czy zwykły tramawaj mógłby jeździć w metrze

Ta kategoria jest poświęcona taborowi Metra Warszawskiego, a więc można tu poruszać tematy wagonów rosyjskich z serii 81 jak i składów Metropolis produkcji Francuskiej.

Moderatorzy: Piotr, Czarek

czy zwykły tramawaj mógłby jeździć w metrze

Postprzez kacwro » Cz lip 14, 2005 8:46 am

Czy taki zwykły tramawaj może jeździć w metrze oczywiście gdyby go przerowbić mianowicie mam na mysli usunięcie pantografu i wstawienie tego czegoś żeby prąd z 3 szyny brało ...
kacwro
Znawca
Znawca
 
Posty: 107
Dołączył(a): Pn lip 11, 2005 12:30 pm

Postprzez Krzysztof Szymanik » Cz lip 14, 2005 12:35 pm

Tramwaje raczej w metrze nie ujadą nawet kilku metrów ze względu na sposób zasilania jednego i drugiego. Metro, jak wiesz, czerpie prąd z trzeciej szyny, tramwaje zaś za pomocą pantografu pobierają prąd z górnej sieci trakcyjnej; od lat 50./60., czyli od momentu wprowadzenia pierwszych tramwajów generacji PCC (szybkobieżnych: Tatra T1, 13N) jest to sieć podwójna (przewód górny, rozpięty pomiędzy drutami poprzecznymi lub wysięgnikami słupów trakcyjnych utrzymuje pod sobą przewód jezdny) http://tramwar.republika.pl/u3013-70.html , jednak wcześniej, kiedy tramwaje nie rozwijały tak dużych prędkości, stosowano sieć płaską, tzn. jeden przewód jezdny bezpośrednio podwieszony do wysięgników http://www.ztm.waw.pl/historia/htmlzdjecia/149.php . Do dziś sieć płaska zachowała się (razem z zabytkowymi słupami) na nielicznych pętlach tramwajowych, tj. Piaski (nieczynna pętla awaryjna), Wierzbno (nieczynna pętla awaryjna), Plac Starynkiewicza (pętla wawryjna wykorzystywana okazyjnie przez linie turystyczne), Plac Narutowicza (czynna pętla liniowa).
Avatar użytkownika
Krzysztof Szymanik
Znawca
Znawca
 
Posty: 356
Dołączył(a): N kwi 17, 2005 9:43 pm
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez down_load:) » Cz lip 14, 2005 1:07 pm

No, ale zauważ Krzysztof, że on powiedział o przeróbce spodobu pobierania prądu :) . Widzieliśmy wagon Serii 81 przerobiony ostatnio, tak, że pobierał prąd pantografami :) . Przy założeniu, że tramwaj jeździ po torze 1435 mm i pracuje zasilany prądem 750 V ( nigdy nie pamiętam, czy warszawskie to własnie 750 ? :khem: a nie 700 albo 1000 ....) No to przeróbka takiego tramwaju byłaby może dość trudna, ale możliwa :) . Teoretycznie dużo pojazdów można ustawić na torach i pojadą. Spalinowe bez przeróbek, tylko po co ??
down_load:)
Znawca
Znawca
 
Posty: 106
Dołączył(a): N kwi 03, 2005 1:11 am

po co ?

Postprzez kacwro » Cz lip 14, 2005 1:12 pm

Nie znam się na tym tylko pytałem ogólnie czy to jest możliwe. Miało by to sens gdyby tramawaj był tańszy niż pociąg metra (chyba jest tańszy ale nie mam pewności), ale biorąc pod uwagę koszty przeróbki i to że trzeba podczepić kilka składów żeby zajmował cały peron to wyszło by pewnie tyle co nowy alstom
kacwro
Znawca
Znawca
 
Posty: 107
Dołączył(a): Pn lip 11, 2005 12:30 pm

Postprzez Krzysztof Szymanik » Cz lip 14, 2005 2:04 pm

No racja... :oczko: Jesli chodzi przeróbkę, to byłaby ona możliwa. Koszt dostosowania jednego składu tramwajowego dla potrzeb metra mógłby się okazać równowartością ceny nowego taboru. A tramwaje trzeba by trzy połączyć, to sześć wagonów wyjdzie... Nasuwają się jednak dwa pytania:
1) Co ze wzniosem podłogi?
2) Jak duży byłby odstęp pomiędzy krawędzią peronu a progiem drzwi, zwłaszcza I i IV w wagonach 105Na, 105Nb, 105Ne, 105Nb/e, 105Nf, 105Nm, oraz I i III w wagonach 105Ng, 105Nz, 105N2k?
Taką przeróbkę należałoby obkleić całopojazdową naklejką ostrzegawczą :???:
Wagon serii 81 można było na pociąg przerobić, ponieważ ma on "kolejową" podłogę, dostosowaną do wysokich peronów, oraz proste ściany boczne, bez przewężeń z przodu i z tyłu pojazdu.
Moc silników ma w tym przypadku mniejsze znaczenie, gdyż podczas takiej modernizacji i tak wszystkie podzespoły uległyby przebudowie.
Avatar użytkownika
Krzysztof Szymanik
Znawca
Znawca
 
Posty: 356
Dołączył(a): N kwi 17, 2005 9:43 pm
Lokalizacja: Warszawa

fakt

Postprzez kacwro » Cz lip 14, 2005 8:14 pm

81 ma taką wysoką podłogę. To widać na zdjeciach z stp jak stoją na kanałach. Drzwi są o wiele wyżej niż w tramawaju, ale np taki pociąg podmiejski(taki pomarańczowy najczęscie w grafiti) bez dużych przeróbek mógł by jeździć w metrze tylko zawsze ten pantograf:P
kacwro
Znawca
Znawca
 
Posty: 107
Dołączył(a): Pn lip 11, 2005 12:30 pm

Postprzez down_load:) » Cz lip 14, 2005 10:00 pm

Nie wiem czy wymiarami spełniałby warunki metra, ale nawet jeżeli, to po co się nad tym zastanawiac, co moanaby do tunelu metra wpuścić, a co nie. W metrze jeżdżą pociągi metra i jest ok. A podmiejski p-ociąg, o którym mówisz to jest EN57 bądź też EN71. Są inne możliwości, ale daruje sobie, bo zapewne o któryś z nich Ci chodzi. Więc one mogłyby obsługiwać perony wysokie, czyli takie jakie są w metrze, bo są przystosowane zarówno do wysoikich jak i niskich (stopnie).
down_load:)
Znawca
Znawca
 
Posty: 106
Dołączył(a): N kwi 03, 2005 1:11 am

Postprzez siema » Cz lip 14, 2005 11:06 pm

Na siłę to by mógł, tylko jak dobrze zaznaczyłeś skrajnia jest inna, więc ... właściwie to by nie mógł :mrgreen: To samo się tyczy tramwajów, choć one pewnie zmieściłyby się w skrajni, ale nie spełniają wielu innych parametrów. W ogóle to nie ma się co zastanawiać nad takimi dziwnymi adaptacjami. Jedyna możliwość to zakup używanego taboru z innych miast, bądź po prostu nowy tabor, co zresztą praktykuje MW.
Avatar użytkownika
siema
Znawca
Znawca
 
Posty: 403
Dołączył(a): Śr gru 08, 2004 8:28 pm
Lokalizacja: Warszawa Żoliborz

Re: po co ?

Postprzez MeWa » N lip 17, 2005 10:40 pm

kacwro napisał(a):Nie znam się na tym tylko pytałem ogólnie czy to jest możliwe. Miało by to sens gdyby tramawaj był tańszy niż pociąg metra (chyba jest tańszy ale nie mam pewności), ale biorąc pod uwagę koszty przeróbki i to że trzeba podczepić kilka składów żeby zajmował cały peron to wyszło by pewnie tyle co nowy alstom

obawiam się, że taka przeróbka byłaby niemożliwa. Kombnujesz jak koń pod górkę.
Pod każdy system metra buduje się obecnie oddzielne pociągi i nie ma co wydziwiać... Pociąg podmiejski również nie mógłby jeździć w metrze - pomijając skrajnę, współpraca z systemami metra, normami przewidzianymi dla metra, poza tym rozruch i hamowanie. Nikt by tego nie dopuścił do ruchu.
:( Błądzić jest rzeczą ludzką
Avatar użytkownika
MeWa
Big Boss
Big Boss
 
Posty: 1436
Dołączył(a): Pn maja 05, 2003 6:24 pm
Lokalizacja: Warszawa - Ochota

Postprzez PearlEden » Pn wrz 25, 2006 9:28 pm

A wlasnie ze wazna zasada do sukcesu jest: NIE BAC SIE EKSPERYMENTOWAC!

Tylko sie pytam: czy metro by potrafilo jezdzic na torach takich jak pociagi PKP? I by mialo "zbiornik energi" tak zeby niemusialo ssac prad z trzeciej szyny. Znawcy, postarajcie sie nie mowic "nie, niema takiej mozliwosci" i pokombinujcie....
Avatar użytkownika
PearlEden
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 76
Dołączył(a): N wrz 24, 2006 6:52 pm
Lokalizacja: Twilight Town

Postprzez xxl » Wt wrz 26, 2006 10:08 pm

Eksperyment dla samej ideii eksperymentowania uważam za bardzo nietrafiony pomysł
Owszem można próbować przystosować tabor do warunków innego przewoznika ale musi to być tabor zbliżony do obsługiwanego taboru W przypadku przerobienai tramwaju na wagon metra nalezy zadać sobie pytanie czy jest to opłacalne
Otóż nie jest W samej konstrukcji trzeba dokonać tak wielkich zmian że powstanie zupełnie inna konstrukacja Dodatkowe koszta trzeba będzie ponieśc na dostosowanie instalacji i systemów do warunków metra
xxl
Znawca
Znawca
 
Posty: 224
Dołączył(a): Śr gru 15, 2004 8:20 pm

Postprzez Aniaa » Cz wrz 28, 2006 10:07 pm

co do przerabianie metra na pkp to gdzies juz w jakims watku zostalo zamieszczone zdjecie, chyba z czech ale nie jestem pewna, gdzie pociag serii 81 (lub podobny) zostal przerobiony na wagon kolejowy. dodano mu na dachu "pałąki" (ja to tak nazywam bo nie pamiętam fachowej nazwy) pocierające prąd z trakcji kolejowej.
- można?
- można, tylko po co? :P
Aniaa
Donator
Donator
 
Posty: 260
Dołączył(a): Śr cze 08, 2005 10:50 pm
Lokalizacja: Ursus

Postprzez PearlEden » Pt wrz 29, 2006 1:08 pm

Ooo.... ciekawe... poto by tylko porwac metro :P
Avatar użytkownika
PearlEden
Początkujący
Początkujący
 
Posty: 76
Dołączył(a): N wrz 24, 2006 6:52 pm
Lokalizacja: Twilight Town


Powrót do Tabor metra

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron