Zwrotki na drugiej linii metra

Ta kategoria poświęcona jest ogólnym tematom o Metrze Warszawskim. Wszystkie wątki tematyczne związane z Metrem w stolicy, zamieszcać proszę tu.

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Zwrotki na drugiej linii metra

Postprzez Czarek » Śr lut 16, 2011 9:27 pm

Cześć,

Czy ktoś ma informacje na temat układu torowego drugiej linii metra? Przy jakich stacjach składy będą mogły zawracać albo nocować?

Pozdrawiam,
Czarek
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Re: Zwrotki na drugiej linii metra

Postprzez irekr » Cz lut 17, 2011 11:14 am

Na "firmowej" stronie www.metro.waw.pl jest odnośnik do rysunków budowanej linii. Jak potrafisz czytać rysunki techniczne to zobaczysz ile jest torów odstawczych i na jakich stacjach.
http://www.metro.waw.pl/ii-linia-metra-109.html
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am

Re: Zwrotki na drugiej linii metra

Postprzez irekr » Cz lut 17, 2011 12:29 pm

Z tego co udało mi sięodczytać to:
1. Dwa lub trzy tory odstawcze mogą być za stacją Rondo Daszyńskiego C9. Jeżeli zostanie powtórzony układ torowy z Politechniki to do czasu uruchomienia następnego odcinka na zachód można tam "zaparkować" max trzy składy - jeden tor musi zostać pusty. Chyba że na wschodniej głowicy będzie komora rozjazdowa - bardzo przydatna w tym miejscu. Z rysunków tak niestety nie wynika.
2. Dwa tory odstawcze są przy stacji Stadion i dwa lub trzy na stacji Dworzec Wileński. Biorąc pod uwagę że stacja Stadion będzie dwuperonowa to mamy kolejne dwa tory odstawcze. W sumie mamy od 4 do 8 "miejsc postojowych".
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am

Re: Zwrotki na drugiej linii metra

Postprzez Czarek » Cz lut 17, 2011 12:59 pm

Dziękuję za odpowiedź.

Przy Rondzie Daszyńskiego będą rzeczywiście rozjazdy. Widać je w Google Maps, w dodatku metro 3D (kiedyś sobie taki zainstalowałem). Ale czegoś tu nie rozumiem, dwie linie zmieniają się na cztery nie za stacją, ale na samej stacji. Chyba wkradł się jakiś błąd.

Drugi rozjazd widać pomiędzy stacją Rondo ONZ, a Stacją Świętokrzyska - dokładnie przed łącznikiem do pierwszej linii.

Kolejny rozjazd jest przy Stadionie, wraz z torami odstawczymi. Ale z tego, co tu widzę, pociąg jadący z Wileńskiej na odstawcze nie wjedzie. Chyba, że znowu jakiś błąd, albo czegoś nie rozumiem.

Ostatni rozjazd, analogiczny do tego przy Daszyńskiego, jest za Wileńską. Tu chyba są tory odstawcze, bo zaznaczone jest za stacją, a nie na stacji.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Re: Zwrotki na drugiej linii metra

Postprzez irekr » Cz lut 17, 2011 2:10 pm

Popatrz dokładnie na rysunki.
Sama stacja Rondo Daszyńskiego zaczyna się przy Rondzie a kończy na wysokości końca starego przystanku autobusowego w stronę Kasprzaka. Z tego co widzę to szerokość tunelu w tym miejscu pozwala na wstawienie dwóch torów odstawczych (lub jednego z szerszymi peronami technicznymi) w świetle peronu oraz dwa tory w przedłużeniu osi torów szlakowych, docelowo jako odcinki szlakowe w stronę Jelonek. Jest możliwy albo układ powtórzony z Placu Wilsona lub Wilanowskiej, ale ja bym zrobił typowy rozjazd 3H pozwalający na pełne przejazdy analogicznie do układu z Młocin. Wzorce berlińskie to stacja Rudow na linii U7.
Rozjazdy przy łączniku pod Świętokrzyską wyglądają na pełne H, wystarczyło by co prawda prawe N ale i tak dobrze ze na rysunku jest H. Zobaczymy jak będzie w praktyce.
Niepokojące jest tylko to, ze łącznik jest jednotorowy i do zachodniego toru linii pierwszej, utrudni to manewrowanie pomiędzy linia pierwszą a drugą. Gdyby to ode mnie zależało to łącznik jednotorowy powinien być dołączony do toru wschodniego na stacji centrum. Warunki istnieją i jest stosowny układ tunelu pomiędzy Świętokrzyską a Centrum. W układzie dwutorowym wybór jest oczywisty.
Stacja Stadion to układ dwóch zlinkowanych stacji przy czym jeden z wyjazdów jest przeznaczony na tory odstawcze. Tu także jestem ciekawy jaki układ torowiska będzie zastosowany. Najlepiej by układ pozwolił na wjazd bezblokadowy, przy zgodnym umieszczeniu składów, czyli co drugi wjazd.
Wileńska to typowa stacja przelotowa. Same perony są pomiędzy osia Białostockiej a Pocztą, natomiast z rysunków widać że za stacja ma być jeden boczny tor odstawczy przy budynku PKP oraz dwa tory odstawcze pomiędzy torami szlakowymi - wzorem Wilanowskiej długość pozwala na zaparkowanie po dwa składy na jednym torze. Zresztą szerokość tunelu pozwala na dwa tory odstawcze i dwa szlakowe.

Także jestem ciekaw jak będzie zrobiony układ rozjazdów.
Uważam ze projektanci powinni częściej korzystać z doświadczeń berlińskich. To ponad 100 lat funkcjonowania metra bez żadnych poważniejszych incydentów.
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am


Powrót do O metrze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron