SKM pojedzie na lotnisko?

Kategoria bardzo obszerna, można tu dyskutować na wiele tematów od PKP do TGV :)

Moderatorzy: Piotr, Czarek

SKM pojedzie na lotnisko?

Postprzez Piwoslaw » Cz sty 17, 2008 8:34 pm

Remont torów linii radomskiej na odcinku Zachodnia-Okęcie trwa w najlepsze. Kilkuletni remont powoduje wiele utrudnień, ale powstają nowe przystanki: Al. Jerozolimskie, Żwirki i Wigury oraz podziemny terminal kolejowy pod lotniskiem Okęcie. Ta ostatnia stacja jest na razie niewykończona (nie ma torów), ale wszyscy na lewo i prawo obiecują że będzie gotowa w 2010r., gdy PLK zakończy remont torów. Może wtedy stać pusta, bo władze Stolicy zapomniały zamówić wagony do obsługi linii z lotniska do Wschodniego (a w przyszłości podobno część pociągów skręci do Legionowa i Modlina, a część do Otwocka).
Dostawa wagonów zajmie minimum 1,5 roku, ale najpierw trzeba znaleźć przewoźnika. Są dwie możliwości:
1) ogłosić przetarg na przewoźnika, który sam załatwi wagony. Ale to będzie trwało a trwało, po rozstrzygnięciu przetargu na pewno będą protesty, odwołania itd.
2) od ręki wybrać spółkę SKM, która będzie musiała ogłosić przetarg na kupno wagonów (a więc znowu biurokracja, protesty, odwołania).

Jeśli dobrze pójdzie, to może linia zacznie funkcjonować na EURO 2012 (o ile nie zostanie nam odebrane), choć wątpię by wtedy już pociągi dojeżdżały aż do Modlina.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Piwoslaw » Cz sty 17, 2008 8:43 pm

I jeszcze jedno mnie zastanowiło: przeczytałem, że wagony na linii "lotniskowej" muszą być specjalnie dostosowane do różnych wysokości peronów (od 760 do 1100mm). Czy PLK, gruntownie remontując linię radomską i budując kilka nowych przystanków, nie mogły wyrównać wysokości kilku peronów? Podwyższenie peronu to kwestia wyłożenia go kostką (patrz np. WKD-ka), czego koszt jest nikły w porównaniu z wydatkami na cały remont.
A może jest jakaś zasada, że każdy peron musi mieć inną, charakterystyczną dla siebie wysokość?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » Cz sty 24, 2008 3:03 pm

Piwoslaw napisał(a):Czy PLK, gruntownie remontując linię radomską i budując kilka nowych przystanków, nie mogły wyrównać wysokości kilku peronów? Podwyższenie peronu to kwestia wyłożenia go kostką (patrz np. WKD-ka), czego koszt jest nikły w porównaniu z wydatkami na cały remont. A może jest jakaś zasada, że każdy peron musi mieć inną, charakterystyczną dla siebie wysokość?


Po co chcesz jednakowe przystanki? Teraz jest lepiej - większa różnorodność. Po co chcesz płacić mniej za tabor jak można więcej? :mur: Zastanów się jeszcze raz. Przecież to nie są pieniądze decydentów tylko nasze - podatników i klientów. Po co oni się mają nami przejmować. Koleją i tak nie jeżdżą.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez Wengiel » Cz sty 24, 2008 6:04 pm

A to nie wystarczy po prostu tabor o uśrednionej wysokości wejść? Gdyby wejścia do wagonów miały np. wysokość 950 mm, to różnica pomiędzy peronem a wagonem wynosiłaby do 19 centymetrów.
Chociaż znając polskie realia zamówień publicznych... szkoda gadać.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez zarembus » Cz sty 24, 2008 7:31 pm

to już lepiej by było ułozyć te kostke. Niż uśredniać pociagi...
zarembus
Donator
Donator
 
Posty: 158
Dołączył(a): N mar 25, 2007 11:14 pm
Lokalizacja: W-wa Gocław

Postprzez Piwoslaw » Cz sty 24, 2008 9:44 pm

Wengiel napisał(a):A to nie wystarczy po prostu tabor o uśrednionej wysokości wejść? Gdyby wejścia do wagonów miały np. wysokość 950 mm, to różnica pomiędzy peronem a wagonem wynosiłaby do 19 centymetrów.

Nie wystarczy. Gdyby uśrednić wysokość pociągów, to część peronów byłaby wyżej niż podłoga w wagonie, a powinna być co najwyżej na tym samym poziomie. Gdyby pociągi dostosować do najwyższego peronu, to byłyby prawie 40 cm nad peronem, co nie jest najlepsze dla osób starszych/niepełnosprawnych/z dziećmi.
Powinno się wszystkie perony dostosować do jednej wysokości, i wagony też. Wówczas niemal każdy wagon mógłby jeździć na prawie każdej trasie, np. w zastępstwie. KM mogą swoje najnowsze cacka EW60 (Ewunia) puszczać jedynie na linii Otwock-Żyrardów, gdyż tam są same wysokie perony. Na innych liniach różnie bywa.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Odys » Cz sty 31, 2008 4:30 am

Podziemny terminal kolejowy pod lotniskiem Okęcie. Ta ostatnia stacja jest na razie niewykończona (nie ma torów), ale wszyscy na lewo i prawo obiecują że będzie gotowa w 2010r. gdy PLK zakończy remont torów.
Może wtedy stać pusta, bo władze Stolicy zapomniały zamówić wagony do obsługi linii z lotniska do Wschodniego (a w przyszłości podobno część pociągów skręci do Legionowa i Modlina, a część do Otwocka)


01. Terminal Okęcie nie powstaje ot tak sobie.
Na przełomie 2009/2010 r. ma zostać otwarty port lotniczy Warszawa-Modlin a stacja Okęcie ma być końcowym przystankiem na linii Modlin-Okęcie.
Gdyby nie ten drobny szczegół to podejrzewam że kolej na "Chopina" w ogóle by nie weszła (przynajmniej patrząc na dotychczasowe postępowanie zarządów spółek). Nawet obecne plany połączenia lotnisk były kwestionowane.

02. Sama idea pociągu Okęcie-Warszawa Wschodnia miała założenie że trasa pobiegnie do Nowego Dworu.
Nie wiem czy zauważyliście ale od ubiegłego roku trwają prace nad modernizacją kolei Warszawa-Nowy Dwór Maz.
Na chwilę obecną dotarli gdzieś do granicy Warszawy.
Zakładana konstrukcyjna prędkość pociągów dla "9" to 200 km/h - po modernizacji. Dla odcinku W-wa Nowy Dwór to ponoć ma być coś koło 120 (ale to plotka).
[/quote]


http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=23485912
Ostatnio edytowano So sie 23, 2008 12:58 am przez Odys, łącznie edytowano 1 raz
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Odys » So sie 23, 2008 12:56 am

Najnowsze doniesienia w temacie:

Struzik kontratakuje...
Po wygranym przez SKM przetargu na obsługę lotniska Urząd Marszałkowski wyłożył pieniądze na zakup dla KM 16 nowych składów zespolonych. Mają one podobnie jak SKM jeździć na trasie Okęcie - Nowy Dwór.
Daje to jasno do zrozumienia że "marszałek Struzik" nie zrezygnował z ambitnego planu przejęcia miejskiej kolejki (dopóki ta jest jeszcze słaba).

Przypomnijmy główne fakty:


Marszałek Województwa Mazowieckiego, p. Stuzik, nie chce dublować przewoźników kolejowych na Mazowszu. I chciałby :

a/ albo odkupić SKM Warszawa od władz Warszawy
b/ albo przenieść SKM Warszawa jako "dział", wraz z całym majątkiem do Kolei Mazowieckich - czyli połączyć SKM z KM


Kilka liczb wygrzebanych ze SkyscraperCity.
Wszyscy wiemy że KM tracą na wspólnym bilecie. Poniższe kwoty pokazują jakiego rzędu pieniądze są przekazywane KM jako rekompensata za wpólny bilet (nie muszę chyba pisać że są to pieniądze niewspółmiernie minejsze od tych które KM zarobiłoby jako monopolista).

Tak mniej więcej przedstawiają się nakłady ZTM na poszczególnych operatorów (dla niewiedzących WKD i KM należą do Urzędu Marszałkowskiego):

Koleje Mazowieckie - 11 zł/wozokilometr, razem za 2008 r mają dostać 49,5 mln zł

WKD - 10,81 zł/wozokilometr, razem 7,567 mln zł

SKM - 9,12 zł/wozokilometr, razem 31,92 mln zł

Metro Warszawskie - 8,69 zł/wozokilometr, razem 193,787 mln zł

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=23485912

W całej sprawie pocieszający jest fakt że sytuacja na Mazowszu jest trochę inna niż kilka lat temu, zmieniła się specyfika ruchu kolejowego, a Koleje Mazowieckie nie należą do PKP i kończy się stopniowo czas faworyzowania ich na torach.
Można się spodziewać że w ciągu najbliższych lat (wraz ze wzrostem ilości składów SKM) pozycja KM zostanie zweryfikowana i wygórowane stawki zmaleją.
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Piwoslaw » So sie 23, 2008 8:56 am

WKD i Metro zapewne dlatego mają niższą wycenę za wozokilometr, że jeżdżą po własnych, wydzielonych torowiskach. KM i SKM muszą płacić PLK za korzystanie z torów, KM w dodatku ma na utrzymaniu kasy biletowe itp.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Odys » So sie 23, 2008 12:42 pm

Piwoslaw napisał(a):WKD i Metro zapewne dlatego mają niższą wycenę za wozokilometr, że jeżdżą po własnych, wydzielonych torowiskach. KM i SKM muszą płacić PLK za korzystanie z torów, KM w dodatku ma na utrzymaniu kasy biletowe itp.



Raczej nie do końca się zgodzę. Zauważ że pomimo posiadania przez WKD własnego torowiska miasto płaci tej spółce przeszło 1,5 PLN więcej - za wozokilometr - niż warszawskiej SKM-ce. Ta dysproporcja jest jeszcze większa w wypadku KM pomimo że jak wspomniałeś działa na torowisku na zasadach podobnych do SKM.
Mnie się wydaje że chodzi raczej o fakt dominacji na rynku. SKM nie posiada dostatecznej ilości składów żeby prowadzić ekspansję w Warszawie, a KM z tego korzystają dyktując miastu warunki. Nie zapominaj że dopóki nie powstała warszawska SKM Koleje nie chciały nawet rozmawiać o wspólnym bilecie :niewolno: .
Niestety tam nadal zalega niechętny do zmian rynkowych, marzący o monopolu beton dla którego 10 składów obcego tańszego operatora to "Niepotrzebne dublowanie przewoźników". :_:
Odys
Znawca
Znawca
 
Posty: 350
Dołączył(a): Śr mar 02, 2005 3:40 pm

Postprzez Wengiel » Pn wrz 08, 2008 6:28 pm

Piwoslaw napisał(a):
Wengiel napisał(a):A to nie wystarczy po prostu tabor o uśrednionej wysokości wejść? Gdyby wejścia do wagonów miały np. wysokość 950 mm, to różnica pomiędzy peronem a wagonem wynosiłaby do 19 centymetrów.

Nie wystarczy. Gdyby uśrednić wysokość pociągów, to część peronów byłaby wyżej niż podłoga w wagonie, a powinna być co najwyżej na tym samym poziomie.
Nie wiem, co mówią w tym temacie przepisy kolejowe i na ile są restrykcyjne. W praktyce np. peron w Siedlcach jest około 25 cm wyższy od wejścia do kursującego do Czeremchy i Hajnówki szynobusu.

Marszałek Województwa Mazowieckiego, p. Stuzik, nie chce dublować przewoźników kolejowych na Mazowszu. I chciałby :

a/ albo odkupić SKM Warszawa od władz Warszawy
b/ albo przenieść SKM Warszawa jako "dział", wraz z całym majątkiem do Kolei Mazowieckich - czyli połączyć SKM z KM

Powiem jedno: od SKM wara! :evil:
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez Emigrant » Pn wrz 08, 2008 10:23 pm

Ja tu widze jedno rozwiązanie
SKM - ruch tylko aglomeracyjny.
KM - ruch tylko podmiejski tzn. centrum - obrzeże miasta - i dalej każdy przystanek/stacja.
Np. linia W-wa <-> Sochaczew
Pociągi SKM jeżdżą z Warszawy do Błonia i zatrzymują się na każdym przystanku.
Pociągi KM jeżdżą z Warszawy do Sochaczewa/Łowicza i zatrzymują się W. Śródmieście, Zachodnia, Ożarów, Błonie, dalej na każdym przystanku/stacji.

Takie rozwiązanie sprawi, że z pod warszawskich miasteczek dojazd do centrum będzie bezkonkurencyjnie szybki i o żadnym dublowaniu nie będzie mowy:D
Emigrant
Znawca
Znawca
 
Posty: 101
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 12:14 am

Postprzez Wengiel » Pn wrz 08, 2008 11:29 pm

Ja bym nie szedł tak daleko z tym pomysłem niezatrzymywania się KM na takich przystankach, jak Powiśle, Ochota, czy Włochy. Część pasażerów z takich miejscowości, jak Sochaczew, Teresin, czy Żyrardów wysiada w Warszawie na Ochocie, nie ma sensu im tego odbierać i zmuszać do przesiadki. Po za tym dużo na czasie przejazdu chyba by sie jednak nie zyskało.
Natomiast KM na lotnisko jest dla mnie bez sensu, dopóki nie ma lotniska w Modlinie, to będzie trasa wewnątrzmiejska.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez przewoz » Wt wrz 09, 2008 8:15 am

Emigrant napisał(a):Warszawy do Sochaczewa/Łowicza i zatrzymują się W. Śródmieście, Zachodnia, Ożarów, Błonie, dalej na każdym przystanku/stacji.

Takie rozwiązanie sprawi, że z pod warszawskich miasteczek dojazd do centrum będzie bezkonkurencyjnie szybki i o żadnym dublowaniu nie będzie mowy:D


Może i będzie szybko, ale przepustowość średnicy spadnie. Oczywiście między wszchodnim i zachodnim powinny się zatrzymywać wszystkie pociągi, a przyspieszone (dalsze) przez Centralny (choćby obsługa przez wagony piętrowe).
przewoz
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 31
Dołączył(a): Cz lip 17, 2008 2:25 pm

Postprzez Emigrant » Wt wrz 09, 2008 2:14 pm

W takim razie niech KM i SKM zatrzymują się razem tak gdzie jest taka potrzeba :)
Emigrant
Znawca
Znawca
 
Posty: 101
Dołączył(a): Pn kwi 14, 2008 12:14 am

Następna strona

Powrót do Pociągi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron