Ile energii potrzebuje Metro?

Ta kategoria jest poświęcona taborowi Metra Warszawskiego, a więc można tu poruszać tematy wagonów rosyjskich z serii 81 jak i składów Metropolis produkcji Francuskiej.

Moderatorzy: Piotr, Czarek

Postprzez irekr » So mar 01, 2008 5:49 pm

Podobna sytuacja miała miejsce jakiś czas temu w Warszawie, kiedy awaria w jednym RPZ-cie położyło zasilanie w połowie miasta - w tym także w strefach "zero" (także PKiN), a metro jeździło na zwolnionych obrotach.
Z tego co wiem to podstacje są na każdej albo prawie na każdej stacji. Odcinki nie są więc długie a przekrój szyny zasilającej jest wystarczająco duży by spadki napięcia były stosunkowo niewielkie (nie takie jak na PKP gdzie czasami na końcu odcinka zasilania zostaje tylko połowa napięcia).
Rachunek za prąd: stawki hurtowe odbioru energii elektrycznej są zdecydowanie niższe nić te dla normalnych domowych odbiorców. Dziennie będzie to co najmniej kilkanaście tys zł.
irekr
Donator
Donator
 
Posty: 81
Dołączył(a): Wt wrz 11, 2007 9:24 am

Postprzez xxl » So mar 01, 2008 7:12 pm

Wengiel napisał(a):A nie można by zastosować prostszego rozwiązania? Na styku dwóch odcinków zasilania byłoby urządzenie wykrywające nadwyżkę prądu z hamowania jednego składu i załączałoby oba odcinki tak, aby prąd przepłynął do następnego odcinka na którym wykorzystany zostałby przez ruszający skład. Ewentualnie prościej, odcinki byłyby między sobą załączone cały czas, oczywiście poprzez bezpiecznik, wyłącznik nadmiarowy (nie wiem, jak się to w przypadku sieci trakcyjnej fachowo nazywa) i inną możliwość rozłączenia w razie konieczności.

I jeszcze jedno: na sieci PKP stosuje się napięcie 3 kV. Wadą tego systemu są duże prądy płynące w linii trakcyjnej (np. dla mocy 2 MW jest to 666 A) to powoduje duże straty mocy, oraz konieczność gęstego ustawienia podstacji (co 15- 30 km). Tymczasem rosyjski skład metra ma silniki o mocy 110 kW, 4 silniki na wagon, 6 wagonów w składzie. Przy napięciu zasilania 750 V daje to prąd o natężeniu 3520 A, czyli spore straty mocy. Mam pytanie, jak gęsto rozmieszczone są podstacje w metrze?



Masz rację w metrze zastosowano połączenie odcinków zasilania
Urządzeniami zabezpieczającymi są specjalny wyłącznik zwierający dwie sekcje w rozdzielni prądu stałego który otwiera się po zadziałaniu wyłącznika prądu stałego
Zrobiono to tak aby potencjalne zwarcie spowodowane np awarią taboru nie przeniosło się na całą linię i nie spowodowało otwarcia wszystkich wyłączników prądu stałego
Podstacje trakcyjne są dokładnie co druga stacja, owszem na każdej stacji jest podstacja ale jedynie energetyczna do zasilania urządzeń sterowania oświetlenia
Co do kosztów za energię elektryczną to jest kilka milionów w skali roku
xxl
Znawca
Znawca
 
Posty: 224
Dołączył(a): Śr gru 15, 2004 8:20 pm

Postprzez Wengiel » Śr mar 05, 2008 12:07 am

Ok, dzięki za informację. Moja ciekawość w tym temacie została zaspokojona. :)
Wengiel
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 78
Dołączył(a): Wt sie 30, 2005 1:59 pm

Re: Ile energii potrzebuje Metro?

Postprzez qasanek » Pt maja 13, 2016 4:19 pm

u mnie rekuperacja sprawdza się idealnie :)
qasanek
Obserwator
Obserwator
 
Posty: 1
Dołączył(a): So cze 06, 2015 5:08 pm

Poprzednia strona

Powrót do Tabor metra

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron