Maglev Łódź - Warszawa

Kategoria bardzo obszerna, można tu dyskutować na wiele tematów od PKP do TGV :)

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Czy Maglev Łódź-Warzsawa to dobry pomysł?

Ankieta wygasła Wt kwi 22, 2008 10:42 pm

Tak
0
Brak głosów
Tak, ale nie stać nas teraz
4
57%
Nie wiem, nie mam zdania
0
Brak głosów
Nie
0
Brak głosów
Nie, takie połącznie nie jest potrzebne
3
43%
 
Liczba głosów : 7

Maglev Łódź - Warszawa

Postprzez Czarek » Śr sty 23, 2008 10:42 pm

Witam. Od jakiegoś czasu zastanawiam się na pociągami typu Maglev pomiędzy Warszawą a Łodzią.

W Warszawie oficjalnie mieszka ok. 1,6 mln mieszkańców. Jakiś czas temu czytałem, że nieoficjalnych mieszkańców może być ok. 1 mln (ponoć UM jest wściekły bo nie płacą w Warszawie podatków). Łącznie w Warszawie według tych obliczeń mieszkałoby ok. 2,6 mln mieszkańców. W Łodzi mieszka ok. 1 mln mieszkańców.

Jak wiadomo, z Łodzi do Warszawy jeździ dużo osób do pracy i do szkoły. Szybkie połączenie dałoby możliwość zwiększenia tych kontaktów. Wszyscy korzystaliby z efektu skali oraz dopływu nowego kapitału, produktów, usług i ludzi.

Obecnie trasa ok. 130 km pokonywana jest pociągiem w czasie ok. 2 godzin (nie pamiętam dokładnie). Za pomocą Maglevu odległość z zaokrągleniem 150 km, przy średniej prędkości 300 km na godzinę, można byłoby pokonać w czasie 30 minut. Taki czas mógłby znacząco wpłynąć na zwiększenie kontaktów Łódź-Warszawa.

Proponuję trzy stacje w Łodzi (Łódź Widzew, Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska) oraz w Warszawie (Warszawa Zachodnia, Centralna oraz Wschodnia).

Wiem, że pomysł na razie jest nierealny. Koszt 1 km to 60 mln USD ok. 150 mln złotych. Koszty całkowite szacuję na 25 -30 mld złotych. Kolejny problem to brak kompatybilności z tradycyjną koleją. Mocną stroną jest ewentualna rozbudowa na zachód (Poznań, Wrocław - Y oraz dalej do Berlina) i na wschód Mińsk oraz Moskwa. Można też pomyśleć o połączeniu Łodzi, Warszawy i nowego lotniska. Mogłoby ono być albo koło Łodzi albo Warszawy.

Co o tym myślicie?
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez zarembus » Cz sty 24, 2008 1:31 am

Oj przydało by się. Ale niewieże żeby kiedykolwiek to wybudowano. No chyba jak będe starcem.
zarembus
Donator
Donator
 
Posty: 158
Dołączył(a): N mar 25, 2007 11:14 pm
Lokalizacja: W-wa Gocław

Re: Maglev Łódź - Warszawa

Postprzez Piwoslaw » Cz sty 24, 2008 2:04 pm

Czarek napisał(a):Obecnie trasa ok. 130 km pokonywana jest pociągiem w czasie ok. 2 godzin (nie pamiętam dokładnie). Za pomocą Maglevu odległość z zaokrągleniem 150 km, przy średniej prędkości 300 km na godzinę, można byłoby pokonać w czasie 30 minut. Taki czas mógłby znacząco wpłynąć na zwiększenie kontaktów Łódź-Warszawa.

Po zakończeniu remontu (w roku nie-wiadomo-którym) czas przejazdu ma się skrócić do 65 minut. To w sumie nie jest dużo, WKD-ka z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy jedzie niewiele krócej. 30 mld zł to trochę dużo na skrócenie czasu przejazdu do Łodzi zaledwie o 30 minut.

Poza tym jest problem z pozyskaniem gruntów pod inwestycję. Choć zapewne na całej długości będzie nad ziemią, to pod spodem i w najbliższym otoczeniu nie może być domów ani szkół. Najlepiej zrobić pas zieleni ze 150-kilometrową ścieżką rowerową z Łodzi do Warszawy. Nie w tym kraju :( Do tego jak przeprowadzić linię przez Centrum? Nad ziemią nie ma gdzie, pod ziemią podwyższyłoby koszty.

Poza tym jestem "ZA" :) Wolno sobie pomarzyć...
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Maglev Łódź - Warszawa

Postprzez Czarek » Cz sty 24, 2008 2:33 pm

Piwoslaw napisał(a):
Po zakończeniu remontu (w roku nie-wiadomo-którym) czas przejazdu ma się skrócić do 65 minut. To w sumie nie jest dużo, WKD-ka z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy jedzie niewiele krócej. 30 mld zł to trochę dużo na skrócenie czasu przejazdu do Łodzi zaledwie o 30 minut.


Hmmm. Czy 65 to mało? Raczej nie. Do tego trzeba dodać komunikację miejską w Łodzi i w Warszawie (np. po 15 minut). Razem z dojściem i czekaniem robi się już 2 godziny. Pomnóżmy to przez 2 (w obie strony) i już mamy 4 godziny dojazdu do szkoły, pracy, sklepu, klienta... W tym przypadku 4 czy 3 godziny to różnica.

Generalnie masz całkowitą rację. Lepiej te pieniądze przeznaczyć na np. 3-4 linie metra.

Piwoslaw napisał(a):
Poza tym jest problem z pozyskaniem gruntów pod inwestycję. Choć zapewne na całej długości będzie nad ziemią, to pod spodem i w najbliższym otoczeniu nie może być domów ani szkół. Najlepiej zrobić pas zieleni ze 150-kilometrową ścieżką rowerową z Łodzi do Warszawy. Nie w tym kraju :( Do tego jak przeprowadzić linię przez Centrum? Nad ziemią nie ma gdzie, pod ziemią podwyższyłoby koszty.

Poza tym jestem "ZA" :) Wolno sobie pomarzyć...


Problem z gruntami można rozwiązać częściowo. Po pierwsze nie trzeba prowadzić linii na ziemi tylko nad nią i to w dodatku na terenach niezamieszkałych. Pod "torem" mogą jeździć np. samochody. "Nie ma problemu" z budową wiaduktów, przejazdów, kładek. Sprzeciw społeczny będzie mniejszy. Da się bowiem przejechać do pracy czy iść do sąsiada. Można przejechać na sąsiednie pole, co nie powinno zniechęcić rolników. Pas 0,1 * 150 km to raptem 15 km kwadratowych = 1 500 hektarów. Przy średnich cenach 10 000 złotych za hektar to raptem 15 mln.

W pobliżu miast docelowych trasa powinna schodzić pod ziemię. Koszt tuneli to 5 - 7 mld złotych.

Mówiąc o kosztach należy doliczyć rozwój gospodarki Warszawy i Łodzi (nowi dostawcy, odbiorcy, pracownicy, pracodawcy).

Pomysł ze ścieżką rowerową jest dobry. Ciekawe czemu nie ma ich przy nowych drogach / autostradach / torach. Może dlatego, że nie mamy autostrad?

Hmmm. Skoro mówisz o Grodzisku Mazowieckim i WKD... Często jeżdżę rowerem wzdłuż WKD. Jest tam ścieżka niestety nie rowerowa. Co myślicie o budowie takiej ścieżki?
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez Wengiel » Cz sty 24, 2008 5:43 pm

Jak dla mnie pomysł z MAGLEVem zupełnie nierealny. Nawet bogate kraje inwestują raczej w szybkie trasy kolei konwencjonalnej (TGV, ICE, Pendolino). Oprócz budowy trasy, same koszty eksploatacji magleva są chyba też ogromne. Nie wiem, ile ludzi by z tego korzystało, gdyby cena biletu była porównywalna, bądź wyższa od IC, zwłaszcza, przy codziennym dojeżdżaniu.
Za te pieniądze, a właściwie część, prędzej widziałbym modernizację istniejącej linii z podniesieniem prędkości na przykład do 200 km/h, budowę w Łodzi podziemnego odcinka Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska, ewentualną rozbudowę linii na całej trasie jako czterotorowa.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez Czarek » Cz sty 24, 2008 5:56 pm

Wengiel napisał(a): Jak dla mnie pomysł z MAGLEVem zupełnie nierealny. Nawet bogate kraje inwestują raczej w szybkie trasy kolei konwencjonalnej (TGV, ICE, Pendolino). Oprócz budowy trasy, same koszty eksploatacji magleva są chyba też ogromne.


Dla mnie niestety też... Co do bogatych krajów to myślę, że nie chcą się spieszyć. Po pierwsze technologia wymaga dopracowanie i nie wiadomo co z tego będzie. Na razie komercyjnie sprawdza się w Chinach. Myślą o tym w USA i na Bliskim Wschodzie. Japonia i Niemcy też robią testy. Po drugie system nie jest kompatybilny z tradycyjną koleją. Taki system sprawdziłby się raczej na odległościach 100-300 km (szybszy od TGV i samolotu z odprawą). Podobno koszty transportu są o jedną trzecią niższe od tradycyjnej kolei (nie ma tarcia - mniej prądu). Ale generalnie masz rację - na trasach Trójmiasto-Warszawa-Kraków/Katowice i Warszawa-Łódź-Kalisz-Wrocław/Poznań tradycyjna kolej się sprawdzi. Pomarzyć zawsze można tak jak o liniach metra w Warszawie... Pozdrawiam. Czarek.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Re: Maglev Łódź - Warszawa

Postprzez Piwoslaw » Cz sty 24, 2008 9:52 pm

Czarek napisał(a):Hmmm. Skoro mówisz o Grodzisku Mazowieckim i WKD... Często jeżdżę rowerem wzdłuż WKD. Jest tam ścieżka niestety nie rowerowa. Co myślicie o budowie takiej ścieżki?

Sam jeździłem prawie codziennie przez wiele lat. Budowa ścieżki z prawdziwego zdarzenia była kiedyś w planach (ponad 10 lat temu) - od Podkowy do Szczęśliwic - ale nie wypaliła.
Dowiedziałem się swego czasu, że gmina Włochy, przez którą miała częściowo przebiegać, stwierdziła iż ma "ważniejsze wydatki". Co to oznaczało, niech każdy sam sie domyśli.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez xxl » So sty 26, 2008 11:56 pm

Pytania o Maglev trzeba było zacząć stawiać przed rozpoczęciem modernizacji trasy do Łodzi a nie teraz gdy prace dotarły już do Skierniewic.
Czy myślisz że teraz ktoś wycofa się z tak zaawansowanych prac i będzie rozpatrywał nowe inwestycje????
xxl
Znawca
Znawca
 
Posty: 224
Dołączył(a): Śr gru 15, 2004 8:20 pm

Postprzez Czarek » N sty 27, 2008 12:55 am

xxl napisał(a):Pytania o Maglev trzeba było zacząć stawiać przed rozpoczęciem modernizacji trasy do Łodzi a nie teraz gdy prace dotarły już do Skierniewic.
Czy myślisz że teraz ktoś wycofa się z tak zaawansowanych prac i będzie rozpatrywał nowe inwestycje????


Jedno drugiemu nie przeszkadza. I tak nikt nie zbuduje Maglevu w Polsce przez następne 25-50 lat. Rozmawiamy tu bardziej teoretycznie niż praktycznie - tak jak o kilku liniach metra w Warszawie.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez zarembus » N sty 27, 2008 8:28 pm

A jak uważacie którędy powinien Maglev biegnąć? Jaką trasą z Warszawy do Łodzi?
Czy koło autostrady czy może koło "starych" torów?
I gdzie powinien mieć stacje. Czy tylko w Łodzi i Warszawie czy może w Skierniewicach?
zarembus
Donator
Donator
 
Posty: 158
Dołączył(a): N mar 25, 2007 11:14 pm
Lokalizacja: W-wa Gocław

Postprzez Piwoslaw » N sty 27, 2008 10:21 pm

Ponieważ Maglev ma astronomiczną cenę za kilometr bierzący, to trasa powinna być możliwie najkrótsza. Optymalnie: linią prostą, czyli Łódź-Skierniewice-Żyrardów-Warszawa. Obecna linia kolejowa jest prosta jak strzała od Warszawy prawie do Skierniewic, dalej zaczynają się zawijasy. Jednak autostrada prowadzi bardziej okrężną drogą. Gdyby udało się zbudować Maglev nad torami PKP od Skierniewic do Stolicy, a od Łodzi "jakoś" trasę wyprostować, to byłoby idealnie. Problem tylko z gruntami. Jeśli robi się coś za takie pieniądze, to nie może być byle jakie. Jeżeli trasa nie miałąby zawijasów, to można liczyć odległość 135 km. Co przy prędkości 300-450 km/h daje czas przejazdu rzędu 20-30 minut.

Co do pośrednich stacji, to trzeba się zastanowić dla ilu podróżnych warto zatrzymywać pociąg? Skierniewice są największym miastem na linii Łódź-Warszawa i znajdują się prawie idealnie w połowie trasy, więc same się nasuwają jako przystanek. Jednak wyhamowanie pociągu z prędkości 300 lub 450 km/h, kilkuminutowy postój i ponowne rozpędzenie go kosztuje sporo czasu i mnóstwo energii. Nawet jeśli cały manewr zajmowałby 5 minut, to różnica między 20 a 25 minut to 25%. Ilu pasażerów (i ile musieliby dać za bilety) musiałoby korzystać z przystanku Skierniewice, aby to się opłacało? A co jeśli kilka innych miejscowości zażyczy sobie peronu? A jeśli Interwencja Poselska przedłuży trasę do Włoszczowej? Ale już serio: w zalezności od chętnych w Skierniewicach może zatrzymywać się co drugi/trzeci pociąg.

A potem przedłużenie do Wrocławia i/lub Poznania. Wrocław-Warszawa w jedną godzinę!
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » N sty 27, 2008 10:37 pm

Myślę, że trasa powinna biegnąć jak najkrótszą trasą - to jasne. Problem jest z zabudowaniami. W tym przypadku, proponuję odgięcie linii omijające miejscowości - takie lekkie łuki.

Trasa pod ziemią w tunelach (tak jak metro) do momentu przebicia się na tereny niezamieszkałe (pewnie w okolicach Pruszkowa/Piastowa). Reszta trasy nad ziemią - słupy średnie. Pewnie do Skierniewic może biegnąć koło A2 - dalej nie znam trasy A2 i tamtych terenów.

Przystanki wyłącznie w Warszawie oraz Łodzi. Ewentualnie nowe lotnisko krajowe gdzieś koło Łodzi albo Warszawy - ewentualnie w połowie drogi.

Co do Skierniewic - hmmm... Sprawdzałem w Wikipedii - ok. 50 tyś mieszkańców - szkoda zachodu.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez zarembus » N sty 27, 2008 10:38 pm

Z tego co wiem to niemało ludzi dojeżdża ze Skierniewic do Warszawy do pracy jak również do Łodzi.
Według mnie powinien się zatrzymywać Łódź Fabryczna - Skierniewice - Warszawa Zachodnia/Warszawa Centralna*
Dalszy dojazd zapewniła by w obu miastach sieć SKM czy w Warszawie metra.
Linia Maglev powinna biec po linii prostej czyli powinna omijać Brzeziny (tam gdzie teraz biegną obecne tory)
Lecz wiąże się to z protestami mieszkańców licznych wiosek które są akurat (pechowo) na linii prostej.

* - Dwa warianty do wyboru.


(Marzenia ściętej głowy...)
zarembus
Donator
Donator
 
Posty: 158
Dołączył(a): N mar 25, 2007 11:14 pm
Lokalizacja: W-wa Gocław

Postprzez Piwoslaw » Pn sty 28, 2008 9:46 am

zarembus napisał(a):Według mnie powinien się zatrzymywać Łódź Fabryczna - Skierniewice - Warszawa Zachodnia/Warszawa Centralna*

* - Dwa warianty do wyboru.

Chyba lepsza Zachodnia. Wówczas nie trzeba by było drążyć żadnych tuneli w Warszawie, a do Centralnej/Śródmieścia dojedzie się zwykłym pociągiem w 6-7 minut. Maglev wcale by dużo szybciej nie pojechał, bo w tunelu nie pojedzie 300 km/h (a i tak już by hamował). Zresztą zanim powstanie Maglev, to przy Zachodnim już dawno będzie pętla tramwajowa w stronę Wilanowa oraz stacja III linii metra.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » Pn sty 28, 2008 11:15 am

Artykuł "Nadchodzi high-speed PKP. 350 km/h"

" Chcemy połączyć cztery aglomeracje: Poznań, Wrocław, Łódź i Warszawę linią high-speed, po której pociągi mogłyby jeździć z prędkością 350 km/godz. Rozmowa z Juliuszem Engelhardtem, wiceministrem infrastruktury ds. kolei..."

Źródło: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/ ... 74635.html 28.01.2008, 10:15.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Następna strona

Powrót do Pociągi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron