Sześć stacji wyłączonych z r ...

W najbliższy weekend, z ruchu zostanie wyłączonych sześć stacji: Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka oraz Wie ...

Grzegorz

Dzisiaj rano nagle zmarł Pan Grzegorz Ledzion Członek Zarządu ,Dyrektor ds. Eksploatacji, wieloletni pracownik Metra Warszawskiego Sp. z o.o ...

Metro na Wolę i na Targówek

Zapadła decyzja odnośnie budowy kolejnych odcinków drugiej linii metra. Jednocześnie dobudowane zostaną po trzy stacje w obu kierunkach.

Wielki kredyt na nowe wagony ...

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzieli kredytu na zakup pociągów dla drugiej linii metra. Według ratusza są jeszcze szanse, że jej budow ...
Content Management Powered by UTF-8 CuteNews
rss

Co słychać pod ziemią

Nie! Dla 24h metra

Od dłuższego czasu trwa gorąca debata na temat przedłużenia kursowania metra w nocy, a nawet wprowadzenia całodobowego kursowania. W dyskusję na temat godzin kursowania metra najpierw zaangażowali się mieszkańcy Warszawy, a ostatnio nawet partie polityczne. Pomimo tego, iż temat był poruszany już kilkakrotnie tym razem akcja została nagłośniona przez media i nabrała medialnego szumu. W całym sporze o przedłużanie lub nie kursowania metra w nocy brakuje jednej ważnej rzeczy - konkretnych argumentów przeciw. Wszyscy mieszkańcy zaangażowani w akcję widzą w dłuższym kursowaniu metra korzyści dla ich samych, nie zwracając uwagi zupełnie na aspekty techniczne związane przede wszystkim z bezpieczeństwem funkcjonowania metra.

Najważniejszym błędem jest porównywanie Warszawskiego Metra do innych systemów komunikacyjnych na świecie. Pamiętajmy, że to co się sprawdza gdzieś indziej, wcale nie musi być dobrym rozwiązaniem u nas. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty i uwarunkowania prawne występujące w Polsce a nie na drugim końcu świata. Bądźmy rozsądni. Przejdźmy jednak do konkretnych argumentów, których zwolennicy metra całodobowego prawdopodobnie nigdy nie brali pod uwagę.

Ostanie pociągi ze stacji Młociny oraz Kabaty wyruszają o godzinie 00:12 i dojeżdżają do celu około godziny 01:00. Pierwszy pociąg poranny wyjeżdża na linie o 04:30. Faktyczna przerwa nocna trwa więc 3,5 godziny. W tym czasie w tunelach pracuje jednocześnie kilkadziesiąt osób. Prace te są kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów. Prace torowe (regulacje, szlifowanie, dokręcanie itp.) maja także wpływ na poziom drgań budynków położonych wzdłuż linii metra.

Prace w tunelach są regulowane decyzją nr TBT-500-229/06 w sprawie zatwierdzenia “Instrukcji utrzymania urządzeń sterowania ruchem pojazdów na I linii metra”. Aby pokazać złożoność nocnych operacji wystarczy wymienić zasadnicze działy zajmujące się kolejno:

  • torami, tunelami;
  • systemami sterowania ruchem i systemami bezpieczeństwa;
  • urządzeniami sygnalizacji;
  • urządzeniami wentylacyjnymi, transportu pionowego (235 wentylatorni, 420 kanałów wentylacyjnych, 59 wind i tyle samo schodów ruchomych), systemami odwadniającymi (122 przepompownie, 44 kilometry systemów odwadniających);
  • zasilaniem energetycznym.
Oprócz tego sprawdzane są w tzw. przerwie nocnej ,urządzenia PPOŻ, prowadzona jest konserwacja i sprzątanie oraz bieżące naprawy w strefie pasażerskiej. Poniżej niektóre przykładowe prace, które mogą być wykonywane w tunelach tylko nocą w raz z podstawową częstotliwością:
  • sprawdzanie urządzeń sygnalizacyjnych co 6 miesięcy;
  • sprawdzanie semaforów, wskaźników świetlnych co 6 miesięcy;
  • mycie soczewek co 3 miesiące;
  • sprawdzanie zamków zwrotnicowych i spon co 3 miesiące;
  • przegląd napędów zwrotnicowych i mocowań co 2 tygodnie;
  • sprawdzanie przekaźników – co 2 miesiące.
Łącznie tylko w zakresie sprawdzania urządzeń sygnalizacyjnych są ujęte 24 pozycje, niektóre mające po kilkanaście zadań szczegółowych. Urządzeń w każdej kategorii jest kilkaset i są rozłożone na całej linii.

Przykładowe prace związane z wykonywaniem prac remontowych nawierzchni torowej:
  • szlifowanie szyn – raz w roku każdy tor, razem minimum 62 “dni robocze”;
  • oględziny torowiska i rozjazdów;
  • regulacja torowiska i rozjazdów;
  • badania defektoskopowe i diagnostyczne (w tym spawów, mocowań).
Prace przy urządzeniach elektrycznych:
  • prace w podstacjach energetycznych – konserwacja, przeglądy;
  • sprawdzenie i ładowanie akumulatorów zasilania awaryjnego;
  • przegląd, konserwacja, naprawy i wymiana oświetlenia (łącznie 65000 źródeł światła).
Prace w tunelach i na torowiskach nie mogą być prowadzone przy włączonej “trzeciej szynie” ze względu na bezpieczeństwo osób (napięcie wynosi 750V prądu stałego). Oprócz tego wykonywane są prace przy sprzątaniu tuneli, stacji, usuwaniu zniszczeń i dewastacji. Słowa sprawdzenie, kontrola itp. kryją wykonywanie pomiarów, przełączanie systemów, regulacje bieżące i konserwację bieżącą.

Przykłady

A. Służba torowa tylko na odcinku od stacji Stokłosy do stacji Wilanowska w listopadzie ub.roku dokonała obchodów wszystkich tuneli, dokręcenia śrub mocujących szyny, pomiaru symetrii rozjazdów, regulacji izolatorów, konserwacji rozjazdów na stacji Wilanowska, dokręcenia i regulacji “trzeciej szyny”, przeglądu tubingów (obudów tunelu). Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

B. Dział automatyki i sterowania: przeglądy obwodów przewodowych SOP (Systemu Ograniczenia Prędkości) i obwodów torowych na stacji Centrum. Są to obwody, które należą do systemu sterowania i są odpowiedzialne za sygnalizowanie położenia pociągu. Sprawdzenie nadajników SOP, pomiary okresowe na stacjach Centrum, Politechnika, sprawdzanie nadajników SOP od stacji Politechnika do Ratusz Arsenał, przeglądy napędów zwrotnicowych. Prace były wykonywane codziennie z wyjątkiem weekendów zawsze w przerwie nocnej.

Powyższe przykłady ilustrują w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego, to że przedłużenie kursowania metra (nie mówiąc już o całodobowym kursowaniu) jest w chwili obecnej nie możliwe.

04 marca 2011
Komentarzy: 33
Tomek @ 05.03.2011 00:17
Nawet nie masz odwagi podpisać się jednym nickiem, co chwila piszesz pod innym. Czy masz nas za idiotów którzy nie rozpoznają charakterystycznego bełkotu technicznego ?????
Szkoda marnować czas na ciebie
snowie @ 05.03.2011 00:32
a gdzie metro jeździ całą dobę i jak to się tam robi?
bo w Londynie nie
Ziemowit @ 05.03.2011 10:43
@grego jesteś sam prymitywny. Piszesz bzdury. Ludzie są po prostu niedokształceni i nie mają pojęcia o stronie technicznej metra w Warszawie jak i innych miastach an swiecie. Ciekawe ile inżynierów pdpisało się pod petycją? Domyślam się że ZERO! Nie! Dla 24h metra!
Tomek @ 05.03.2011 11:52
@Ziemowit Średnio inteligenty człowiek który nie zna się na zagadnieniach technicznych zajrzy do Netu, przeczyta jeden czy dwa artykuły i to wystarczy
Pieniacz będzie upierał się przy swoim, szukał spiskowych teorii i wypisywał kompletne bzdury aby tylko dowatościować
Nie wierzę że pieniacz który wypisuje te bzdury nie zajrzał do Netu on po prostu nie umie przyjąc prostego faktu że nie ma racji do wiadomości
Czarek @ 05.03.2011 12:15
Musicie wziąć pod uwagę, że nie każdy ma wiedzę z zakresu serwisu. Od tego jest forum, żeby wątpliwości sobie wyjaśniać. Pozdrawiam, serdecznie :)
PT @ 05.03.2011 13:37
Świetny tekst. Dodam jeszcze, że metro nie może kursować całodobowo ze względu na układ torowy nie pozwalający na jazdę "pod prąd" na całej długości linii, co sprawia że nie dałoby się wyłączyć jednego toru dla celów konserwacji przy utrzymaniu drugiego w ruchu.
irekr @ 06.03.2011 09:42
Zawsze gdy jestem świadkiem dyskusji na temat bezpieczeństwa w metrze i całodobowego kursowania, co ma bezpośrednie przełożenie na absolutną konieczność dokładnych prac serwisowych i kontrolnych całej infrastruktury odpowiedzialnej za nasze bezpieczeństwo, odsyłam do wydarzeń w Baku jakie miały miejsce 28 września 1995 roku.
Nie chcąc przytaczać długich tekstów ale wystarczy w Google wpisać hasło "katastrofa w metrze w Baku".
Porównywać metro w Baku do metra w Warszawie trochę trudno, ale sytuacja jaka nastąpiła w Baku była spowodowane zaniechaniem niezbędnych prac technicznych, "oszczędności" albo ambicji polityków czy innych grup nacisku.
Zawsze uważałem i będę uważał, że trzeba wzorować się na najlepszych. Najbliższe Warszawie - i najstarsze! - jest metro Berlińskie. Szczyci się że przez ponad 100 lat funkcjonowania nikt w metrze nie zginał lub nie odniósł ciężkich obrażeń w wyniku katastrofy, pożaru czy innej awarii technicznej. Wiem ze każde metro jest specyficzne, ale zawsze warto uczyć się od tych, którzy mają największe doświadczenie.
irekr @ 06.03.2011 09:59
A odnośnie układu torowego: uważam że błędem było przyjęcie rozwiązania jakie mamy obecnie.
Można dokonać zmian w układzie szlaków, pozwalających na wyłączenie odcinków tuneli i prowadzenie w okresie nocnym prac na poszczególnych odcinkach. I nie wiąże się to z rozkuwaniem ścian czy wykopywanie tuneli. Zamontowanie w sumie czterech rozjazdów - po dwa na centrum (przebudowa rozjazdu z układu "lewego N" na "X" - stosowane powszechnie w Pradze) oraz Politechnice (dwa rozjazdy przy południowych końcach torów odstawczych) pozwoliło by na umożliwienie ruchu po jednym torze..
dsd @ 07.03.2011 04:04
Skad Tomeczku wiesz, ze nie widzialem tunelu metra na oczy? Jaka masz pewnosc, ze nie odbieralem takiego? A nie bede podpisywal sie nickiem bo wymyslenie nicka Tomek, to dopiero szczyt osiagniec polonistycznych ;-) z dwojga zlego juz wole 3 nieznaczace literki, bo tym swoim nickiem obrazasz moich znajomych swoim zacietrzewieniem. Zreszta sam jestes osobami jakimi mnie probowales nazwac bo to probowales insynuowac skoro nawet nie podpiszesz sie nazwiskiem gdy rzucasz tak mocne publiczne oskarzenia... W zasadzie powinienem teraz pisac pismo do sadu o znieslawienie publiczne. Ale szkoda mi prostych robotnikow...Kompromitujecie to wy sie tutaj. Ot taki maszynista metra chcialby wracac wczesniej do domu to napisze, ze wozi pijanych. Ale o to WLASNIE chodzi w transporcie publicznym. By pijany obywatel po pracy wracal publiczna komunikacja a nie na rowerze czy o zgrozo za kierownica samochodu. Zreszta byla dawniej taka reklama 'kazdego stac na szofera'.

Ja nie twierdze, ze obecnie da sie zrobic 24h metro przy trzeciej szynie i stosowanych aktualnie rozwiazaniach technicznych. Ale jak najbardziej mozliwe jest przyspieszenie prac konserwatorskich do 1-2 godzin z obecnych circa 3,5 h.
dsd @ 07.03.2011 04:10
I to bez szkody dla bezpieczenstwa, tylko trzeba byloby opracowac lepsze narzedzia. Jak chocby wlasnie zastapienie czynnika ludzkiego sprzetem w pracach niebezpiecznych - czyli okolicach wlaczonej trzeciej szyny. A zamiast trzeciej szyny mozna bylo pomyslec wczesniej i zrobic 'napowietrznie', zreszta chyba najnowszy odcinek w Londynie kolejki czesciowo podziemnej bedzie mial elektryfikacje w ten sposob zrealizowana.
Wasze(niektorych) teksty to taki sam dowcip jak zamykanie jak zamykanie budynku dworca na 5 godzin w nocy z 'przyczyn technologicznych', pozdrawiam madrych ludzi ktorzy chca do konca zabic chec podrozowania koleja wsrod pasazerow. Od czego sa SOKisci? Ale bardziej oplaca sie zrobic kolejna spolke z posadkami dyrektorow niz pomyslec... Ale czytajac komentarz irekr wciaz wierze, ze sa rozsadni ludzie ktorzy choc probuja wymyslic nowe rozwiazania czy najbardziej ekonomiczne ulepszenia - to sie nazywa(choc Tomeczek tego nie zrozumie) postep...

Nowsze (1 2 3 4 ) Starsze

Odpowiedz
Imię (wymagane)

Security Image

Wpisz tekst z obrazka (wymagane)
| Wykasuj dane

Komentarze

Metro na Wolę i na Targów ...

dobry pomysł na budowę 3 linii tej trasy
oby doszło do porozumienia tych stron.
- KAROL R

Departament propozycji: p ...

Czwarta linia metra w Warszawie z Wilanowa przez Sadybę wzdłuż Sobieskiego, przez Plac Unii Lubelskiej, stacje metra Politechnika, Dworzec Centralny i wzdłuż Alei Jana Pawła, obok Arkadii, p ...
- mateusz

Pies zatrzymał metro

We've arrievd at the end of the line and I have what I need!
- Arsenio

Metro dla niepełnosprawnych

That's a qu-tiiwktced answer to a difficult question
- Craig

Departament propozycji: p ...

Myślę, że na obecną chwilę, budowanie obwodowych linii metra w Warszawie nie ma sensu i nigdy nie będzie miało racji bytu, czyli takich otaczających Centrum i Środmieścia Warszawy.
Le ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

Kolejna np. piąta linia metra, powinna być poprowadzona Alejami Krakowskimi, ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi do Ronda Waszyngtona, dalej Alejami Jerzego Waszyngtona do Ronda Wiatraczn ...
- Tomasz

Departament propozycji: p ...

W przyszłości kolejna linia metra (np. czwarta w kolejności) powinna powstać z Ursynowa, dalej ul.Poleczki, przy Lotnisku Okęcie, dalej wzdłuż ul.Żwirki i Wigury, dalej do Placu Zbawiciela, ...
- Tomasz

Wielki kredyt na nowe wag ...

jeden właśnie się spalił....
- kkkknjnj

Yackoo proponuje: wstawci ...

Niestety, mf3j przyjaciel, metro nie jdieze do Westchester County, w związku z tym, jedynym sposobem, aby dostać się do i od Grand Central jest na Metro-North, ktf3ry jest kolej podmiejska.J ...
- Victoria

Nie! Dla 24h metra

Niestety, prawa strona Warszawy jest sycmetatysznie odcinana od miasta przez ZTM. Z pętli na Targf3wku Mieszkaniowym w kierunku Centrum kursowały linie 160, 460, 162, 462, 410, 517, a ich tr ...
- Ecem

© 2001-2011 Piotr Pietrzak

Niniejsza strona internetowa jest serwisem informacyjnym na temat Metra Warszawskiego. Jest to najstarsza strona o tematyce "metrowskiej" w polskim internecie, której założenie datuje się na połowę 2001 roku. Nie jest oficjalną stroną firmy Metro Warszawskie Sp. z o.o. Autor strony nie pracuje dla metra w Warszawie. W celu skontaktowania się z władzami Metra Warszawskiego należ udać się na oficjalną stronę spółki.