SKM - Pasażerowie uciekli

Kategoria bardzo obszerna, można tu dyskutować na wiele tematów od PKP do TGV :)

Moderatorzy: Piotr, Czarek

SKM - Pasażerowie uciekli

Postprzez Ryflak » Wt lut 07, 2006 9:42 am

------------------------------Pasażerowie uciekli

Eksperci głowią się, jak zachęcić pasażerów do korzystania z Szybkiej Kolei Miejskiej. Czy ratunkiem będzie współpraca z Kolejami Mazowieckimi?

Obrazek

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej jeżdżą prawie puste. W listopadzie SKM przewiozła za darmo na trasie między Falenicą a Warszawą Zachodnią sześcioma pociągami zaledwie 200 tys. pasażerów. Od 10 grudnia za przejazd trzeba było już płacić. Wtedy liczba pasażerów spadła - w grudniu skorzystało z SKM 100 tys., a w styczniu tylko 90 tys. osób.

SKM miała w założeniu być "naziemnym metrem", jednak od popularności podziemnej kolejki dzielą ją lata świetlne - metro przewozi 33 pociągami ponad 350 tys. osób dziennie!
- Szybka Kolej Miejska dubluje się z kursującymi na tej samej trasie Kolejami Mazowieckimi - twierdzi Bogusław Kowalski (LPR), szef Sejmowej Komisji Infrastruktury. - Nie jest atrakcyjna dla pasażerów, bo nie stanowi nowej oferty przewozowej. Władze Warszawy wszystko zrobiły od końca: najpierw kupiły tabor, a potem zaczęły ustalać z PKP, na jaką trasę je skierować - dodaje.

Wyborcza kolejka

Efekt jest taki, że nowe i czyste pociągi SKM zatrzymują się na obskurnych i zniszczonych dworcach.

- Taka inwestycja jak SKM powinna zacząć się od modernizacji starych stacji i budowy nowych, urządzenia przy nich parkingów "Parkuj i jedź", a także zapewnienia zaplecza w postaci lokomotywowni, hali domycia i napraw wagonów - wymienia Halina Sekita, prezes Kolei Mazowieckich.

W nieoficjalnych rozmowach specjaliści mówią: - Rządząca Warszawą ekipa PiS celowo zdecydowała się na wariant minimalny. Tylko w ten sposób można było uruchomić kolejkę przed wyborami. A teraz nie wiedzą, co z tym niewypałem zrobić.

Według Piotra Rydzyńskiego z grupy doradców kolejowych TOR, spółki Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie powinny uzupełniać swoje oferty, a nie ze sobą konkurować. Obaj przewoźnicy są w końcu dotowani z pieniędzy podatników: SKM z budżetu miasta, a Koleje Mazowieckie - z budżetu województwa.

- Na świecie nie ma konkurujących ze sobą kolei aglomeracyjnych. Zamiast tego istnieją uzupełniające się systemy transportowe ze wspólnymi punktami przesiadkowymi. Pasażer wysiada np. z pociągu podmiejskiego i na tym samym dworcu przesiada się w metro - wyjaśnia Rydzyński.

Według jednej z koncepcji, SKM powinna kursować co kilka minut między Warszawą Wschodnią a Zachodnią (pociągi podmiejskie dowoziłyby pasażerów tylko do tych dworców).

Inne rozwiązanie to jazda po tzw. ringu (stacje Warszawa Gdańska, Koło, Wola, Zachodnia, Ochota, Śródmieście, Wschodnia i Zoo). W tym celu trzeba jednak dobudować brakujący fragment między Wolą a linią średnicową przy Zachodniej.

Średnicowy absurd

Jeszcze w ubiegłym roku ówczesny wiceprezydent Warszawy Sławomir Skrzypek obiecywał, że SKM utworzy konsorcjum z Kolejami Mazowieckimi. Rozmowy na ten temat spełzły jednak na niczym. Dlaczego współpraca nie doszła do skutku? Według przedstawicieli Kolei Mazowieckich, władze Warszawy nie chciały wtedy na tej trasie dla obu przewoźników wspólnego biletu.

