SKM pojedzie na lotnisko?

Kategoria bardzo obszerna, można tu dyskutować na wiele tematów od PKP do TGV :)

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Postprzez mikimouse » Śr wrz 10, 2008 8:42 am

Piwoslaw napisał(a):WKD i Metro zapewne dlatego mają niższą wycenę za wozokilometr, że jeżdżą po własnych, wydzielonych torowiskach. KM i SKM muszą płacić PLK za korzystanie z torów, KM w dodatku ma na utrzymaniu kasy biletowe itp.

Koleje MAzowieckie odchodzą od utrzymywania kas biletowych, bardziej opłaca się KM oddać kasy biletowe w ajencję.
mikimouse
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 13
Dołączył(a): Pt cze 13, 2008 9:14 pm

Postprzez Odys » Pn wrz 15, 2008 12:13 pm

Ja tu widze jedno rozwiązanie
SKM - ruch tylko aglomeracyjny.
KM - ruch tylko podmiejski tzn. centrum - obrzeże miasta - i dalej każdy przystanek/stacja.
Np. linia W-wa <-> Sochaczew
Pociągi SKM jeżdżą z Warszawy do Błonia i zatrzymują się na każdym przystanku.
Pociągi KM jeżdżą z Warszawy do Sochaczewa/Łowicza i zatrzymują się W. Śródmieście, Zachodnia, Ożarów, Błonie, dalej na każdym przystanku/stacji.

Takie rozwiązanie sprawi, że z pod warszawskich miasteczek dojazd do centrum będzie bezkonkurencyjnie szybki i o żadnym dublowaniu nie będzie mowy:D


Raczej mało prawdopodobne ponieważ KM nie zrezygnuje z "dojnej krowy" jaką przed powstaniem SKM była Warszawa. Za duże pieniądze robiły na dowożeniu ludzi do centrum i pobliskich stacji.
Lepiej mieć 50% z czegoś niż 100%.
Odrębną sprawą jest fakt że dwóch rywalizujących przewoźników to korzyść dla klienta, ja byłbym nawet zadowolony gdyby do tej dwójki dołączył jeszcze jakiś operator bo zmusiłoby to wszystkich do aktywniejszych działań.
Nie oszukujmy się w Warszawie znalazłoby sie miejsce i dla 6 operatorów a na mazowszu dla kilkunastu (dla porównania w Japonii - kraj zbliżony wielkością do Polski - funkcjonuje przeszło 140 różnych przewoźników pasażerskich :D )

Jeżeli chodzi o szybki dojazd do centrum to zawsze można zrobić coś takiego jak kursy przyspieszone - (kurs co 20 min. przez średnicę dalekobieżną i centralny z przystankami np. Mińsk Maz. - Wschodni - Centralny - Zachodni - Pruszków).
Jest to o tyle możliwe do wykonania że ani KM ani SKM nie mają powiązań z PKP PR - czyli nie muszą się martwić tym że wejdą sobie w drogę.
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Piwoslaw » Śr wrz 17, 2008 8:14 am

Odys napisał(a):Odrębną sprawą jest fakt że dwóch rywalizujących przewoźników to korzyść dla klienta, ja byłbym nawet zadowolony gdyby do tej dwójki dołączył jeszcze jakiś operator bo zmusiłoby to wszystkich do aktywniejszych działań.

Masz rację, że konkurencja jest tu zdrowa, ale ciekawe jak by się trzech dogadało ws. wspólnego biletu, jak dwóch ma z tym problem?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Odys » Śr wrz 17, 2008 9:27 am

Masz rację, że konkurencja jest tu zdrowa, ale ciekawe jak by się trzech dogadało ws. wspólnego biletu, jak dwóch ma z tym problem?


Musieliby zmienić nastawienie z monopolistycznego na wolnorynkowe :D

W obecnej sytuacji tak naprawdę chyba wszystko zależy od ZTM i jego rozliczania się z operatorami - na ten przykład w wypadku autobusów działa 4 operatorów Mobilis, Michalczewski, PKS Grodzisk i MZA, mimo to nie ma większych problemów.
Dobrym rozwiązaniem byłby stricte japoński bilet aglomeracyjny (płacisz tym więcej im większy dystans przy jednoczesnym dopasowaniu się do taryfy konkretnego przewoźnika, podróż jest mierzona od momentu przejścia przez bramkę do momentu wyjścia przez inną, z "karty aglomeracyjnej" automatycznie zdejmowana jest odpowiednia ilość pieniędzy i przekazywana operatorowi - coś w rodzaju prepaid - co więcej jeżeli jedziesz kolejką i mijasz kilka potencjalnych punktów przesiadkowych system automatycznie oblicza najtańsze połaczenie, choćby oznaczało to twoją >>TEORETYCZNĄ<< przesiadkę (choć ty faktycznie takiej przesiadki nie musisz robić) do innego operatora i dzieli pieniądze za przejazd proporcjonalnie dla obydwu operatorów (co wymusza konkurencję operatorów w kwestii wysokości kosztów).

Niestety w wypadku Warszawy nie jest możliwe wprowadzenie tego systemu (za słabo rozwinięta sieć SKM - metro + kolej" oraz problemy natury technicznej - brak systemu bramkowego w wypadku kolei, mała ilość automatów biletowych choć to akurat mniejszy problem) :_: .
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Piwoslaw » Śr wrz 17, 2008 12:15 pm

Odys napisał(a):W obecnej sytuacji tak naprawdę chyba wszystko zależy od ZTM i jego rozliczania się z operatorami - na ten przykład w wypadku autobusów działa 4 operatorów Mobilis, Michalczewski, PKS Grodzisk i MZA, mimo to nie ma większych problemów.

Firm autobusowych jest w Warszawie dużo więcej, bo musisz policzyć "prywaciarzy", a oni nie honorują biletów ZTM.
W przypadku autobusów jest inaczej niż pociągów. ZTM zleca obsługę danej linii jakiejś firmie, a firmy muszą ubiegać się o względy ZTM aby wygrać/utrzymać tę linię. Wszystkie 4 wymienione firmy muszą honorować bilet ZTM, gdyż to ZTM ich zatrudnia. Jednak autobus prywatny nie ma nic wspólnego z ZTM (czasem tylko od ZTM dostaje prośbę o ujszczenie zapłaty za użytkowanie przystanków). Podobnie na torach, każda firma, która dogada się z PLK może jeździć po torach i tylko od niej zależy jakie honoruje bilety. SKM obsługuje na zlecenie ZTM, ale KM nie ma z tym nic wspólnego. Dopiero ZTM musi prosić (i płacić) KM za to, że zabiera część pasażerów. Jednak KM zachowały też własne bilety.

ZTM chciałoby obsługiwać połączenia kolejowe do lotniska Okęcie i niedawno zastanawiało się, czy rozpisać przetarg, czy zlecić to bezprzetargowo spółce SKM. Wybrano drugą opcję, ale gdyby doszło do przetargu i gdyby wystartowały KM, SKM i powiedzmy jakaś prywatna firma, to zwycięzca musiałby honorować bilety ZTM. Z drugiej strony, tory do lotniska będą należały do PLK, a nie do ZTM, więc KM mogą uruchomić połączenia lotnisko-centrum bez zgłaszania się na ZTM-owski przetarg, jednak może dla nich być nieopłacalne gdy już tam funkcjonuje SKM, a ZTM nie będzie KM płacić za obsługę linii.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Odys » Śr wrz 17, 2008 2:24 pm

Firm autobusowych jest w Warszawie dużo więcej, bo musisz policzyć "prywaciarzy", a oni nie honorują biletów ZTM.


Chodziło mi o operatorów działających w ramach kontraktów z ZTM czyli wspomnianych 4 i fakt że prosperują razem.



ZTM chciałoby obsługiwać połączenia kolejowe do lotniska Okęcie i niedawno zastanawiało się, czy rozpisać przetarg, czy zlecić to bezprzetargowo spółce SKM. Wybrano drugą opcję, ale gdyby doszło do przetargu i gdyby wystartowały KM, SKM i powiedzmy jakaś prywatna firma, to zwycięzca musiałby honorować bilety ZTM. Z drugiej strony, tory do lotniska będą należały do PLK, a nie do ZTM, więc KM mogą uruchomić połączenia lotnisko-centrum bez zgłaszania się na ZTM-owski przetarg, jednak może dla nich być nieopłacalne gdy już tam funkcjonuje SKM, a ZTM nie będzie KM płacić za obsługę linii.


Absolutnie się z Tobą zgadzam co do zasad przetargowych, ale nie widzę specjalnych różnic między sytuacją pociągów i autobusów.
Ani KM ani SKM nie są powiązane z PKP więc możliwości dostępu do trakcji mają te same. Wszystko podobnie jak w wypadku autobusów zależy tylko i wyłącznie od tego czy KM i ZTM chcą współpracować i na jakim poziomie miałoby to mieć miejsce - np czy tylko w strefie miejskiej a w podmiejskiej KM ma własną taryfę, czy także w strefie podmiejskiej.
Jeżeli chodzi o opłacalność przewozów to myslę że w rejonie jest wystarczający potencjał dla KM i SKM a nawet kogoś więcej, nie zapominajmy że poza lotniskiem jest tam jakieś 6-8 miejscowości które korzystałyby z transportu kolejowego przy czym ilość osiedli ciągle tam wzrasta - w przeciwieństwie do ilości dróg - istnieje możliwość (a nawet byłoby wskazane) na trasie: Lotnisko Modlin-Legionowo-Warszawa wprowadzić kursy przyspieszone, KM dzięki własnemu taryfikatorowi - "dystansowemu" - mógłby sprawnie konkurować z biletami podmiejskimi ZTM gdyby np. bilet miejski ZTM + bilet KM < bilet podmiejski ZTM. Wbrew pozorom jest bardzo wiele zmiennych i sporo możliwości.
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Piwoslaw » Cz wrz 25, 2008 11:52 am

Małe przypomnienie: SKM z lotniska Okęcie miała kursować do Wschodniego, a docelowo tam się rozdzielać na Modlin i Otwock, jednak niedawno ktoś zauważył że perony na linii Otwockiej są za wysokie, a peron nie może być wyższy od podłogi wagonu. W związku z tym zamiast do Otwocka SKM pojedzie do Mińska. Oczywiście złożono bardzo ogólne i mgliste obietnice puszczenia do Otwocka innej linii SKM w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Uzasadnienie zmiany wydaje się o tyle dziwne, że po linii otwockiej jeździ od kilku miesięcy Flirt, którego podłoga jest niżej od peronu. Tak, aby wysiąść, trzeba zrobić krok w górę. Dlaczego nowoczesny pociąg KM może jeździć do Otwocka, a nowoczesny pociąg SKM nie?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez przewoz » Cz wrz 25, 2008 8:52 pm

Piwoslaw napisał(a):Uzasadnienie zmiany wydaje się o tyle dziwne, że po linii otwockiej jeździ od kilku miesięcy Flirt, którego podłoga jest niżej od peronu. Tak, aby wysiąść, trzeba zrobić krok w górę. Dlaczego nowoczesny pociąg KM może jeździć do Otwocka, a nowoczesny pociąg SKM nie?


Po prostu zarząd musiał znaleźć jakieś wytłumaczenie, dlaczego rezygnyje z linii otwockiej. Nic im sensownego do głowy nie przyszło, bo perony na linii otwockiej są tylko 10 cm wyżej od tych na linii mińskiej i zrobienie 10 cm krtoku (bądź podniesienie podłogi o 5 cm względem podłogi Flirta) nie stanowi dziś problemu. A oni nawet z tego zrobili problem. Można to zaliczyć do ich sukcesu, zaraz po opisie na ich własnej stronie wielu zalet sprzęgu samoczynnego na wysokości zgodnej z UIC oraz zaraz po obszertnym opisie mówiącym o wyższości 14WE nad Protosem i Flirtem... ech...
przewoz
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 31
Dołączył(a): Cz lip 17, 2008 2:25 pm

Postprzez Odys » N wrz 28, 2008 11:07 am

Można to zaliczyć do ich sukcesu, zaraz po opisie na ich własnej stronie wielu zalet sprzęgu samoczynnego na wysokości zgodnej z UIC oraz zaraz po obszertnym opisie mówiącym o wyższości 14WE nad Protosem i Flirtem... ech...


Jak to mówią każda liszka swój ogonek chwali :D

Dlaczego nowoczesny pociąg KM może jeździć do Otwocka, a nowoczesny pociąg SKM nie?


Wszystko jest kwestią polityki firmy. KM postawiło na fakt że Flitr ma być widoczny, więc jeździ wszędzie.
SKM prowadzi inną politykę firmy, co więcej jest organizmem młodym, bez wieloletnich doświadczeń, poza tym chciał nie chciał, pomimo tego że przydatne mieszkańcom jest przedsięwzięciem politycznym i podlega woli i dofinansowaniu ratusza - co mi osobiście się nie podoba, lecz ze względów ekonomicznych spółki jest konieczne...
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Re:

Postprzez Wengiel » Wt wrz 08, 2009 11:31 am

Piwoslaw napisał(a):Małe przypomnienie: SKM z lotniska Okęcie miała kursować do Wschodniego, a docelowo tam się rozdzielać na Modlin i Otwock, jednak niedawno ktoś zauważył że perony na linii Otwockiej są za wysokie, a peron nie może być wyższy od podłogi wagonu.
Brednia jakaś. nie tylko KM mają składy, do których się "wpada" z peronu, to samo jest w Siedlcach z szynobusami PKP PR z Hajnówki i Czeremchy i jakoś nikt sobie tym głowy nie zaprząta. Po za tym, w tej chwili jednostki SKM nie mają podłogi poniżej peronu, a i nie widze powodu, dla którego ewentualne nowe składy miały by być niskopodłogowe.
W związku z tym zamiast do Otwocka SKM pojedzie do Mińska.
Do Sulejówka ok, raczej Mińska nie widzę, tu musiałyby się dogadać z ZTM-em gminy leżące na trasie, a z jednym Sulejówkiem nie poszło to od razu.
Oczywiście złożono bardzo ogólne i mgliste obietnice puszczenia do Otwocka innej linii SKM w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Tu bym nie widział problemu: S1 Lotnisko- Sulejówek, S2 Pruszków- Otwock. Co do Modlina to wątpię. Po pierwsze, brak zjazdu z podmiejskiej średnicy na linię nasielską na Wschodnim (nie wyobrażam sobie SKM przez Centralny), po drugie sprawa lotniska w Modlinie robi się coraz bardziej wątpliwa.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Poprzednia strona

Powrót do Pociągi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron