezpośredniego połączenia Targf3wka Mieszkaniowego z najbliższą stacją pierwszej linii metra, czyli Dworcem Gdańskim. Jedyne połączenie z Żoliborzem to 156, ktf3re omija Most Gdański. Aby tam się dostać trzeba przesiadać się co najmniej raz lub nawet dwa razy. ZTM tak ustala trasy linii autobusowych, aby wymusić jak najwięcej przesiadek, bo to dużo skasowanych biletf3w jednorazowych. Jednak W Warszawie komunikacja powinna służyć przede wszystkim jej mieszkańcom, ktf3rzy mają bilety okresowe i chcą jak najszybciej i najwygodniej dojechać do pracy, a nie do centrum handlowego. Może ktoś z SISKOM przyjrzałby się temu problemowi i podjął działania, aby przywrf3cić Targf3wek Warszawie.

Nowsze (1 2 3 4 ) Starsze

Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.