Miejscy urzędnicy tłumaczą się z kolei nieprzychylnym podejściem kolejarzy do SKM.

- Koleje Mazowieckie nie traktują nas jak potencjalnego partnera - twierdzi Jerzy Obrębski, prezes SKM. - Najchętniej wchłonęłyby nas. Biorą pod uwagę współpracę, ale pod warunkiem zarządzania naszym taborem. Wtedy nie mamy jednak gwarancji, że pociągi kupione dla warszawiaków nie zaczną kursować np. do Siedlec albo Sochaczewa - wyjaśnia.

- Trasy pociągów i godziny przejazdów możemy z władzami miasta uzgadniać. Warszawa może też wnieść pociągi SKM aportem do naszej spółki. Wtedy jako udziałowiec miałaby wpływ na to, gdzie i kiedy będą jeździć - odpowiada Halina Sekita, szefowa Kolei Mazowieckich.

Na razie obie strony zawiesiły rozmowy. Według Jerzego Obrębskiego, Koleje Mazowieckie rzucają miejskiej kolejce kłody pod koła -przed uruchomieniem SKM celowo zwiększyły liczbę pociągów na linii średnicowej i wprowadziły atrakcyjniejszą ofertę biletową. To w końcu typowy przejaw walki o klienta.

Halina Sekita zwraca uwagę na absurdalność sytuacji: pociągi Kolei Mazowieckich jeżdżą przepełnione z powodu braków taborowych, a składy SKM prawie puste z powodu fatalnych rozkładów i słabo dobranej trasy. Problem tkwi w ograniczonej przepustowości tunelu średnicowego, w którym nie ma miejsca na dwóch często kursujących w godzinach szczytu przewoźników.

Poza tym SKM łączy na razie tylko Falenicę z Dworcem Zachodnim. Tymczasem pasażerowie pociągów w obrębie aglomeracji warszawskiej to w większości ludzie dojeżdżający do stolicy z sąsiednich miejscowości. Przejazdy pociągami wewnątrz miasta to mniej niż 1 proc. przewozów komunikacją publiczną. Taka sytuacja się nie zmieni bez gruntownej modernizacji starych przystanków i budowy nowych.

Dwoje do tanga

- Samorządy wojewódzki i miejski powinny połączyć siły i wspólnie stworzyć atrakcyjną dla pasażerów kolej aglomeracyjną - przekonuje Bogusław Kowalski. - Miastu taka współpraca by się opłaciła. Jeśli więcej mieszkańców podwarszawskich miejscowości zacznie dojeżdżać do stolicy koleją, zmniejszą się korki.

Przykład takiej współpracy to Warszawska Kolej Dojazdowa. Jej udziałowcami zostały: województwo, miasto i podmiejskie gminy, czyli kooperacja jest możliwa.

- Współpraca z Kolejami Mazowieckimi to jeden z branych w tej chwili pod uwagę wariantów. Do końca marca zdecydujemy, co dalej z SKM - powiedział "Rzeczpospolitej" Mirosław Kochalski, sekretarz miasta.

----- http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/wa ... a_a_1.html
Ostatnio edytowano Pt mar 24, 2006 12:44 am przez Ryflak, łącznie edytowano 5 razy
Ryflak
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 73
Dołączył(a): Śr sie 17, 2005 5:28 pm
Lokalizacja: WARSZAWA

Postprzez Wengiel » Śr mar 01, 2006 10:46 pm

Nie dziwi mnie ta sytuacja. SKM jeździ za rzadko (co pół godziny), w popołudniowym szczycie (16.35 - 19.00) nie ma żadnego pociągu ze Śródmieścia do Falenicy.
Według mnie należałoby:
1. Zwiększyć częstotliwość kursowania, regularnie co 20 minut na całej trasie W-wa Zach. - Falenica.
2. Skasować linię 521
3. Wprowadzić w jej miejsce linie dowożące do SKM.
4. Skorygować linie podmiejskie, tak aby miały dogodne przesiadki na SKM.
5. Linie z pkt 3 i 4 musiałyby mieć rozkład jazdy zsynchronizowany z rozkładem SKM, aby skrócić czas oczekiwania na przesiadkę.
6. Wydłużyć trasę do Otwocka (np. co drugi kurs, zależnie od frekwencji)
7. Zlikwidować kursy tylko do Wschodniej, zostawić co najwyżej tylko jako "zjazdy do zajezdni".
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez chruscik » Cz mar 02, 2006 9:49 pm

odlegle marzenia. co prawda juz niedlugo SKM ma dojezdzac do otwocka i grodziska... po za tym nie mozna ukryc, ze majac taka ilosc skladow nie stworzy sie dobre rozkladu... no i oczywiscie "walka" o srednicowy... coz propaganda przed wyborcza... miejmy nadzieje, ze dobre czasy nadejda :oczko:
Obrazek
"Podwojny wiotki, prawie jak murzynski"
"Podwojny wiotki, prawie jak murzynski"

Linie obsluguje
R-11 Kleszczowa
chruscik
Znawca
Znawca
 
Posty: 382
Dołączył(a): So cze 04, 2005 6:53 pm
Lokalizacja: 100lica - Ochota

Postprzez MeWa » Cz mar 02, 2006 11:17 pm

Wengiel napisał(a):Nie dziwi mnie ta sytuacja. SKM jeździ za rzadko (co pół godziny), w popołudniowym szczycie (16.35 - 19.00) nie ma żadnego pociągu ze Śródmieścia do Falenicy.
Według mnie należałoby:
1. Zwiększyć częstotliwość kursowania, regularnie co 20 minut na całej trasie W-wa Zach. - Falenica.
2. Skasować linię 521
3. Wprowadzić w jej miejsce linie dowożące do SKM.
4. Skorygować linie podmiejskie, tak aby miały dogodne przesiadki na SKM.
5. Linie z pkt 3 i 4 musiałyby mieć rozkład jazdy zsynchronizowany z rozkładem SKM, aby skrócić czas oczekiwania na przesiadkę.
6. Wydłużyć trasę do Otwocka (np. co drugi kurs, zależnie od frekwencji)
7. Zlikwidować kursy tylko do Wschodniej, zostawić co najwyżej tylko jako "zjazdy do zajezdni".

Zanim wdrażać punkty 2, 3 i 4 najpierw należy popracować nad: wspólnym biletem i punktem 1.
A punkt 6 zależy nie od zapełnienia ale od współfinansowania przez Otwock.
Punkt 7 zależy natomiast od dostępności torów. Nie tylko SKM przecież jeździ przez Śródmieście...
:( Błądzić jest rzeczą ludzką
Avatar użytkownika
MeWa
Big Boss
Big Boss
 
Posty: 1436
Dołączył(a): Pn maja 05, 2003 6:24 pm
Lokalizacja: Warszawa - Ochota

Postprzez Wengiel » Pt mar 03, 2006 7:44 pm

MeWa napisał(a):Zanim wdrażać punkty 2, 3 i 4 najpierw należy popracować nad: wspólnym biletem
Jak najbardziej popieram. Tylko, że to najprostsze rozwiązanie paradoksalnie stanowi wielką trudność dla "naszych" władz...
Punkt 7 zależy natomiast od dostępności torów. Nie tylko SKM przecież jeździ przez Śródmieście...
Przydałaby się jak nic, modernizacja średnicy. Zwiększenie prędkości, a przede wszystkim częstotliwości powinno rozwiązać problem. Ale tego prędko się nie doczekamy.
Problem z tą "zajętością" jest chyba gdzie indziej wygląda to na próbę wygryzienia SKM przez koleje Mazowieckie poprzez zapchanie rozkładu swoimi pociągami. Jak się przejrzy rozkład KM, to sporo jest sytuacji, gdy zaraz po pociągu np. Skierniewice- Warszawa Wschodnia jedzie pociąg Warszawa Zachodnia- Mińsk Maz. Gdyby łączyć takie relacje i zamiast dwóch pociągów jechałby jeden Skierniewice- Mińsk Maz. miejsce w rozkładzie na SKM by się znalazło. Pytanie tylko jak to wymusić na Kol. Maz.?[/img]
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez MeWa » So mar 04, 2006 2:09 am

Średnica będzie remontowana w wakacje, natomiast problem nie leży w postawie KM-ki, która i tak ma więcej łączonych pociągów, niż kiedyś, ale w tym, że SKM po raz kolejny nie zdążyło ze złożeniem wniosków w terminie, więc tylko takie dziury do zapełnienia pozostały :)
:( Błądzić jest rzeczą ludzką
Avatar użytkownika
MeWa
Big Boss
Big Boss
 
Posty: 1436
Dołączył(a): Pn maja 05, 2003 6:24 pm
Lokalizacja: Warszawa - Ochota

Postprzez Wengiel » So mar 04, 2006 11:56 am

MeWa napisał(a):Średnica będzie remontowana w wakacje

:shock: Aż wierzyć sie nie chce...
A jakies konkrety są znane? Znaczy, czy to będzie kompletny, generalny remont, cz też bieżąca konserwacja? Ile będzie wynosić prędkośc pociągów po remoncie? Czy zwiększy się dopuszczalna częstotliwość pociągów?
natomiast problem nie leży w postawie KM-ki, (...) ale w tym, że SKM po raz kolejny nie zdążyło ze złożeniem wniosków w terminie
Załamka...
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez MeWa » N mar 05, 2006 3:02 am

cholera wie - chociaż jeśli nawet wymieniliby tylko tory to i tak byłoby dobrze. Przecież po ostatniej wymianie w zach. części tunelu znacznie szybciej się jedzie od Śródmieścia do Ochoty.
:( Błądzić jest rzeczą ludzką
Avatar użytkownika
MeWa
Big Boss
Big Boss
 
Posty: 1436
Dołączył(a): Pn maja 05, 2003 6:24 pm
Lokalizacja: Warszawa - Ochota

Postprzez Wengiel » Pt mar 17, 2006 4:50 pm

MeWa napisał(a):cholera wie - chociaż jeśli nawet wymieniliby tylko tory to i tak byłoby dobrze. Przecież po ostatniej wymianie w zach. części tunelu znacznie szybciej się jedzie od Śródmieścia do Ochoty.
No lepsze to niż nic, ale jak to ma w ten sposób wyglądać, to daleko do ideału.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Postprzez aessar » Wt mar 21, 2006 11:50 pm

Odnośnie średnicy: gdzieś, kiedyś, był artukuł, że także gruntownej modernizacji (a dokładniej: wymianie) ma przejśc system sterowania ruchem pociągów (można byłoby zwiększyć częstotliwość przejazdów składów).

Teraz tylko pytanie: czy będzie na to kasa ?

Bo sama wymiana torowiska to dopiero max. połowa sukcesu...

... no chyba, że mądre głowy wolą dokonywac (poważnych)remontów co dwa lata i utopić 2x tyle kasy.
Avatar użytkownika
aessar
Znawca
Znawca
 
Posty: 266
Dołączył(a): Cz lip 17, 2003 11:03 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez xxl » Śr mar 22, 2006 3:47 pm

Sytuacja na terenie Warszawy jest katastrofalna. Pociąg poza Warszawą pokonuje 7 km odcinek pomiędzy stacjami w czasie 5 minut. Natomiast odcinek 3 km na terenie warszawy zajmuje dokładnie tyle samo czasu. Na średnicy jest jeszcze gorzej Bez remontu niedługo nie będzie pociągów w stolicy
xxl
Znawca
Znawca
 
Posty: 224
Dołączył(a): Śr gru 15, 2004 8:20 pm

Postprzez Wengiel » Śr mar 22, 2006 7:29 pm

Odnośnie średnicy: gdzieś, kiedyś, był artukuł, że także gruntownej modernizacji (a dokładniej: wymianie) ma przejśc system sterowania ruchem pociągów (można byłoby zwiększyć częstotliwość przejazdów składów).
To by załatwiło problem z brakiem czasu dla SKMów.
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm


Powrót do Pociągi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron