Składy Alstom - "przelatywanie" stacji

Ta kategoria jest poświęcona taborowi Metra Warszawskiego, a więc można tu poruszać tematy wagonów rosyjskich z serii 81 jak i składów Metropolis produkcji Francuskiej.

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Składy Alstom - "przelatywanie" stacji

Postprzez irekr » N paź 25, 2009 8:48 am

Pytanie do maszynistów i mechaników metra. Oraz do tych co wiedza jak działa system hamowania w Alstomach.

Miałam taka okazję dwukrotnie, raz jako pasażer składu a raz jako oczekujący na peronie, jak skład Alstomu zamiast zatrzymać się na stacji "przelatywał" peron, rozpoczynając hamowanie gdzieś na połowie długości peronu i w efekcie zatrzymywał się tak ze ponad połowa składu była za peronem. Po zatrzymaniu - i chwili oczekiwania - było "wrzucenie wstecznego" i skład meldował się na peronie.
Za pierwszym razem obserwowałem to z peronu Dworca Gdańskiego, kiedy skład przede mną przedefilował, po kilku miesiącach będąc pasażerem składu jadącego w stronę Śródmieścia miałem okazje "przelecieć' Wilanowską".

Korzystając z metra niemal codziennie już pamiętam gdzie "maszyniści" :) "dają gazu", gdzie "dają na luz" a w których momentach zaczynają hamować. Wjeżdżając na Wilanowską wiedziałem że jest coś nie tak tuz przed wjazdem na rozjazdy torów odstawczych od strony Kabat, hamowanie zostało przerwane i pociąg już na zmniejszonej prędkości przejechał przez stację.....

Jest jakieś wytłumaczenie tego stanu? Nie przypuszczam by była to wina reakcji maszynisty, z własnego doświadczenia wiem że prowadząc tego typu pojazdy nabiera się określonych nawyków i wiele czynności jest wykonywanych całkowicie automatycznie. Jako ze mój śp Dziadek był maszynistą parowozów na trasie Berlin Warszawa w latach trzydziestych i czterdziestych (odcinek Poznań - Warszawa "robił" parowozem w 2 godziny i 30 minut w 1938mym roku) i wielokrotnie opowiadał mi jak się takie pociągi prowadzi, że wiele czynności jest w człowieku zautomatyzowanych i nawet widząc ułamki sekund znaki (np we mgle przy widoczności poniżej 100 metrów jadą c ponad 100 km/h) mógł prowadzić parowóz podając odpowiednie sygnały i odpowiednio sterować lokomotywą by jechać tak, by przejazd był jak najbardziej sprawny i jednocześnie spalić najmniejsza ilość węgla i zużyć najmniejszą ilość wody. Przypuszczam że prowadzący skład metra (nawet jak jest to odcinek 20tu-kilku km wobec odcinka 600 km Berlin Ostbhf - Poznań - Warszawa) ma te nawyki dokładnie wyrobione i znając niemal każdy centymetr szlaku..

Pozdrawiam maszynistów Metra...
I prośba; częściej stosujcie ręczne sterowanie składem. Ja wiem, że na automacie jest wygodniej, nie ma to jak zamknąć drzwi i nacisnąć start.
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am

Re: Składy Alstom - "przelatywanie" stacji

Postprzez hell_ip » Wt paź 27, 2009 8:53 pm

sytuacja którą opisujesz mogła mieć miejsce z trzech powodów:

- awaria systemu SOP (to taki system informatyczny który za pomocą anten wie w jakim położeniu znajduje się pociąg i automatycznie nim hamuje w peronie bez ingerencji maszynisty).
- był to pociąg który zjeżdżał na STP awaryjnie
- był to pociąg "przecierak" (ale tej możliwości raczej nie mial bys szansy zaobserwować)
hell_ip
Obserwator
Obserwator
 
Posty: 4
Dołączył(a): Wt paź 27, 2009 8:44 pm

Re: Składy Alstom - "przelatywanie" stacji

Postprzez irekr » Pn lis 02, 2009 2:00 pm

Niestety, na pewno nie był to "przecierak".
Do pierwszego takie "przeskakiwacza" wsiadłem na Gdańskim, w drugim osobiście jechałem jak przeleciał Wolanowską.
Wolałbym jednak mieć ta pewność że pociąg prowadzi człowiek a nie automat...

A jak z bezpieczeństwem SOP-u, na ile jest to system pewni i odporny na tego typu błędy?
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am

Re: Składy Alstom - "przelatywanie" stacji

Postprzez hell_ip » Wt lis 10, 2009 4:34 pm

SOP jest to system pomocniczy a nie główny i jak każdy system sterowany komputerem nie ma możliwości być niezawodnym. Co do tego że pociąg prowadzi człowiek nie ma najmniejszych wątpliwości :)
hell_ip
Obserwator
Obserwator
 
Posty: 4
Dołączył(a): Wt paź 27, 2009 8:44 pm


Powrót do Tabor metra

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron