EKD/WKD

Kategoria bardzo obszerna, można tu dyskutować na wiele tematów od PKP do TGV :)

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Wasza ulubiona jednostka

EN80 (English Electric Company Ltd Car Works)
3
20%
EN94 (Państwowa Fabryka Wagonów "Pafawag")
1
7%
EN95 (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding)
11
73%
 
Liczba głosów : 15

EKD/WKD

Postprzez Krzysztof Szymanik » N cze 12, 2005 11:58 pm

WKD za nparę lat obchodzić będzie swoje osiemdziesięciolecie.
Pirzez kilkadziesiąt lat swojego istnienia przeszła wiele zmian. W latach 70. zakupiono nowy tabor (EN94), zastępując nim wyeksploatowane EN80 i doczepy bierne produkcji angielskiej, a linię wyprostowano, likwidując lub asfaltując torowiska na Nowogrodzkiej, Tarczyńskiej, Niemcewicza i Szczęśliwickiej w Warszawie. Zlikwidowano również odcinki pomiędzy stacją Milanówek Graniczna a stacją Milanówek Grudów, oraz biegnący ulicą Radońską odcinek łączący stację Grodzisk Mazowiecki Radońska (d. Grodzisk Mazowiecki EKD) ze stacją Grodzisk Mazowiecki PKP. Zmienił się także wygląd stacji i przystanków na trasie, a także taryfa przewozowa. Tuż po II wojnie światowej (od 1947r.) na WKD jeździły także wagony tramwajowe typu K, czyli popularne "berlinki", wyposażone w skórzane ławki (np. wagon #445 http://www.railfaneurope.net/pix/pl/tra ... /12365.jpg ).

Szczegóły dotyczące zmian przebiegu linii EKD/WKD znajdziecie na http://www.trasbus.com/kolejkawkd.htm

Zdjęcia i rysunki poniżej przedstawiają ewolucję najpopularniejszego na WKD elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN94:
http://www.ltek.comernet.pl/album/image ... a12053.jpg - jedyne historyczne zdjęcie EN94 (przed modernizacją w ZNTK Bydgoszcz, ob. Pesa Bydgoszcz SA Holding), jakie znalazłem w sieci.
W ciągu ostatniego roku w EZT EN94 zainstalowano monitoring i nowe okna. Rozpoczęto również eksploatację nowoczesnego zespołu, oznaczonego jako EN95-01, wyprodukowanego przez firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding:
http://ec.pl/robbo/gallery/view_photo.p ... 9_2004_001
Niestety, jak wszystko co nowe i nie sprawdzone, tak również EN95 kilkakrotnie odmawiał posłuszeństwa, przyczyną czego były częste awarie sprężarki, zacinanie się zestawów drzwiowych, pożar nagrzewnicy, niedoróbki systemu informacji pasażerskiej (zarówno świetlnego, jak i głosowego).

Tak wyglądał EN80 z doczepą.
http://ud-wlochy.waw.pl/historia/info/i ... _stare.htm

http://www.stalus.iq.pl/show.php/idc/7 ...

...a tak wygląda jedyny zachowany wagon EKD-EN80-16 prod. English Electric Company Ltd Car Works w Preston:
http://www.swidzi.kolej.szczecin.pl/gra ... 80-16a.jpg

http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/0.1A/tournee.php?p=11150

http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/0.1A/tournee.php?p=61169


http://www.swidzi.kolej.szczecin.pl/gra ... 80-16b.jpg

http://www.fuw.edu.pl/~michalj/kolej/gr ... __090.html

http://www.fuw.edu.pl/~michalj/kolej/gr ... A_091.html

http://free.art.pl/podkowa.magazyn/nr33/ekd.htm


Pilnie poszukuję historznych zdjęć taboru EKD/WKD...
Ostatnio edytowano Pt kwi 21, 2006 11:53 am przez Krzysztof Szymanik, łącznie edytowano 8 razy
Avatar użytkownika
Krzysztof Szymanik
Znawca
Znawca
 
Posty: 356
Dołączył(a): N kwi 17, 2005 9:43 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez chruscik » Pn cze 13, 2005 12:40 pm

hehe ... ja wogole sie nieznam na kolei ... :)
Obrazek
"Podwojny wiotki, prawie jak murzynski"
"Podwojny wiotki, prawie jak murzynski"

Linie obsluguje
R-11 Kleszczowa
chruscik
Znawca
Znawca
 
Posty: 382
Dołączył(a): So cze 04, 2005 6:53 pm
Lokalizacja: 100lica - Ochota

Postprzez Piwoslaw » Pn kwi 30, 2007 8:49 pm

A co dalej z WKD-ką?
Spółka została niedawno sprzedana tzw. Konsorcjum Samorządowemu - po 1/3 udziałów kupiły: Województwo Mazowieckie, Warszawa i samorządy leżące wdłuż linii. O ile mnie pamięć nie myli, to każdy miał zapłacił ok. 1mln złotych. Maił zapłacić, bo radni Warszawy (jak zwykle) mieli pilniejsze sprawy i zapłaciło za nich Województwo. Wstyd, że Warszawy nie stać na to, by kupić taką perełkę za bezcen. Bo cała WKD-ka jest warta dużo więcej niż 3 mln zł, sam nowy wagon chyba kosztował 2-3 razy tyle. Chyba nawet za tory, trakcje i wszystkie wagony by się dostało więcej na skupie metali. Przykro jest patrzeć, jak Warszawa traktuje Kolejkę po macoszemu :sad:
Jednak godne pochwalenia jest wprowadzenie wspólnego biletu z ZTM na terenie Warszawy oraz jego rozszerzenie do Opaczy. Jest to krok w dobrym kierunku :)
A skoro WKD-ka należy w 1/3 do Warszawy, czy nie mogłaby zostać linią SKM? Takie widziałem plany w reklamie wyborczej PO, teraz mają okazję to wprowadzić.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Piwoslaw » Pn kwi 30, 2007 8:56 pm

W 2005 pojawiły się plany wykorzystania bocznicy WKD-ki na terenie Pruszkowa. Szynobusy miały kursować między Komorowem i stacją PKP Pruszków. Jednak ostatni raz o tym słyszałem na 2-3 miesiące przed planowanym wprowadzeniem (trwała wtedy kampania wyborcza), i nagle wszystko ucichło.
Dawno nie byłem w tych rejonach i nie wiem, czy wreszcie coś z tego wyszło? A jeśli nie, to czy są jakieś szanse na urzeczywistnienie, czy musimy czekać do przyszłych wyborów? Czy ktoś w ogóle to pamięta, czy mi się śniło?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Piwoslaw » Pn kwi 30, 2007 9:02 pm

A z planów WKD-ki jest jeszcze pomysł wydłużenia linii do Janek. Tyle, że dojazd byłby od zachodu, a nie od strony Warszawy.
Czy nie lepiej byłoby zrobić odgałęzienie na wysokości przystanku Salomea i poprowadzić tory wzdłuż planowanej trasy Salomea-Wolica? Wtedy byłby bezpośredni dojazd do Janek z centrum Warszawy z pominięciem wiecznie zatłoczonej Al. Krakowskiej.
Jednak czy pas terenów zarezerwowanych pod trasę S-W jest wystarczająco szeroki by pomieścić torowisko?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez MeWa » Śr maja 02, 2007 12:23 am

Piwoslaw napisał(a):W 2005 pojawiły się plany wykorzystania bocznicy WKD-ki na terenie Pruszkowa. Szynobusy miały kursować między Komorowem i stacją PKP Pruszków. Jednak ostatni raz o tym słyszałem na 2-3 miesiące przed planowanym wprowadzeniem (trwała wtedy kampania wyborcza), i nagle wszystko ucichło.
Dawno nie byłem w tych rejonach i nie wiem, czy wreszcie coś z tego wyszło? A jeśli nie, to czy są jakieś szanse na urzeczywistnienie, czy musimy czekać do przyszłych wyborów? Czy ktoś w ogóle to pamięta, czy mi się śniło?
Nic nie ruszyło - to jest zobowiązanie Konsorcjum, ale opóźneinie w przejmowaniu udziałów spowodowało, że nic w tym kierunku nie robiono.
A skoro WKD-ka należy w 1/3 do Warszawy, czy nie mogłaby zostać linią SKM?
Tylko po co? Trasa sprawia, że WKD spełnia raczej niewielką rolę, jeżeli chodzi o przewozy wewnątrzmiejskie.
:( Błądzić jest rzeczą ludzką
Avatar użytkownika
MeWa
Big Boss
Big Boss
 
Posty: 1436
Dołączył(a): Pn maja 05, 2003 6:24 pm
Lokalizacja: Warszawa - Ochota

Postprzez Piwoslaw » Pn lis 17, 2008 6:27 pm

A widział ktoś kiedyś pojedynczy skład WKD w akcji? Na szlaku zawsze jeżdżą podwójnie, ale może się kiedyś zdarzyło?
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez RobertD » Wt lis 18, 2008 10:57 am

WKD spełnia niewielką rolę... hmm... może dziś. Ale już dziś część potencjału WKD jest niewykorzystana, bo: nie ma stacji przy metrze, przy Niemcewicza, stacja Ordona jest w złym miejscu. W przyszłości będą biura przy Kolejowej, przy dw. Zachodnim, przy stacji Al.Jerozolimskie, Raków, nowe arterie: Nowolazurowa, S2. Właściwie wzdłuż całej trasy WKD jest mnóstwo niezagospodarowanych terenów. WKD "wewnątrzmiejska" przekreślona jest przez brak perspektywicznego myślenia. Chyba żadna planowana SKM nie ma wydzielonych torów tylko dla siebie, dziś tak mają tylko metro i WKD.
RobertD
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 6
Dołączył(a): Śr wrz 17, 2008 2:31 pm

Postprzez Piwoslaw » Wt lis 18, 2008 4:14 pm

RobertD napisał(a):stacja Ordona jest w złym miejscu.

Racja. Ten przystanek służył do niedawna chyba tylko działkowiczom i maszynistom idącym do elektrowozowni. Od kilku lat są tam dwa centra handlowe (Reduta i nieco dalej Blue City) i coraz więcej biurowców. Należałoby przesunąć perony 100-300 metrów na wschód. Albo chociaż przesunąć peron południowy aby był na równi z północnym i zrobić do nich legalne dojście od strony wschodniej. Teraz trzeba nadrabiać drogi idąc aż do ul. Mszczonowskiej.
W przyszłości będą [...] nowe arterie: Nowolazurowa, S2.

Jeszcze Trasa N-S przy Al. Jerozolimskich oraz Trasa Salomea-Wolica między Salomeą i Opaczą.
Chyba żadna planowana SKM nie ma wydzielonych torów tylko dla siebie, dziś tak mają tylko metro i WKD.

I to jest największa wartość WKD-ki. Dziwi, że Warszawa traktuje po macoszemu taką perełkę. Najwyraźniej osoby odpowiedzialne za myślenie w kolejnych władzach albo mieszkają w wygodnych willach na Saskiej lub Mokotowie, albo w wielkich osiedlach typu Tarchomin lub Gocław i zakładają że transport miejski ma docierać jedynie tam, gdzie sterczą wielkie blokowiska. Stąd słaba komunikacja na Służewcu fabrycznym: skoro tam nikt nie mieszka, to po co dojeżdżać? A że tam są same biura i pracuje tyle osób, ile mieszka na wielkim osiedlu to się nie liczy.
Dwie zmarnowane szanse dla WKD to:
- Przystanek końcowy przed Jana Pawła II zamiast przed Emilii Plater. Tych kilkaset metrów robi wielką różnicę.
- Porzucenie pomysłu wybudowania odnogi do Janek. Pomysł był dobry, ale odgałęzienie miało się znajdować dopiero w Pruszkowie, co obniżało planowaną opłacalność projektu. Gdyby tory poprowadzić od przystanku W-wa Salomea wzdłuż korytarza dla Trasy Salomea-Wolica, to i budowa byłaby tańsza, i dojazd do Janek z Warszawy dużo krótszy, i opłacalność nieporównanie wyższa.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » Wt lis 18, 2008 8:08 pm

Pisałem już tu kiedyś, że WKD powinna jeździć przez tunel średnicowy. Proponuję takie trasy:

1) Grodzisk Mazowiecki - Warszawa Wschodnia,

2) Milanówek - Warszawa Wschodnia,

3) Pruszków - Warszawa Wschodnia.

A). Obecne składy są stare i wymagają wymiany. Można kupić nowe, przystosowane do napięcia PKP.

B). Stacje końcowe (Milanówek, Grodzisk) bez zmian. Dodatkowe kursy do Pruszkowa (konieczność wybudowania torów odstawczych, albo łącznika pomiędzy kierunkami torów).

C). Tunel średnicowy jest i tak niewykorzystany w pełni. Kursy do Wschodniej zwiększą frekwencję na linii. Rozbudowane zostaną okolice linii WKD, przez polepszenie dojazdu do Warszawy.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez Piwoslaw » Wt lis 18, 2008 9:15 pm

[Czarek]: Wpuszczenie WKD-ki na linię średnicową byłoby dla niej samobójstwem. Jej przewaga nad pozostałymi pociągami polega właśnie na tym, że jej tory nie krzyżują się z żadną inną linią. WKD-ka nie musi stać 10 minut i czekać aż pospieszny raczy przejechać albo SKM-kę ktoś ściągnie z trasy bo się znowu zepsuła. Dopóki ma własne, wydzielone torowisko, w niczym się nie różni od metra.

Przyznaję Ci rację, że gdyby WKD zahaczała o Śródmieście PKP lub dworzec Wschodni, to byłoby super. Jednak musiałoby się to odbyć wielkim kosztem drążenia tunelu, gdyż wbrew temu co twierdzisz, tunel średnicowy nie ma aż tak wielkich zapasów. Szczególnie w szczycie, kiedy pociągi jeżdżą co 4-6 minut, to wciśnięcie WKD-ki co 10-15 minut byłoby niewykonalne.

Moim zdaniem jedyne, o czym można marzyć (i chyba na marzeniach się skończy) to że terminal WKD znajdzie się pod ul. E. Plater i będzie się stykać ze Śródmieściem PKP (niektórzy podają, że WKD powinna się kończyć pod Rotundą, ale nie wiem czy to byłoby nawet technicznie możliwe.

W dobie wspólnego biletu pasażerom WKD jest o wiele łatwiej niż kiedyś dojechać do Wschodniego - wystarczy się przesiąść na Zachodnim lub Ochocie.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » Wt lis 18, 2008 9:21 pm

O linii średnicowej i krzyżowaniu WKD z PKP już tyle razy mówiliśmy... i jeszcze się nie zgodziliśmy :)

Pomysł przedłużenia WKD do Śródmieścia popieram. Trzeba by zrobić jeszcze tunel dla pasażerów WKD + PKP + Metro.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez Piwoslaw » Wt lis 18, 2008 11:10 pm

Czarek napisał(a):O linii średnicowej i krzyżowaniu WKD z PKP już tyle razy mówiliśmy... i jeszcze się nie zgodziliśmy :)
Ale zgadzamy się w tym, że się nie zgadzamy :)
Pomysł przedłużenia WKD do Śródmieścia popieram. Trzeba by zrobić jeszcze tunel dla pasażerów WKD + PKP + Metro.
Miasto od 10 lat buduje przejście z Metra do Śródmieścia i ... widać jak buduje. W mojej wizji nowa stacja końcowa WKD kończyłaby się tam, gdzie zaczyna się peron Śródmieścia PKP, więc z WKD do metra można iść 300 metrół po peronie.
Avatar użytkownika
Piwoslaw
Donator
Donator
 
Posty: 305
Dołączył(a): So mar 24, 2007 4:20 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Czarek » Wt lis 18, 2008 11:21 pm

No tak, zgadzamy się, że się nie zgadzamy :)

Teraz WKD Śródmieście kończy się na początku Centralnego. Centralny kończy się na początku Śródmieścia PKP. Można więc przejść ze Śródmieścia WKD do Śródmieścia PKP, a docelowo Metra bez wychodzenia na powierzchnię.

Może zamiast drążenia dodatkowego tunelu dla kolejki zrobić tunel dla pieszych? Chodzi mi o taki z ruchomymi taśmami/schodami, które przenoszą ludzi szybciej niż krok pieszych? Takie są na niektórych lotniskach.
Czarek
Znawca
Znawca
 
Posty: 215
Dołączył(a): N lis 11, 2007 9:54 pm

Postprzez replee » Śr lis 19, 2008 9:23 pm

Czy ja wiem, czy nie dałoby się bezpośrednio połączyć terminalu WKD ze stacją Śródmieście... zgadzam się, że nie ma sensu wpuszczać wukatki na tory średnicy, ale biorąc pod uwagę zakusy na rozebranie dworca Śródmieście przy okazji jego gruntownej modernizacji, i zrobienie tego samego z dworcem Centralnym (ale mogłem źle usłyszeć, więc poprawcie jeśli bredzę :-P), to wykopanie przy okazji rowu dla torów WKD na południu stacji PKP Śródmieście wcale nie musi byc skazane na niepowodzenie.
Are You In Search Of Sunrise Too?
replee
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Posty: 14
Dołączył(a): So paź 11, 2008 7:14 pm
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Pociągi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron